Sidor

fredag 3 november 2017

Ren lycka!

Äntligen!
Det är helt otroligt, men nu är huset borta!
Och när vi nu tittar ut över tomten, så är det svårt att förstå att det stått ett hus där!
Så skönt!
Tomten blev enorm!
Och det gick hyfsat fort, ändå.
Glädjen när containern åkte iväg med allt skräp i var fantastisk! Borta!
Men vilket slit det har varit. Maken har jobbat hårt tillsammans med ett par grannar.
Mycket har vi ändå sparat, som stora tunga bjälkar som vi vill återvinna. Det här är ju rejäla doningar.
Och det är kul att ha kvar, som minne av slitet.
Jag missade ju två dagar då jag var på utbildning. Det var två riktigt bra dagar, som blev rätt omtumlande på slutet.
Vår grupp, på 13 personer hann bli riktigt tighta på 4 dagar och de två sista dagarna blev ganska spännande.
För mig, som gått många liknade utbildningar tycker jag ju inte att det är så "farligt" och utanför min komfortzon, men andra hade några riktigt jobbiga dagar.
Kul var det dock och sista dagen fick vi ge varandra feedback vilket var kul och lite läskigt!
Det roligaste var att den feedbacken jag gav en deltagare, som jag liksom anat under dagarna och nu satte ord på, gjorde henne nästan gråtfärdig.
För det var precis så som jag trott och när jag tipsade henne om att ta hjälp med det, så blev det bra.
Det kändes fint.
Hennes feedback till mig blev också väldigt bra och tipsen till mig klockrent. Sånt är så kul!
Vi får se om jag även kan gå det uppföljande 3 dagarna som är under våren.
Det blir en upprepning, men det är alltid bra att bli påmind om sätt att tänka.

Jag fick ju även testa på att pendla till jobbet två dagar och det gick ju jättebra, när det bara var jag som skulle iväg plus att vi började 9 varje dag, med frukost från 8:30
Så jag åkte från landet 7:30 och hann i god tid. Nu var det ju mycket mindre trafik än vanligt då det är höstlov.
På kvällen när jag åkte hem, var det fantastiskt fint! Det blir ju mörkt tidigt och delar av vägen ut har inga lampor, så det var becksvart.
Men, att åka rakt ut i mörkret och följa en lång orm av röda baklysen, var galet mysigt!
Igår var det dock inte riktigt lika mysigt, för halvvägs ut började det regna och verkligen öste ner!
Man ser ingenting och man får bara hoppas att det inte kliver ut någon i vägen eller dyker upp något djur, för då smäller det!
Grymt obehagligt.
Men mysigt att landa här hemma.
Under sommarhalvåret är det inga problem med att pendla, så att bo här hela somrarna är inte långt bort.
Det här dagarna har ju barnen fått klara sig rätt mycket själva, då maken jobbat på från morgon till sen kväll.
Han har ju varit här, men inte tillgänglig, så de har gjort egen lunch osv.
Idag när vi åkte iväg och handlade ville inte Lilleman följa med, så han var kvar hemma när vi pep iväg ett par timmar.
Så, snart, klarar dom sig här på somrarna och vi kan pendla! Wiii!

Nåja, det jobbades på hårt under dessa två dagar, så idag har jag bara krattat lite och eldat lite småjox i en tunna.
Det blir ju alltid smått flis kvar.
Det är massor med markjobb kvar och nu ser vi även hur stor höjdskillnad det är på tomten! Den lutar, vilket vi inte sett tidigare.
Så nu ska den plattas till och all lera och jord ska ut över tomten igen. Men, vi har ännu inte bestämt exakt var växthuset ska stå, så vi måste vänta lite med att lägga ut all jord.

Dock, nu kan vi sätta ut pinnar och mäta var det ska stå. Det är viktigt att det blir rätt, för bakom/ bredvid växthuset, ska ju uteköket med grillen vara. Då är det viktigt att det blir exakt rätt.
Men det är ju inte bråttom.
Nu ska ju alla papper på rivningen skickas in för att det ska kunna checkas av som klart.
Sen ska alla papper för attefallet fixas och sen växthuset.

Maken konstaterade idag att det här är vårt livsverk och han har verkligen rätt.
Nu fixar vi verkligen precis som vi vill ha det.
Och det är skönt att nu kunna känna att en stor del kan checkas av. Så snart panelen dyker upp till friggeboden kan även den checkas av och börja inredas. :-)

I helgen blir vi många och det skulle underlätta med fler sängplatser. :-)
Och vi längtar till att få ett sovrum till garderob. Just på vinterhalvåret tar stövlar, jackor och överdragsbyxor plats.
Vi kom även på idag att vi måste bygga in farstun. Troligen blir det en inglasning och en dörr, så att man kan ha leriga stövlar och jackor hängande där ute, men ändå under tak.
Det kommer ju in löv och annat skräp hela tiden om det inte är stängt.
Även delar av altanen vill jag glasa in av just den anledningen, att kunna ha möbler stående året runt och slippa ha löv överallt.

Nåja, so far so good.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar