Sidor

söndag 15 juli 2018

Äntligen semester..

Semester.
Iofs känns det som att jag haft det ganska länge! :-) Det blir så när vi bor här ute, trots att jag pendlat till jobbet...
Men, nu har jag semester på riktigt.
Jag inledde den hos svärmor med ett dopp i poolen. Vi hade grejer att fixa i "stan" och var i radhuset ett dygn. (usch!)
På eftermiddagen åkte vi till svärmor, för att hjälpa henne med lite trädgårdsfix och kika lite i "centrallagret". Hon kallar sitt hus så själv, för hon har ju allt man kan tänka sig behöva.
Ett par dödsbon har ju landat hos henne genom åren och tja, är man 70+ och har bott i huset i snart 50 år, då finns det grejer.
Barnen och jag började dock med att bada. Skönt!
Det är ju faktiskt bara det som fattas här ute egentligen, en pool i någon form...

 Nåja, maken fixade lite trädgårdsgrejs och jag plockade igenom två kartonger böcker och fylld en halv kasse.
Om jag nu läser två böcker i veckan, så klarar jag mig i nästan två år har jag räknat ut! :-D
Mitt lager är fullt, vilket är härligt.
Det är mitt sommarlöfte, jag ska läsa mycket mer böcker detta år..

Sen, grävde jag upp rötter till en ros, som jag letat efter i flera år. En gammaldags parkros, med vita små blommor. Jag hittade tre rötter som jag hoppas ska överleva.
Sen hade hon även en perenn, som jag tappat namnet på, men som är härdig och tålig. Hon klipper ner den med gräsklippare och ett par dagar senare så är dom gröna och fina igen.
Jag tog tre rötter som jag grävde ner i min perennrabatt.
 Sen kom vi till det stora projektet. Gräva upp två klarbärsträd!
Dom självsår sig, så hon har fler än hon klarar av! Jag trodde att vi skulle ta två, tre små, typ 20 cm höga kanske, men nädå, det var verkligen träd!!
Otroligt lätt att gräva upp när marken är som betong. NOT!
Men upp fick vi dem! :-)
 När dom var uppe och placerade i varsin sopsäck med vatten, gick vi till garaget och kikade på ett kylskåp som hon inte ville ha.
Enda problemet är att handtaget ramlat av. Men det ville vi ju ha!
Så, bax in i bilen.
 Som tur var fick vi ju låna svärsonens stora jobbarbil, så det var inget som helst problem att få in allt i bilen och sen susa iväg hem igen.
Det blev rätt mycket grävande för att få ner träden och vi skar av två slangar som vi fixade hål i och la som rotvattnare.
Det är ju ett otroligt effektivt sätt att vattna, då man inte slösar iväg vatten ovan jord som rinner iväg.
 Nu ska vi se om dom orkar sätta rot.

Senare på kvällen dök det upp lite grannar, som visste att att vi har ett badmintonnät. Plötsligt var vi 8 pers som spelade, lite lagom dåligt! :-)
Svettiga blev vi, så efter att vi konstaterade att killarna förlorade (förstås) så hämtade vi badkläder och åkte för att bada.
Klockan 23 på kvällen och havet låg ju spegelblankt! Så härligt!!

Och värmen har ju fortsatt....
I fredags var vi bjudna på middag hos ett par kompisar som bor en bit bort, men permanent.
Vi är ju galet avundsjuka att det funkar. :-)
Dom har inga hemmavarande barn och kan styra jobb osv så att det funkar.
Vi åt gott och hade spännande samtal. Dom är i en bransch som vi inte känner till, eller som många inte känner till.
Samhällets baksida kan man säga. Många av oss lever ju i vår lilla bubbla och varken har tillgång till eller vill ha tillgång till information om hur hårt livet kan vara, även här i Sverige.
Dom vet, mycket mer än vad jag skulle klara av att hantera...

Nåja. Dom har två små hundar också, som inte gillar barn, tydligen.
Det var inget vi märket av.
I vanlig ordning så går barnen in, sätter sig i varsin stol och vips hade dom en hund var i knät!
Hundarnas matte tittade helt chockat på och sa "oj...alltså den äldre, hon hatar barn! Går _aldrig_ självmant fram till ett barn och knappt ens en okänd människa..."
Här blev det så att hundarna gick fram och puffade med nosen på barnen för att dom skulle fortsätta att klappa och kela! :-)
 En envisades hela tiden med att krypa upp i knät på Lilleman.
Och det är ofta så. Vi har både hundar och katter här som inte gillar barn alls, men som våra barn utan problem både får kela med och gå på promenad med.
Det känns bra, för det bevisar ju att dom är lugna inuti liksom. Att hundarna känner deras energi.
Det ska bli mycket spännande nästa helg när vi ska till ett par som har katter, som i stort sett aldrig träffat barn och vid de gånger det hänt haft dåliga erfarenheter.
En speciellt drar som en avlöning om någon är kortare än 150! :-)
Jag har förvarnat barnen om det och båda menar "ge oss tid... den katten kommer att ligga i något av våra knän! :-D "
Och jag tror dem!

Igår sov vi ganska länge, som vanligt. Det är så varmt att vi är vakna länge på kävllarna när man orkar röra på sig och sover till mycket sena frukostar!
Jag gjorde min favvofrukost och skickade samtidigt ett mess till sonen och fick höra att dom hade det fruktansvärt varmt, så dom packade ihop sig och kom ut för att svalka sig lite..
 Presic när jag messat klart med honom, kom makan ut och meddelade att hans bror med familj var på väg och svärmor!
Fullt hus alltså! :-)
Jag skyndade mig att veva ut båda markiserna för att vi skulle få skugga.
Så glad jag är över dem, som vi mest fixade för att kunna sitta ute när det regnar... men nu är det mest för skugga...
 Najs att kunna duka ut långbord så att alla får plats..
 Barnen sprang runt och lekte, vi badade och hade trevligt.
Det är härligt med en stor familj och så fantastiskt att vi nu får plats!
Att ha tre kylar (snart fyra) gör så mycket! Vi har plats utan att man behöver spela tetris för att få in nya kylvaror.
Vi har tre badrum...
Vi har en klädkammare!
Man kan konstatera att vi har det bättre här på alla sätt!

Övriga åkte hem så småningom. Vi andra satt ute och pratade långt in på kvällen. Lillgrisen satt hos mig och sov flera timmar!
Han är så söt så man bara dör!!
 Plötsligt ser vi hur en bil, som liknar vår rullar in i området....och det var stora dottern!
Jag var helt säker på att dom skulle komma hit idag, för dom skulle åka direkt från sin semester till en fest och jag trodde att dom skulle bli kvar där och dyka upp idag.
Men - där var dom!
Så mysigt.
Dom satt kvar och tjattrade en stund, medans den lilla familjen gick och sov - och även frukostpersonalen. Dvs jag! :-D

Jag älskar ju att göra frukost när alla är här!
Och i morse blev det så.
Vi gjorde fattiga riddare, bacon, amerikanska pannkakor, frukt och kaffe.
Mums!
Vi satt och åt länge...
Och - föräldrarna måste ju få äta, så lillgrisen låg hos mig. Igen! :-D

 Även idag har det ju varit galet varmt!
Vi gick ner till havet och badade även idag. Och det är ca 20 grader, men känns varmare när det är så varmt.
Där träffade vi på en hög grannar, så det blev lite tjatter mellan doppen.
Underbart!
Sen åkte även stora dottern med sambo "till stan". Båda ska jobba i morgon.
Och det blev ju såå tomt!
Gå ifrån att vara 15 personer till att vara 4 plötsligt.. Skumt.
Och det slog mig att det är inte många år bort innan den nu ganska små barnen, kommer att vara på annat håll och göra andra saker och det är maken och jag kvar här ute.
DÅ blir det tomt! :-)
Tur att det går lite sakta farm. Och då kommer det ju att finnas en hög med barnbarn har jag en misstanke om...

Vi har verkligen landat här ute nu. Så mycket har fallit på plats senaste året på så många sätt.
Nu kan vi liksom leva fullt ut här.
Och samtidigt njuta av dessa solnedgångar... Magiskt varje kväll...

 Nu påbörjar vi snart en ny vecka, min första hela semestervecka. Den innehåller bland annat två kalas. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar