Sidor

torsdag 17 maj 2018

Skitdag!

Idag var det betydligt svalare än igår. Då gick jag barbent i klänning och det var bara ljuvligt.
Efter jobbet åkte jag direkt ut till landet för att vattna gräset och lite blommor.
Gräsmattan var inte så illa tilltufsad som jag trott. Maken har jobbat på bra med att hålla den vid liv.

Jag drog igång både vårt vatten och grannens, under tiden jag åt lite middag och snackade skit med vår byggare som var på plats och la tak, vilket inte går att göra mitt på dagen när det är som varmast.
Efter ett par timmar åkte jag hem, mitt i solnedgången som var helt magisk!
Solen var rosa/ lila och landskapet blev så vackert när man åker genom gröna dalar och skogspartier och över sjöar.
Vår del av Stockholm som är så vackert!
 I morse var det molnigt och blåste rätt kyligt. (jag vaknade i natt och var uppe och stängde minimes fönster, för att dörren stod och slog och hörde hur det rev i träden ute..)
Men huvudet hängde ju inte riktigt med, så jag åkte till jobbet utan vare sig kofta eller jacka.
Lite kallt!!
Lilleman fick punka på cykeln igår så jag skjutsade dem i morse innan jag åkte. Och man fick ju en chock när man såg bilen!
Så smutsig så det är inte klokt! Massa pollen och damm från när man nu äntligen sopat klart gatan utanför.
Det blir biltvätt i helgen...
 Innan jag åkte till landet tog jag tjuren vid hornen och uppdaterade min dator, vilket vi blivit uppmanade att göra.
Det var skitläskigt och jag har skjutit på det ganska länge, för de som har uppdaterat har fått problem. Stora problem.
Och man känner ju hela tiden att man inte riktigt har tid..
Nåja, nu fick jag ett "gör det" mail av It, så jag tryckte på uppdaterar knappen när jag åkte hem. Efter att jag sparat över dokument på servern och stängt ner allt.
It menade att uppdateringen skulle gå på 1-2 timmar. Vissa har fått uppmaningen att göra uppdateringen över lunchen.
Nåja, jag tryckte på uppdatera, släckte skärmarna och åkte.

I morse kom jag ju lite sent, eftersom att jag skjutsade barnen. Jag slog igång skärmarna igen för att se hur det gått och tja.
Uppdateringen var halvvägs!!
Suck!
Jag gick iväg och fikade så länge... och var iväg och jagade ett par attesteringar.

 Fakturan som jag fått påskriven skulle scannas. Jag gick till vår kopiator och påbörjade scanningen, men se det gick inte.
Det kom upp ett felmeddelande "elavbrott"! Hur kan det var elavbrott på en kopiator som samtidigt spottade ut kopierade och utskrivna papper??
Ok. Jag gick till den nyare skrivaren. Men se där kunde man inte scanna alls. En kollega kom förbi och berättade att man måste "logga in" på den skrivaren för att kunna lägga till sig.
Hon hade gjort det, men fick det ändå inte att funka.
Dubbelsuck!
Men, hon scannade ändå min faktura för att se om det funkade och lovade att maila den till mig sen.

Ok. Ner till min dator och se nu var den igång!
Jag fick igång mailen, hittade officepaketen och såg att alla mappar var kvar. Men. Det jag hade missat var att jag inte backat upp min notesmapp!
Alla mina notesanteckningar med kontaktpersoner, kontaktuppgifter, scan id:n, telefon nummer, fakturaunderlag och en massa annat. Borta!
Jag trodde faktiskt att jag skulle börja grina! Faaaan!
Jag drog ett mail till it supporten, men förstod ju att allt var borta.

Nåja, jag började jobba och kom på att jag saknade lite mail. Vi har gjort en ny postlåda dit anmälningar ska gå. Men inga anmälningar har kommit in, trots att inbjudningarna gått ut.
Jag bad en kollega gå in via hemsidan och anmäla sig, via sin telefon för säkerhets skull.
Kom det något mail?
Näe!
Fan igen!! Tänk om vi fått anmälningar. Vart tog mailen då vägen??
Bara att maila kontaktpersonen på It och på kommunikation. Hjälp! Var är anmälningarna??

Sen på scanningshelsicket igen. Det visade sig att kollegan fått till det! Wee!
Men vid det läget var jag helt slut i knoppen av allt strul och hotade chefen att jag skulle söka jobb på första bästa planthandel! :-)

Nåja. Efter en stund kunde vi lokalisera mailen, att det blivit ett korrfel vid registrering och att anmälningarna landat i en fil, som kommunikatören hittade!
*phjuu*
Sen skulle jag skicka iväg ett dokument till ett par kollegor. Det gick ju bra, förutom att dom inte kunde öppna dokumentet!
Och chefen kunde inte maila till mig... jätteskumt.
Allt bara tuggar...
Dah!!
Jag pluggade in Ozzy Ozbourn i öronen och blev på lite bättre humör. Lite.

Sen klev jag in i min chefs ställe för en intervju av en person som sökt en tjänst på vår avdelning.
Det visade sig att personen var trevlig och glad, men helt fel.
Helt. Fel.
Jag är ju inte så petig med utbildningar eller att man ska ha gått den vanliga vägen. Men om man behöver ha in någon rätt akut, för att någon slutar lite hastigt och det är en sommar framför oss som gör att det inte alltid finns backup, då kan man inte ta in någon som inte har någon erfarenhet alls.
Ingen.
Det går ju inte. Jag tror verkligen att personen kan lära sig, men när jag vet hur stressigt det kommer att bli, då är vägen lite lång innan personen klarar sig själv. Det går inte.

Väl tillbaks vid min plats har jag fått ett mail ifrån kontaktpersonen på It om mailproblemet. Jag gnäller till henne att mina noteringar är väck. Hon tipsar mig att kika i papperskorgen och i mailen om jag eventuellt har mailat iväg någon del av mappen, då kan jag hitta den igen.
Jag letar lite och ser plötsligt delar av mappen på ett ställe. Trycker återksapa, men hittar inte dokumentet sen, så jag letar vidare och går in på lite andra servrar. Och se på fasen!
Där ligger hela mappen, sida för sida!
Alltså jag bara skriker av glädje! :-)
Allt är tillbaks!!
Den lyckan alltså.

Sen ringer äldsta dottern och frågar när jag kommer hem.
Hon har varit hos oss ett par dagar, för att få till tentaplugget och för att det varit så varmt i hennes lägenhet.
(Maken pluggar ju också och när dom sitter hemma båda, så pluggar dom bättre. )
Jag såg att klockan var jättemycket, så jag susade hem.
Väl på plats var svärsonen för att köra ut en säng till landet. Vi kramades lite och så åkte dom ut.
Maken åkte ut redan tidigt idag för att köra ut lite mer byggmaterial och förbereda inför fredagens taklagsfest.
(Vi har ju fest jämt där ute! :-D)

Jag prövade att koppla upp mig mot jobbet för att se om det funkade. Och det gjorde det ju inte. Förstås!
Suck igen!
Alltså jag hatar dessa uppdateringar!

Jag måste kunna koppla upp mig på distans. Så det blir morgondagens stora utmaning, förutom rotfyllning av en tand.
Härliga fredag liksom!

Nåja, en riktig skitdag har nått sitt slut och blev rätt bra till slut.
Men - jag är inte helt bekväm med det papperslösa kontoret! (Så jag har beställt ett anteckningsblock! :-D )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar