Sidor

torsdag 25 januari 2018

Ännu en sötnos till familjen!

Så har ännu en vecka gått.
Swosch.
Träningen har gått bra! Jag ställer klockan och går ner vare sig jag vill eller inte. Nu har jag kört gåband/ pw varannan dag och magövningar varannan.
Jag är livrädd att slita på knäna vilket går fort när jag är "lite tyngre".. Men det känns så bra i kroppen!
Direkt, när man kissat ut 2 kg vatten, så blir man lättare i kroppen.
Nu märks det också att jag inte ätit "rent" socker på en vecka. Allt smakar godare! Gurka är larvigt gott. Mango helt galet!
När jag äter mycket socker, så dödar jag smaklökarna och inget är gott till slut.
Märkligt.
Men, helt sockerfri är jag ju inte eftersom jag inte går "all in"... Tex gjorde jag köttfärssås idag där jag blandade i en burk Dolmiosås. Det är nästan 7% socker i den såsen.
Så, jag borde göra egen sås vilket jag också ska. Så snart jag hinner.
Men det känns så bra ändå.
Jag är lättare i kroppen och lättare om hjärtat liksom. Sover som en gris och går upp på morgonen utan problem.
Visst är jag trött vissa morgnar, men inte halvdöd som jag var runt jul. Herre jösses vad jag sov!
Och moffade socker. :-(
Fy fasen vad less och klar jag är!!
Nu har jag letat recept på både mat och godis. För, det kommer kalas osv där man vill ha något festligt och jag kommer att göra sockerfritt godis.
Sen kan andra äta kakor, men inte jag. Nu är det nog.

Veckans höjdpunkt var i tisdags. Sonen och svärdotter var på ultraljud!
Här är han! :-)
Tänk, att det växer en liten sötnöt där inne som tittar fram i sommar!
En kille!
Minime var lagom glad kan man säga. "Nej, inte en kille till!!" :-) Men huvudsaken är ju att han är frisk.
Och han kommer ju att vara det sötaste man sett, det kan man se redan på dessa bilder!

Helgen var ju otroligt fin, med minusgrader och solsken. Veckans väder har inte varit lika härlig.
Regn och blåst! Snorhalt!
Som jag älskar att gå till jobbet! Frisk luft. Motion. Jag hinner vakna till och jag hinner liksom reflektera.
Och när jag går över bron och ser alla bilar som seeeeegar sig fram, då är det skönt att kunna gå! :-)

 Lite bil har det dock blivit i veckan, pga hämtningar och lämningar, men nu är det mer undantag än regel att jag tar bilen.
Idag åkte jag tom tåg! :-)
Bara en station, men jag räknade ut att om jag skulle ta bilen, fick jag ändå gå längre från parkeringen till platsen än om jag tog tåget.
Och mitt på dagen är det ju tomma tåg. :-)


Jag lunchade med en massa folk och valde att lassa på sallad och ta EN enchilada som det bjöds på.
Det innehåller ju vetemjöl så det var inte helt bra, men jag tog en liten.
Sen bjöds det på citronmarängpaj. Åhhh... Men jag åt inget. Tog bara kaffe och lime vatten.

 Solen kikade fram när jag åkte hem och den var faktiskt varm!
Snart, kommer man att känna första känslan av vår. Och sen blir man besviken när det börjar snöa! :-)

 På torsdagar, har vi alltid lite "långfika" tillsammans med en annan sektion. En grupp om 4 fixar fika till alla andra.
Det är jättemysigt. Dagens grupp hade köpt massor med frukt vilket var uppskattat. Och ett jättegott morotsbröd.
Sen fanns det kakor och choklad, men jag valde en grov macka och frukt.
Så nöjd!
En kollega har torsdagar som sin favoritdag, för då får hon äta mjukt bröd, vilket hon annars försöker låta bli. :-)
Och det är ju så man får se det.
Frukt och bär blir det nya godiset.
Jag har en LCHF smoothie, som jag ska pröva på så snart jag handlat hem alla ingredienser. Jag hoppas att den blir god, för då blir det min nya glass!
Man måste ju få "unna" sig också och därför försöker jag hitta saker som funkar som fredagsmys som är nyttiga i stället.

Men det känns bra!
Nu måste jag ha en strategi för alla kalas som dyker upp i vår. Jag får ta med eget "godis" helt enkelt.
Som tur är så är det inte lika illa som höstarna där vi inte gör annat än kalasar och äter tårta.
Det måste jag sluta med.
Jag blir ju peppad av känslan i kroppen som redan finns, efter en vecka! Jag känner mig inte svullen eller ....ja tjock!
Trots att jag väger det samma. Men när jag äter mycket socker så får jag en speciell känsla i kroppen som jag inte kan förklara.
Min kollega som har lika stora problem som mig, beskriver det som att hon blir lugn när hon äter socker och nästan "hög".
Det blir inte jag, utan jag känner mer som att jag har en kladdig, sockrig känsla i munnen. Som att jag druckit något sött, redan när jag vaknar.
Och jag vaknar med huvudvärk och känner mig "bakis".
Och jag känner mig svullen.
En känsla som inte går att förklara, men som finns där hela tiden och är nu nästan borta.
Jag blir så sur och besviken på mig själv, för det går ju bra! Det går att låta bli!
Det är ett aktivt val, faktiskt.
När jag vill "ha nåt" och går runt och är sugen, så är det ju oftast törst. Dricker jag ett glas vatten går det över.
Jag har också fått tipset att lägga en tsk kokosolja, kallpressad, i en kopp kaffe eller te. Det dämpar sockersuget.
Och det blir liksom "oljigt" på ett mättande sätt.
Skönt är det i alla fall! :-)

Jobbveckan har varit lite sisådär. Asch så irriterad jag varit och inte bara jag. Vi är flera som bara vill gå in i ett rum och skrika.
Men, så gör man ju inte. :-)
Så vi muttrar och sen gör vi det bästa av det.
Men ibland undra man ju hur det står till med folk. Och hur de fick sina jobb... och hur dom kan ha jobbet kvar!
Dah...
Och "det är mycket nu" mentaliteten, när man vet att andra bokstavligen går på knäna och jobbar galet många timmar.
Men, men.
Nu är det i alla fall fredag. Träning på morgonen, prommis till jobbet. Avtackning av en kollega efter lunch...och sen en sväng till landet.

Det galna är att det springer på fort nu och jag har lagt in om ett par semesterdagar både på sportlovet och påsklovet och man hinner bara blinka, så är vi där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar