Sidor

tisdag 30 januari 2018

Mitt i veckan!

Jag kan inte annat än imponeras av orkidéer! En blomma som hör hemma i varmt och fuktigt klimat orkar blomma här, i januari!
Men så vackra dom är!
Även om dom bra blommar en ganska kort tid, så kan jag inte låta bli att ha flera. :-)

De inger liksom hopp om att värmen kommer.

Även om det just nu känns mer vintrigt än på länge! :-)
Vi fick snö i går och i natt. Det är så vackert och när solen sken mitt på dagen idag blir man ju alldeles lyriskt lycklig! :-)

Min vecka började ju rätt lugnt och jag tyckte att jag hade koll. .. I morse var jag på plats på kontoret lite senare iom att stackars maken fortfarande är rätt under isen.
När jag väl dyker upp hör jag "men här är hon ju!" och så visade det sig att det var dags för en rätt stor uppgift som jag åkt på senaste året.
*suck*
Nu har jag gott om tid vilket är bra, men det visar sig att om ett mail gått rätt från start, dvs till mig, så hade jag vetat det redan för fyra veckor sedan.
*dubbelsuck*
Nåja, det kommer att gå bra, men min vecka blev plötsligt rätt mycket fullare.

Jag vabbade för ovanlighetens skull halva dagen idag. Oftast brukar jag inte behöva det utan kan jobba samtidigt, men nu kände jag att jag behövde det.
Minime hämtades upp och så åkte vi till doktorn.
Hon har under en längre tid klagat över ont i magen. Det har inte oroat mig nämnvärt för det flyttar på sig lite, kommer och går och hon växer, sover bra och tja det mesta funkar.
Men hon blev sämre över jul och har tom kräkts ett par gånger.
Jag pratade med en kollega för ett tag sen och han berättade hur han mår om han äter vete och då kände jag igen symptomen!
Så, jag bokade en tid, till en barnmottagning en bit bort och vi fick träffa en störtskön rysk läkare.
Hon frågade massor, klämde och kände lite och skrev sen ut lite medikamener som hon ska dricka varje morgon.
Tanken med det är att få igång magen och även få en bra rutin. Många barn har tydligen trassel med magen.
Lite hemskt var det när hon hon klämde och sen vänder sig till mig och säger "här brukar det göra ont på barn som har så kallad stressmage, det har hon inte".... !
10 åringar med stressmage!

Sen funderade hon en stund och ville ändå ta ett blodprov för att utesluta saker. Efter en stund säger hon "alltså, ni ska ju ändå till labbet och ta ett rör blod, då kan ni ju ta ett par till, så jag kryssar i lite här" :-)
Så, hon kommer även att ta ett prov för att se om hon har glutenindikatiorer.
Det trodde jag att jag skulle få tjata loss!
Jag har hört så många som inte fått ta provet. Men vi blev ju glada! :-)
Så vi hämtade ut emlaplåster och mediciner och så susade vi hem igen. Proverna ska vi ta på torsdag morgon.
Så, det blev ingen träning för mig den här veckan! Varken morgnar eller kvällar funkar. Ibland blir det så.
Alla morgnar den här veckan är lite tidigare än annars och jag måste lämna barnen. Då pallar jag inte att gå upp ännu tidigare för att träna.
Men, på fredag, om jag är frisk (man får ju räkna med att bacillerna hoppar över till mig...) då ska jag träna! :-)

Skönt att vi är på gång med Minimes mage. Det löser sig säkert, bokstavligen. :-)
Men ändå skönt att vi tar mer prover för att sen kunna experimentera lite med maten.
Doktorn konstaterade att vi skulle fortsätta med lactosfritt, inte för att hon är känslig för det, men för att vi inte ska dricka mjölk egentligen.
Man ska dricka vatten, inte mjölk anser hon. Vi har en överkonsumtion, så vill man ha mjölkvaror i mat osv, välj laktosfritt.
Så det kändes bra.
Jag håller ju på och fasar ut även gluten, vad proverna än säger, för att jag tror att vi mår bättre utan.

Idag började Lillemans träning vilket är skönt. För han behöver det verkligen!
Han blir både håglös, lat och utan aptit om han inte tränar hårt.
Det är som natt och dag!
Den här veckan är det terminsstart och "prova på" vecka. Herre jösses vad mycket folk det var!
Galet!
 Jag brukar ju lämna honom och åka hem för att göra middag innan han ska hämtas, men idag skulle jag betala terminsavgiften och fik köa ganska länge för det, så jag stannade kvar.
Så, kvällen bara försvann! :-)

Men jag prövade att göra en frukostsmootie! :-) Det är ju inte läge att pröva något sådant klockan 6 på morgonen, så jag testade i kväll.
Den var god!  Och mättande.
Kan helt klart bli en idé att mixa ihop en, hälla i en mugg och ta i handen de morgnar som jag har brådis och inte riktigt hinner sätta mig och äta.
Den går att dricka vid ett möte tom!

Men, nu ska vi ta oss igenom resterande del av veckan som känns lång!
Dock är det fantastiskt att se att det blir ljusare för varje morgon!
Våren ÄR där runt hörnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar