Sidor

torsdag 26 juli 2018

Räkor och rekordmåne.

Åter en otroligt varm dag. Sjukt!
Man orkar ingenting och börjar förstå de varma ländernas siestor och "maniana"....
Och lycklig är man som vet att det finns AC på kontoret och att vi ofta måste sitta med kofta på där! :-)
Det är lite märkligt det här att värmen håller i sig, fortfarande.

Igår kväll var månen magiskt stor. Den hängde som ett stort äpple mellan träden, helt fantastiskt.
Lilleman ville gå ner till havet för att se den bättre men jag orkade bara inte, så jag lovade att vi ska gå ner i kväll när det blir mörkt..
 Vi sover ju som krattor pga värmen trots att vi kyler ner innan vi ska sova, har tvärdrag och fläktar.
Så vi somnar jättesent och vakar lite yra framåt 10!
Dygnet blir ju helt fel och barnen har helt kommit av sig.
När vi vaknade i morse hade maken fått ett aviserings-sms att vår beställda kyl/frys skulle komma idag.
Då fick vi ju ställa in det vi tänkt göra och vänta in den.
Jag passade på att vattna lite här och där och till min glädje såg jag hur humlor och fjärilar uppskattar att jag vattnar PÅ vissa blommor.

 Till slut kom bilen vi väntat på..
 ..och en ny kyl/frys till Attefallshuset.
Man kan ju undra vad vi ska med ännu ett, men man kan ju inte ha ett komplett hus med kök utan kyl.
Tanken är att de som bor här ska kunna självhushålla sig om man vill och det finns möjlighet att hyra ut huset om det behovet skulle uppstå.
Sen är det ju inte dumt att kunna storhandla och lägga i flera kylar när vi är många på plats och det är långt till butikerna.
 På vintern kommer vi att stänga av de två i förrådet.

Maken och jag var sjukt sugna på rökta räkor och lax. Vi har ätit det en gång tidigare denna sommar, men det räcker ju inte, så vi drog iväg för att inhandla det.
Tanken var att vi skulle åka längst ut på den ön för att äta lunch/ mellis innan, så vi åkte dit.
Det är så vackert på vägen ut att man blir alldeles matt. Men - nu är det torrt!
Det såg mer ut som höst.
När vi väl nådde restaurangen visade sig att vi var 15 minuter för sent och köket hade stängt! :-(
Vid det laget var Lilleman jättehungrig som inte klarar att äta frukost.
 Han lider också rejält av värmen, så han kan inte äta för att han är varm, sen blir han trött för att han inte äter och äter inte för att han är trött och det hela slutar ofta med rejält huvudvärk och att han kräks.
Idag blev det inte så, men det var nära.
Vi petade i honom en läsk och en liten påse chips innan vi vände nosen hemåt igen.
Där kom vi lagom till broöppningen vilket var kul att se.

Det åkte förbi en sån båt som vi skulle vilja ha... :-)
Men det är ju skillnad på vilja ha och kunna ha liksom... Läckra är dom...
 Vi köpte på oss en massa gottis och åkte hem.
Toastskagen när den är som godast!

 Och rökta räkor! Mums!
 Jag kan moffa i mig flera kilon doppade i romsås eller aioli. Galet gott.

Tanken var att vi skulle åka ut en sväng med båten idag med, men klockan blev alldeles för mycket innan vi hade fixat klart.
Vi är helt klart tagna av värmen, allt går så långsamt!
Så, det får bli en sväng i morgon innan vi måste åka till stan ett par dagar.
Ingen är jättesugen på det, men vi måste.
Räkningarna måste betalas även om man är ledig dessvärre. Och så passar vi på att fixa lite annat när vi ändå är där.
Sen vänder vi utåt igen.
Med lite tur ska det regna i helgen, det behövs verkligen.

Det märks här i området att det är varmt, för det är alldeles dött på dagarna. Inget hamrande, inget rop och stoj.
Man hör båtar som kommer och åker och det är smetfullt på våra badbryggor. I övrigt helt tyst.
Det är ingen som orkar.
Jag har en lång lista på saker som behöver fixas, men jag orkar inte heller.
Det får bli i höst!
Nu är ju världen så uppvärmd så jag tror att hösten kommer att bli varm och fin.
Jag vill inte ens tänka på hur varmt det kommer att vara i radhuset. Usch!
Stenhus blir otroligt varma när dom väl är uppvärmda.

Nåja, jag är jättetrött och ska sova tidigt i kväll och testa och se om det går att ställa klockan i morgon. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar