Sidor

söndag 6 december 2015

Det närmar sig!

Första julbordet intaget.
Det är ju gott med julmat! Jag hoppar köttbullar, korvar och skinka och äter "allt annat" som finns.
Lax i olika former, sillar, kalkon osv.
Sen rullar man ut från restaurangen ändå! :-)

Det var julbord med hela vår avdelning i fredags. Flera av den yngre skaran gick ut "på stan" efteråt, men det orkade jag bara inte med.
Jag fick skjuts till centralen av en kollega och passade på att åka när hon behövde. En annan kollega hängde på.
När vi köade oss genom stan blåste det helt galet! All julskyltning som hängde flög fram och tillbaks.
Det var riktigt skönt att sätta sig på tåget hem.
Tydligen hade flera tåg blivit stående strax efter. Ysch.
På landet gick strömmen och fortfarande igår hade man fortfarande inget. :-(
Det var så mysigt att dra på sig mjukisbrallor och lägga sig i soffan.

Nåja, vi har haft en najs helg.
Vi tog sovmorgon igår. Som det behövdes! Det har blivit flera korta nätter och jag känner mig lite sliten.
Jag vet ju vad det beror på. Jag har inte tränat på hela hösten! Jag vet inte vad som hände.
Inte en minut!
Jag måste komma igång ingen men nu har jag gett upp. Det får bli mellandagarna.
Tid finns. Förstås. Det blir bara inte av.
Plus att jag nu skulle behöva åka till naprapaten igen efter att jag lekt lite bambi på de hala träet på vår baksida för en vecka sedan...
Jag vet inte riktigt vad som ska krävas för att jag ska spotta upp mig. Jag vet ju att jag skulle bli både piggare och gladare. ;-)
Nåja. Efter sovmorgonen åkte vi ut i vimlet med alla andra.
Jösses så mycket folk det är överallt.
Storhandling stod på schemat. När det var gjort fick maken och Lilleman det fina uppdraget att slänga sopor.
Garaget bli fullt av glas, plast och kartong på nolltid.
Men nu är det tomt och fint lagom till julens allt skräp! :-)

Jag och Minime påbörjade pepparkakshusbygget.

Två hus blev det och lite snögubbar och snölyktor av marshmallows.
Det är en del pill! :-)
 Men vår lilla jul by blev rätt fin om jag får säga det själv. :-)

 Det blir ingen jul utan vår by.
Varje jul tillkommer någon lite figur eller litet hus. Dock inte ännu i år...
Idag gick jag till centrum med Minime som behövde sätta sprätt på det presentkort hon fick av storebror.
Hon frossade i blingbling! :-)
Mycket nöjd tjej!
 Hon fick också välja julklänning. Eller, julkläder blev det.
Jag kikade häromdagen men kom fram till att det inte gick att köpa åt henne. Hon har väldigt specifik smak och blir det fel så vägra hon att klä det på sig.
Hur snyggt jag än tycker att det är! Jäkla unge! ;-)
Idag fick hon välja och hon har otroligt bra öga för kläder för att vara bara 7 år!
Det skulle inte förvåna mig alls om hon kommer att jobba med något sådant när hon blir stor.
Hon hittade direkt tröjan med spets.
Den eller inget. Så vi fick hitta en kjol till och hon hittade en som var nästan persikofärgad.
Snyggt kommer det att bli och hon kan använda det övriga tiden på året med..
Nu måste jag bara sy in kjolen. Hon är så mager...Men drar på längden nu.

Det är inte långt till jullov nu.
Samtidigt som det lugnar ner sig lite så ökar liksom takten på något vis samtidigt.
Lilleman har ett luciafirande som har tagit helt nya höjder.
Det finns en del traditioner på skolan, som man inte ruckar på. Samtidigt som det är härligt, så är det lite svettigt för oss föräldrar.
Och barnen.
När man går i 3:an då ingår man i Luciaföljet. Det övas och övas. Två gånger förra veckan och varje morgon veckan som kommer.
Crescendot kommer på torsdag när det är genrep för 6 åringar och ettor.
På fredag morgon är det "på riktigt" för tvåor och föräldrar. Jag kan inte gå då, för att vi har ett tidigt morgonevent på jobbet.
Men stora dottern och farmor hoppar in. Och kanske maken.
Sen, på måndag kväll är det för föräldrar och annat löst folk igen.
Man får en roll och det är stenhårt med kläder. Killarna är ju tomtar eller stjärngossar. Flickorna lucior och tärnor.
Och där är det liite petigt. Tex ska deras röda band vara en viss bredd. Exakt. Och exakt i längd!
Bland annat.
Man kan säga att föräldrar är fullt i jobb veckorna innan med att fixa allt.
Nåja.. det blir nog bra. Och jag vet vem jag ska vända mig till när Minime ska ha sin uppvisning.

Nåja. Veckan innehåller även ännu ett julbord och en dag dedikerad till julklappsinköp!
Jag är så glad att jag tog mig en dag.
Även om det kan innebära att jag måste jobba lite på kvällen. Det går inte att trängas med hela övriga Stockholm en helg.
Man blir lätt galen!
Så, den här veckan blir lite "paddla" igen. Med näsan ovan ytan. Men sen släpper det. Tror jag. :)

Vi har en födelsedag till att fira. Sista för i år. Men det blir samtidigt en familjesamling innan jul som blir mysig.
Introduktion av en rätt ny familjemedlem för övriga. ;-)
Så just nu känns det rätt bra. Jag har koll och är bara lite nojig över ett par jobbsaker.
Finns några öppna loopar som ska stängas.
Men jag ser ljuset i tunneln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar