Sidor

söndag 1 juli 2018

Så, nu är jag farmor!

Det är helt galet att jag inte har semester... för det känns som att jag har det! :-)

I torsdags när jag precis satt mig på altanen för att dricka morgonkaffe, hörde stora sonen av sig och berättade att dom nu var på förlossningen.
Dom hade åkt in vid 4 och nu fick om vara kvar och det skulle bli bebis!
De har åkt lite fram och tillbaks en hel vecka, men värkar som kommit och gått. Varit "på riktigt" och stannat av, sådär som det kan göra första gången.
Men nu fick dom stanna och nu skulle det bli bebbe!
Inte helt lätt för mig att åka och jobba...och få något vettigt gjort! Samtidigt bra att ha något att göra och inte bara trava runt hemma som en äggsjuk höna..

På jobbet var det lite kaotiskt. Ett planerat event under Almedalsveckan fick planeras om pga lite oväntade ändringar. Det var rätt rörigt innan vi styrt upp vissa saker och förmiddagen bokstavligen försvann.
Maken som hade ont i ryggen åkte till naprapaten och skulle lämna barnen hos mig, så jag tog bara en snabb lunch i farten. Men, sen blev dom sena och han hann inte med att lämna dem, så jag fick plötsligt tid över..
Och det var ju tur, för när jag stod i centrum för att utföra lite ärenden, så ringde chefen och behövde bärhjälp.
Vi avtackade en kollega som ska ut på nya äventyr och hon hade köpt glass och bubbel att dricka.
Jag hade tagit med filtar och lite annat och så drog vi på picknick!

 Det var galet varmt, så det blev jätte uppskattat att vi gick till en park i närheten och åt glass och bär!
Jag hade koll på telefonen hela tiden, men ingen bebis...

Sent på torsdag kväll, ringde så sonen. 21:30 föddes en liten, jättesöt kille!
Hon hade då kämpat många, många timmar och hade fått hjälp på slutet att få ut honom. Det blev ganska traumatiskt för dem och sonen var lite chockad när han ringde.
Men - jag har ju varit med förr, liksom, så jag kunde lugna honom i vissa frågor och även ta lite frågor från andra som var oroliga.
Men, bebisen mådde bra och även föräldrarna så småningom. Vilken lycka!
Att han äntligen fötts och att det gått bra. Det är ju det enda som betyder något, att bebisen är frisk och att förlossningen går bra.
Och det är ju lite galet! Jag är farmor!! Va!
Det är stort! Både att familjen blir större och att barnen blir stora och får egna familjer.
Inget annat betyder ju något än att dom mår bra och är lyckliga.
Då är jag lycklig.

Dom var ju helt slut alla tre, så vi hördes lite sporadiskt under fredagen och pratades vid en längre stund på kvällen.
Vi lämnade de två små hos farmor och åkte ut på middag!
Det är alldeles för sällan som maken och jag gör något på tu man hand. Det blir liksom inte av!
Nu är ju barnen så stora att man inte behöver hjälp med att få sova eller sköta det praktiska.
Men, man behöver ju ändå tid för varandra.
Prata till punkt liksom. Bara vara tillsammans.

Vi fick förslag på att åka till stan och äta, men jag vägrar! Det är bara att inse att jag inte gillar stan. Punkt.
Vad ska man dit för när det finns fantastisk mat på närmare håll! :-)
En toast som var helt galet god!

 Smörstekt torsk...
 ...och en efterrätt som var helt underbar..
Hallonswiss....mmm..
 Vi tog en kort promenad i hamnen och satt ganska länge och tittade på båtar och bara njöt av den fina kvällen.
 Innan vi åkte hem köpte vi med oss de berömda rökta räkorna och lite rökt lax till lördagens lunch.
Sonen hörde av sig och berättade att vi kunde komma och besöka dem på bb om vi ville dagen efter.
OM vi ville?!

Efter en rejäl sovmorgon och löjligt god räklunch, snofsade vi till oss och åkte på besök.
Det enda de ville att vi skulle ha med oss var mat! :-)
Så, vi köpte på oss "lite"...
Och vilken liten sötnos vi har fått! Stor, men ändå så liten.... Pluttnutten!
Jag satt med honom länge! :-)
Sen fick maken hålla lite också innan vi åkte hem. *hehe*
Det är så vårt att fatta att han finns på något vis.
Att dom nu har en egen bebis. Att vi har en liten F i familjen nu.

Det blev lite komiskt, för vi hade med oss nyckeln till nya huset. Vi sa "nu har ni varit så duktiga, att ni får ett sommarställe" :-)
Vi fick en bebis - ni får ett hus!
Sen när vi pratade om lite annat och reflekterade runt att dom nu är "vuxna" som har bil, lägenhet och bebis, la svärdottern till "och sommarställe"! :-D

Idag kom dom hem och ska landa i allt det nya nu. Det brukar kunna vara både läskigt och kaotiskt i början.
Men sen hoppas vi att dom orkar komma ut och vara här ett par dagar...

Nåja, vi åkte hem och jag påbörjade vattnandet. Det är så torrt nu igen.
Honungsrosen i björken växer dock så att det knakar och blommar jättemycket. Så fint!

 Grannen, har köpte Trico GArden som han nu sprayat hela sin tomt med. Han har planeterat en rad med tujor som Rådjuren river upp hela tiden.
Så nu ska han testa med sprayen. Jag fick det som blev över... Han hade liksom den "lilla" sprutan! :-)
Jag har nu sprayat alla blommor och på lite andra ställen. Tänker att om det stinker överallt, så kanske dom väljer en annan tomt?
 I morse sov vi länge igen.
Det är så tyst hemma utan barn!
En granne ringde och ville ha över oss igår, men vi valde faktiskt att stanna hemma och bara ligga i soffan och mysa.
Vi behöver det. Plus att maken har ont i ryggen som fasen. (Ska till naprapaten igen i nästa vecka)
Han har slitit lite väl mycket här i juni med allt byggande, så nu måste han ta det lugnt ett tag.

Jag drog på mig träningskläder och skor och gav mig ut i spåret. Två varv tog jag och varvade PW med att lufsa lite.
Men jag vågade inte riktigt "ta i" när jag inte hade med mig knästöden. Det är så stor skillnad och jag får ont i känna direkt om jag inte är försiktig.

Väl hemma blev det äggröra.. mums..
 Maken pep iväg för att hämta Lilleman som ville hem. Det blir lite mycket för honom som är "preeteen" med lillayster och yngre kusin. Båda har energi som tusan och är två pratkvarnar.
Han blir trött helt enkelt! :-)
Och tyckte nog att det skulle vara skönt att få vara hemma med bara oss ett dygn också. Och det är dt ju. :-)
Jag åkte inte med, utan åkte för att fylla kylen i stället.
Och jag började med att besöka sportbutiken och köpa knästöd. Dom är löjligt dyra, men bra.
Man har dem ju dessutom lätt i 15 år!
Jag har ett hemma i stan, men det är lite för litet. Nu köpte jag till båda knäna. Så najs!
Den här sommaren vill jag inte bli sittande som jag brukar. Jag vill gå på långpromenader, jag vill gå på PW:s på kvällarna och jag vill jogga lite.
Nu kan jag det!
 Lite nytt smink blev det också.
Minime har snott smink av mig så jag kompletterade lite. På Dollar Store är det ju snorbilligt!
Resten av söndagen har vi bara fixat med smågrejer och njutit av solen.
Det är så suveränt skönt att kunna bo kvar och verkligen njuta av söndagen! Inte behöva stressa hemåt och sen sitta där och längta hit.
Jag har en plan för vad som ska hända i radhuset i höst och vinter. Jag ska rensa massor.
Det ska minimeras där, för jag lider av att det ofta är rörigt.
Nu ska det bort.
Det ska köras ut hit och slängas.
Barnens rum ska rensas. Var sak på sin plats liksom.

Men nu ska vi ju först njuta av en hel sommar här, som bara börjat! :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar