Sidor

onsdag 2 december 2015

Julkänslan börjar infinna sig.

Så är vi då inne i December.
Man kan nästan se toppen av berget. Jag ser ju på året lite så. Det är en jäkla uppförsbacke på hösten, ända tills man når toppen på berget på nyårsdagen.
Sen, börja man sakta gå/ hasa neråt tills man runt midsommar står på platta backen! :-)
Julen har liksom inte alls funnits i min värld hittills.
Det har varit för rörigt och mycket annat i vägen. Men, nu hade vi sista barnkalaset i lördags och då var vi liksom ur det träsket.
Kalaset gick bra och smidig och var jätteskönt att vi var två familjer som slog ihop det. Det är ju samma barn på alla kalas ändå! :-)
Efter kalaset började jag dra i jullådorna. Märkligt nog, så hittade jag inte allt. Så är det varje år!
Och de ljusslingor man hittar är ju otroligt trassliga. Två julstjärnor var helt döda. *suckar*
Men lite juligt blev det.

På söndagen var vi uppe med tuppen för att gå på Musikalen snövit. När stora dottern fyllde år så ville hon han en upplevelse och jag köpte biljetter till snövit.
Dock var det ju så fullbokat att hon fick vänta en stund på presenten.
Hela familjen följde med vilket var jättenajs!

Och alla tyckte att den var bra!
Trots att vi är i så spridd ålder. 7,9,19, 22, 23, 42 och 44. Vi hade lika kul alla!

Härlig musik, rolig dialog och fina kläder.. Toppen!
Vi var alla ense om att vi måste göra sånt här oftare.
Efter musikalen gick vi och käkade.
Så mysigt att sitta ett par timmar, äta. prata och bara vara.

Teatern började redan 12 vilket gjorde att vi efter allt umgänge ändå var hemma vid 17 och fick även en söndagskväll.
Jag passade på att ställa ut lite lyktor med ljus i.

Sen blev det måndag.
Vår stora mässmåndag. Som planerats hela hösten, med ett 20 tal vuxna och nästan 300 ungdomar.
Jag var inte projektledare denna gång, men hade som tur var varit med under tiden och i planeringen.
Morgonen hemma var lugn. Jag visste ju att dagen skulle bli lång så jag vägrade att stressa iväg.
Barnen lämnades som vanligt vilket var tur, för det visade sig att Minime skulle iväg och vi kom precis i tid.
Hade jag segat längre hade jag fått skjutsa henne! ;-)
Nåja, jag åkte hem för att packa ihop mig och såg att jag hade ett panik sms från min chef.
Projektledare hade kroknat i magsjuka under natten.
Den person som hade full koll och alla detaljer. Fint!
Lite lätt panik.
Chefen kunde heller inte vara med pga sjukdom. Två personer som varit med förut och kan det hela borta!
Plötsligt var vi bara tre som hade hyfsad koll. Fan!
Jag tackade min lyckliga stjärna att jag var med förra året, även om jag inte råddade själva mässan då utan "bara" juryarbetet.

Jag åkte upp till kontoret för att fixa min dator som jag naturligtvis lyckats spärra under helgen (slagit fel kod tre gånger= hjärnsläpp) för att få den upplåst och samtidigt hämta den assisten vi blivit lovad att låna av en annan avdelning.
Stackaren fick inte ens klä av sig! :-) Jag norpade henne redan i korridoren!
Sen åkte vi.
Jag fick snällt ta på mig projektledarrollen och delegera och styra upp det hela. Helt enkelt på grund av att de andra två som visste lika mycket som mig, satt upptagna mellan 10-13!
Fint!
Men, jag delegerade med järnhand! :-)
Och mässa blev det. Pitchtävlingar och mässtävlingar blev det. Invigning och prisutdelning.
Den invigning som min chef skulle ha gjort fick jag helt enkelt ta.
Utdelning av priser som kollegan skulle ha gjort fick jag ta.
Så, jag var på fötter från 7:45 till 21 med ca 20 minuters lunch och en kopp kaffe!
helt slut efteråt men jäkligt nöjd!
Det gick!
Jag fixade det!!
Fasen vad stolt jag är över mig själv. Det finns inget jag inte löser, så enkelt är det.
Inte ensam, absolut inte. Men man kan säga att utan mitt driv och handlingskraft hade det inte gått speciellt bra.
Nu blev det inga större missöden.
När alla gått hem och vi städat av, var det bara jag, en kollega och en vakt kvar i lokalerna.
Det var kusligt tyst!
Vi gick ut på lastkajen med en massa bord och den korridoren var inte att leka med!
Sjukt lång!
Otroligt att se den, för man anar inte när man står i köpcentret att det finns så mycket gånger under, bredvid och ovanpå!
Min kollega sa "det är så coolt att se hur det funkar bakom kulisserna! Det vi ser när vi är här och shoppar är bara ytan"
Och så är det.
Bakom, där vi nu knatat hela dagen, pågår det en helt annan värld!
Så kul!
Jag var rätt mör i knoppen på tisdagen när jag åkte till jobbet.
Men lättad och glad.
Nu är det bara två event till innan jul som jag är delansvarig för och det är nu på fredag och nästa fredag.
Sen återstår "bara" administration resten av året. Plus en flytt!
Vi som precis fått nytt rum, ska flytta igen. Men det blir de absolut sista jag gör innan ledighet.
När jag sen är tillbaks är vi flyttade av vaktmästarna.
Jag har fullt att göra, men det är "bara" kontorstid efter nästa fredag. :-)
Det känns lite som att åka till jobbet i pyjamas, när jag drar på mig jeans och tröja i stället för kostym, kjol eller klänning! :-)
Jag skulle egentligen åkt på julbord i kväll, men orkade inte. Det funkade inte heller med logistiken insåg jag häromveckan.
Det hade blivit grymt stressigt. I stället åkte jag på lite julmingel hos en samarbetspartner men hann ändå hämta barnen hyfsat tidigt.
I skolan känner man julstämningen. Det pysslas och fejjas och förbereds inför den julmarknad som snart kommer.
Den är oerhört populär och ska man hinna köpa något av allt de tillverkar, måste man vara där tidigt!
Kommer man en timme efter att dom öppnat, då är det en påse bullar kvar och kanske en trött blomma.
I år har jag flera saker som jag vill ha i julklapp till folk!
Det blir till att fylla fickorna med kontanter och sen armbåga sig fram! :-D

Lite julkänsla har jag faktiskt nu. Sakta men säkert så landar jag. Efter en ganska hektisk höst.
Inte direkt stressig, men hektisk. Många problem som skulle lösas, folk som inte gjort det dom ska, skit jag fått städa upp efter andra.
Det har hänt saker hela tiden. Full spätta på alla fronter.
Jag skulle lätt kunna sova bort ett dygn nu och bara ligga och läsa i flera dagar! :-)

Jag ska försöka hitta tid att göra pepparkakshus i helgen som kommer och pynta lite till.
Efter lite funderande kom jag fram till att jag måste ge mig tid att köpa julklappar och tog en semesterdag.
Jag har världens bästa chef som fullt förstår att jag har svårt att få det att gå ihop annars.
Det blir bra.
Jag vet precis vad jag ska ha och det kommer att gå rätt fort när jag kan göra det en vardag.
Det börjar bli ordning.
Jag landar. Längtar till landet som en tok, men vi har fortfarande problem med elen.
Men, jag hoppas att vi kan åka ut över jul ett par dagar. Jag behöver det.

Det är snart dags att summer årets höjdpunkter och se fram emot ett nytt år.
Ett år som jag tror kommer att innehålla massor med kuligt.
Jag vet vad jag kommer att önska mig!
Och, som alla vet vid det här laget. man ska akta sig för vad man önskar, för det kan slå in!
Och jag ska se till att det slår in! ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar