Sidor

tisdag 25 juli 2017

Snopet värre.

Vi är inne på andra semesterveckan. Det känns som att vi varit lediga längre, men samtidigt har jag redan panik över att dagarna går för fort!
Jag vet redan nu att jag kommer att ha galen ågren att åka tillbaks till "stan", kliva i jeans och strumpor (usch!) och återgå till vardagen.
Med lite tur känns det bättre när vi närmar oss. Just nu skulle jag troligen börja gråta om jag var tvungen att avsluta semestern.

Häromdagen uppdaterade vi lite jobbkläder. Minime behövde ett par byxor hon inte behöver varar rädd om.
Och jag ville ha piratbyxor. De jag har med knäskydd i är långa snickisar och det är alldeles för varmt.
Shortsen jag har är för korta för knäskydd, så pirat är ett måste.
Jag hittade en snygg topp med. Allt på Jula. Dom har riktigt bra jobbkläder!
Snygga jackor som man kan ha andra dagar också, utan att man blir ruinerad.
Vi har också hunnit vara en sväng hemåt och firat svärdottern. Det är ju bara härligt att kunna plocka med sig en stor bukett blommor ur trädgården!

Målaren var klar igår och jag drog direkt igång med att olja altanen. Den är rätt stor när det är dags för olja!
(Först tvättade jag av den med högtryck och såpa)
 Jag hade bara en och en halv hink olja och det räckte precis till hela!
Men jag behöver en liten hink för alla överliggare och spaljéerna. Det får bli sen.

Det tog sin lilla tid och jag blev rätt glad när en granne dök upp och bjöd in oss på middag.
Vi åt jättegod tacos och barnen fick gosa med deras katter. Tom jag gosade lite och gick hem aningen snorig!
Men dom är ju för goa!

Vi (nåja, K gjorde!) tog ner en gran för ett par veckor sedan. Den har kapats på alla grenar och har legat till sig lite.
Stor och tung!
Nu har målaren F som även har andra strängar på sin lyra sågat den i två delar..
Det är inte lätt att såga så tjockt ur en stock! Det är både svårt och tungt.

Men här ligger dom! Två 8 cm tjocka delar.
Det kommer att bli en "planka" mitt emellan ( ett par cm sågas bort av dessa två på "insidan") och sen spar vi utsidorna som är "vågiga".
Det kommer att bli sååå coolt! :-)

Vi har en stock till som kommer att bli ett barbord.
Jättekul att ha unika möbler från egna träd!

Igår bestämde vi att vi måste ha lite semester också och göra något med barnen. Vi jobbar ju mest, även om barnen har kul av allt som händer och alla som är här.
Så, vi bestämde att vi skulle åka så långt ut vi kan komma på denna halvö och sen ta en turbåt ut på en ö.
Vi funderade länge på vilken tid som skulle bli bäst för att inte döda hela dagen och för att vi inte skulle ha bara en timme på plats.
Tillslut bestämde vi oss för båten som går 10.
Vi har ca 40 minuter dit och man vill ju hinna vakna och äta frukost osv. Så, det var ganska tidig väckning i morse (med våra mått mätt) och sen drog vi iväg.
Det är otroligt vacker väg ut, men snirklig, så man får akta sig för att inte få åksjuka barn...

Väl på plats var vi i god tid, men kunde konstatera ganska raskt att det inte fanns en enda parkeringsplats!
Parkeringen var smetfull och bilar stod och vände och vred och försökte tränga sig in både här och där och i skogen!
Under de minuter vi stod och funderade, anlände säkert 10 bilar till.
Vi konstaterade ju bara att det inte gick. (OM folk kunder parkera, utan rutor, så hade säkert 10 bilar till gått att parkera! surt!)
Så vi åkte därifrån. Snopet! Vad gör vi nu liksom?
Efter lite funderingar åkte vi till ett slott i närheten och strosade runt.
Tyvärr var det väldigt stängt, med mängder av "är du inte hotellgäst, håll dig borta" typ.
Så vi prövade oss inte ens på att fråga om lunch...
Men omgivningar är otroligt vackra! Vi åkte en väg jag aldrig åkt på trots så många år på denna sida av stan. :-)
Det finns ställen som känns som _verkligen_ på landet och så är man 20 minuter från Globen.
Coolt.
 Själva slottet var fint, men som sagt, man vågade inte gå in på själva slottsområdet..

Det slutade med att vi skjutsade stora dottern till tåget och sen åkte för att uppdatera kylen och äta pizza på lokala haket!
Man kan säga att det blev rätt snopet!
Men, men, vi har andra utflyktsmål som vi ska prova på i slutet av veckan. Det ska ju stämma med både väder, olika leveranser och så.
Men det blir nog bra.

Och - nu är det klart! Huset är målat och blev så otroligt fint!
Ett helt nytt hus!
Vi har lite smådetaljer kvar, som bara vi ser! :-)
Jag har städat och krattat runt huset idag och nu ser det inte längre så skräpigt ut, på denna del av tomten vill säga. :-)

Maken håller på att tömma huset som ska rivas. Stora dottern har sorterat målarfärg och skruv i flera dagar som nu fått en plats.
Maken körde en full bil till tippen idag och snart är det bara möbler som vi ska spara kvar där.
Najs!
Vi vill inte påbörja rivandet innan det är höst, för att vi ska kunna vara rätt klädda. Vi lär hitta en och annat getingbo där misstänker jag.
Men det blir ett härligt höstprojekt.
Näst efter målning av huset kommer den rivningen att göra stor skillnad på hela fastigheten.
Vilken skillnad det kommer att bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar