Sidor

onsdag 10 januari 2018

Nu har vi rullat igång.

Ja, men nu är vi igång!
Det var lite ångest faktiskt när barnen skulle upp. Märkligt att det är lättare för mig själv att gå upp och gå till jobbet än det är att väcka och få upp barnen.
Det är så skönt att tassa iväg när dom sover. :-) Och det känns så bra att dom får sova...
Men, upp skulle dom ju.
Kvällen innan plockade vi fram kläder, väskor, paddor och sånt. Sen funderade vi på hur dom skulle väckas och båda var överens om att någon hurtig låt vore bra.
Vi lyssnade igenom lite hurtiga Smurf låtar och Jean Banan, men sen landade vi i musik från filmen Madagaskar.
Så sagt och gjort. När jag var klädd och klar, drog jag igång lite musik på ganska låg volym och öppnade deras dörrar.
Sen gick jag in och pussade lite på dem och höjde sen volymen lite medans jag gick ner och plockade lite i köket.
Efter en stund var dom uppe. :-)
Lilleman ojjade sig på typiskt "innan tonåring" vis, men han tyckte nog att det var lite mysigt ändå.

I morse väckte jag dem på vanligt sätt och då undrade Minime var musiken var, så jag fick snällt gå ner och dra igång lite. :-)
Så nu är det nog vår nya rutin, att vi poppar lite glada låtar för att vakna.
Jag försöker samla mig för att gå upp lite tidigare än jag brukar och träna. Det är så skönt att träna innan jobbet, men jag är inte riktigt där. Än.
Det behöver bli lite ljusare på morgnarna...
Jag funderar på att göra det på fredag morgon, för då ska jag lämna dem på morgonen och åker in lite senare...

Hittills har jag åtminstone promenerat till och från jobbet. Det är så skönt!
Idag blev det dock bil då jag behövde hämta dem.
Men, idag var det faktiskt inte helt mörkt när jag hämtade! Just onsdagar går dom till 16 och det har varit lite för mörkt i november och december för att de skulle vilja gå till fots, så jag har hämtat.
Men idag var det inte så mörkt upptäckte vi, så om ett par veckor kan dom gå igen.

Jobbveckan har gått fort!
Full rulle är det. Jag har gett mig sjutton på att bara lösa vissa saker. :-) Det lovade jag mig själv i slutet av förra året.
Inte delegera och inte lita på att folk gör det som ska eller kan det som förväntas.
Jag gör det själv så vet jag att det blir som det ska.
Så nu bara kör jag! :-)
Vi har några större projekt som kräver en hel del förarbete och planering innan det blir bra.
Och nu är jag mitt uppe i det.
Med facit i hand, skulle vissa grejer har gjorts tidigare, innan jul. Men jag tar det med mig till utvärderingen.
Men det är bara att mata på så blir det bra. Jag har gett mig på att det SKA bli bra. :-)

Här satte jag mig och jobbade en dag. Det är ett skönt ljus, lugnt och skönt, samtidigt som det kommer och går folk.
Jag gillar det.
Känslan av att vara mitt i men ändå inte påminner mig om när vi drev de stora företagen och det kom och gick folk hela tiden.
Vissa för att gå till butiken men vissa bara för att titta in.
Det är en skön känsla. Man träffar på folk här som man känner och kan prata bort en stund med.
Sånt behöver jag.
 Och skulle jag dra igång någon verksamhet igen, så skulle det vara något sånt. Ett ställe dit man kommer och mår bra i olika former.
(sånt som aldrig går med vinst! ;-))

Idag vaknade vi förutom till musik, så till dimma och frost. Fantastiskt vackert!
Jag hade ju velat krypa runt med riktiga kameran, men fick nöja mig med en snabb mobilbild.


Jag gick förbi torget och köpte 100 tulpaner.
Så vackra på ett enkelt sätt.
Det är ganska skönt att vara igång igen på något sätt.
Rutiner är liksom alltid bäst.

Barnen är inne i en sån skön period, där dom håller sams och gör saker tillsammans.
Dom blir så stora.
Skönt.
Det enda som "skaver" nu är som sagt träningen. Jag måste komma igång med det igen, jag vet bara inte hur och när. :-)
Men jag försöker vara snäll med mig och njuta av att jag kommit långt med två nyårslöften/ mål.
Jag har städat huset så att det är typ en byrå och en bokhylla kvar att rensa.

Ett annat mål är ju att läsa minst 12 böcker i år.
Den första, Hans Rosling, har jag läst ut och börjat på bok två.
Som jag iofs började på innan jul, men hittade nästa del på lånehyllan på Akademibokhandeln.
Då kände jag att jag ju måste läsa klart den här först och lånade även den andra för att ha båda när jag väl läser den. :-)

Det har varit en bra början på året måste jag säga.
Känslan är bra.
Jag är lite orolig över en person som är otroligt slut trots att vi kommer tillbaks från ledighet.
Det känns som att jag behöver hålla ett öga där, för att kunna fånga upp.

Idag, fick jag plötsligt öva på min coachning som jag inte gjort på väldigt lång tid. Eller, jag använder det nog omedvetet titt som tätt, tror jag.
Men, idag kom en person och satte sig vid mig på fikat. Jag såg att det var något som skavde och samtalet styrdes sakta in på det som skavde.
Jag gav inga som helst råd, utan frågade bara. "Ok, så hur känns det? Så vad vill du helst? Varför kan du inte göra så? Vad hindrar dig? Vad skulle behövas?...."
Efter en stund log personen och sa "tja...jag har nog redan bestämt mig tror jag".. och grejen är att det kände jag och läste mellan raderna rean när personen började prata.
Vissa saker ligger och gror och när man väl börjar prata om det, då har man redan bestämt sig.
Det går liksom inte att stanna tåget som börjar rulla.
Man kan låtsas försöka, men ofta får man bara hänga på. Och så blir det nog här.
Det ska bli spännande att se om beslutet kommer snart.

Och det är så kul! Jag måste unna mig att ha dessa samtal oftare. Det ger mig energi märker jag.
Det är så stressigt och fullt upp hela tiden, så att kunna stanna upp och verkligen lyssna, det är nödvändigt.

Kul.
I morgon är det torsdag. Jag har möte med en tjej, som ska leverera ballonger! :-)
Har jag det roligaste jobbet eller?
Sen mer planering och uppstyrning. Alltså den här våren är fan galen när jag tänker efter.
När våren är över kommer jag att meddela två av mina kollegor, att OM dom kommer på en lika fin idé igen, så kommer jag att kasta något tungt och hårt på dem! ;-)

Men, sen är det packdaxs för att åka till landet på fredag. Maken åker redan i morgon, så jag är lite gräsänka på kvällen.
Jag hoppas att det är lika fruset där ute, så att jag kan fota en massa.

Och by the way. Fasen vad jag är nöjd med min klippning! Aldrig mer riktigt långt hår känner jag.
Däremot kortare.
Det är så kul att kunna göra lite olika frisyrer på morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar