Sidor

torsdag 31 december 2015

Hejdå 2015. Välkommen 2016!

2015.
Dags att summera det. Först när jag tänkte tillbaks, så kändes det som ett mellanår.
Det har väl inte hänt så mycket?
Men, sen skummade jag igenom fotografier och kom på att det har hänt massor!
Mycket fest och mycket kul!
Mycket jobb och mycket roligt jobb!
Och en skitjobbig period.

2014 avslutades med att maken sökte ett nytt jobb. Eller rättare sagt, blev rekommenderad/ tillfrågad och åkte på ett först möte.
Sen pågick rekryteringen under hela våren och han tillträdde i maj!
Helt galet.
Samtidigt som han pysslade med det skulle han ju sköta jobbet han hade. Där han hade mer jobb än någonsin och vi knappt såg honom här hemma.
Och när han väl var hemma så jobbade han. Också.
Hade jag inte vetat att det fanns en annan öppning i pipen, så hade jag troligen gått i taket.

Under samma period förhandlades även mitt jobb. En vända skulle det avslutas lagom till semestern, för att sen förlängas en period. Till att sluta med en lång semester och ett nytt, långt uppdrag till hösten.
Så, phju. Jobben klara.
Det innebar också att vi bestämde oss för att avsluta det företag vi ägde tillsammans.
Jag hade lessnat för länge sedan och velat avveckla det, men så länge maken hade sitt gamla jobb behövde vi kunna fakturera.
Men, nu påbörjades jobbet med att avsluta och avveckla.
En tuff process som gav mig gråa hår mellan varven.

2015 började med en hel del snö!

Vi firade min födelsedag och stora sonens.
Och vi firade vår 10åriga bröllopsdag! Tänk att det gått 10 år!
Planen var att åka iväg en weekend, men det gick inte ihop sig tidsmässigt, så i stället bokade vi in oss i den bröllopssvit vi bodde i vid bröllopet plus att vi gick till samma restaurang osv.
Det var ett magiskt dygn, där Stockholm visade sig från sin allra finaste sida.

 Blommor och champagne, då är livet som bäst.

 Vi firade även en student!
Som hon kämpat helt galna tre år för denna mössa. Sällan har någon varit så värda den mössan.
Och som vi skrek när hon ringde och berättade att hon fixat tentorna!
Några var på håret, eller rättare sagt poängen, men det gick! :-)

 Sen påbörjades sommaren på riktigt.
Vi hade hittat världens sötaste lekhus på vårens trädgårdsmässa och köpte den.
Det tog nästan hela sommaren att bygga den. Inte för att det var svårt utan för att den skulle målas...

För stora delar av sommaren såg ju ut såhär:
Regn, regn och mera jäkla regn!
Midsommaren skulle vi vara på landet som brukligt.
Men, samma morgon ringde vi alla bjudna och ställde in. Det gick bara inte. Det var svinkallt!
Det visade sig vara kallare än vi hade dagarna innan jul nu!
Galet.
Vi fick enstaka dagar och timmar med lite sol.
Men det var inte så att vi låg i hängmattan någon längre tid direkt.
 Vi gjorde lite utflykter, som alltid slutade i regn.
 Vi spenderade ett par veckor med att åka runt och leta ny bil.
Som vi tillslut hittade.
Och vilken bil! Vi är rent av förälskade i bilen! Förutom när den ska parkeras. För det går knappt.
Biljäkeln är otroligt bred!
 Men, när vi hade ett par veckor kvar av semestern så bara bröt vi ihop!
Vi frös som hundar och var helt förstörda för att hela sommaren regnat bort. Jag har inget minne av att jag frusit så förbaskat som denna sommar.
Så, vi tog en sistaminutenresa till Turkiet.
Fantastiskt! Galet varm och otroligt god mat. Som vi behövde den resan för att orka med hösten.

En höst som visade sig bli jättefin!
När skolan börjat och alla gått tillbaks till jobbet, då kom värmen!
Och solen!
 Barnen tog tom ett dopp i en sjö!

En otroligt vacker höst, som dessvärre även innebar en begravning. Ganska väntat dödsfall av en person som levt ett liv till fullo.
Men så ledsamt ändå.
En konsert blev det också. U2. som vi inte hade gått på om vi inte blivit bjudna. Snopna blev vi när gamla kontakter hör av sig och ger en biljetter. Sånt som hände titt som tätt i vårt "gamla liv"  :-)
Mysigt var det när vi väl var där.

 Vi hann även med en helg på Gotland.
Och vilket väder! Varmare än hela sommaren tillsammans!
Där träffade vi på mängder av kollegor och folk i samma bransch och ett par som vi klickade med sådär som man sällan gör i vår ålder.

 Hösten blev som sagt fin med solrekord i oktober.

Vi hade en städhelg på landet som var magisk.
Samtidigt visste vi att vi inte skulle hinna ut igenförrän till jul. Hösten blev mer hektisk än vi ens vågat tänka på visade det sig..
 Dottern kom in på KTH och lyckan visste inga gränser! :-) Hon om någon förtjänade det.
Annars var hösten ganska tung bitvis.
En hel del jobb för mig och strul med avvecklingen av bolaget.
Maken hade galet med jobb.
Vi hittade en firma som bytte tankar på landet vilket också gav jobb med att koordinera allt hemifrån.
Plus att huset sen plötsligt blev strömlöst, vilket behövde fixas när vi hade absolut minst tid med strul.
Vi firade födelsedagar var och varannan helg hela hösten.
Snart är det dags att slå ihop båda yngsta barnens familjefirande. Det är för galet att fira fyra födelsedagar från slutet av oktober till mitten av december.
Plus två kompiskalas. Sista året för det känner jag.

Maken han vet när det är dags för en bukett blommor han! :-)
Det funkar varje gång! ;-)
Denna underbara bukett fick jag till jobbet, när jag gick på knäna.
Året har som sagt varit ganska turbulent.
Saker ha avslutats vilket kommer att ge oss mer tid. Mig mer tid. Det märks redan!
Jag har lärt mig sjukt mycket vilket gett mig nytt självförtroende på flera plan.
Maken har avancerat.
Vi har fått ordning på en hel del.
Haft mycket roligt. Upplevt en massa.
Året har även inneburit en ny familjemedlem som vi tycker jättemycket om. Som gör oss glada att hon finns i sonens liv.
Året avslutades dock med ledsamt trassel i Minimes klass som tagit energi.
Som gjort att jag har både plan B och C.
Stora sonen kom i på juristlinjen vilket är helt galet kul!

Jag som alltid ligger steget före i det mesta och jämt har planer minst ett kvartal bort har inte ens tänkt 2016 än.
Just nu ligger det som ett vitt papper.
Det är det inte, det vet jag, men jag är inte helt där i huvudet.
Vissa saker är bokade och klara. Planerade.
Men, sen ska jag tänka, planera och sätta mina mål.
Nästa år blir ett "mellanår" som jag hoppas ska bli lugnare. Där jag hoppas att vi kan vara mer sociala och faktiskt träffa folk vi gillar!
Vi får förhoppningsvis bättre ramar för våra jobb.
Förhoppningsvis får vi klarare besked också.

Jag  hoppas på ett lugnt år.
Alla år sen jag och maken träffades har varit galna.
Full rulle och massor med projekt. Det har inte runnit vatten under broarna, det har forsat!
Nu hoppas jag på ett år där det rinner lite sakta, där vi hinner med, både varandra och barnen.
Och våra intressen.
Får klarhet och ork.

I det stora hela har 2015 varit ett bra år.
Ett år av strukturletande och avslut. Ett år där vi fått till ordning.
Ett år där det sakta vuxit fram vad vi vill. Vart vi vill. Vad vi inte vill.
Vad jag vill.
Så nu är det det där med att önska. :-) För det brukar ju slå in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar