Sidor

tisdag 24 december 2013

Julafton.

Jul Afton. Så är den då här.
Det var spända och pirriga barn som gick och la sig igår. Det var inte helt lätt att få dom att ens gå och lägga sig.
Dom väntade spänt hela dagen på storebror. Han har inte varit hemma sen i somras.
Vi har skypat med honom lite då och då, men det är inte alls samma sak.
Minime frågade en gång i halvtimmen "när kommer dom??"
Men så kom då storebror och storasyster som firat Jul med sin pappa under dagen. Och kramkalas blev det!
Och det är inte helt lätt att krypa till sängs, när storebror är här och tomten kanske skulle dyka upp under natten!
Vi satte ut en talrik med gröt. Och Minime la ut en hemlagad godis också.

När dom väl somnat, fick vi jobba snabbt. Vi hade lovat, dyrt och heligt att inte köpa så många klappar i år.
Och det gick rätt bra..
Tills maken gjorde sista inköpet! ;-)
Det blev ganska fullt under granen.

 Sen kröp vi i säng.
Jag och de två små är så in i bängen förkylda. Men vi sov rätt bra, Minime hade en hostperiod vid 05, men somnade om.
Strax efter 7:30 kom Lilleman intassande och la sig hos mig. Jag fick honom att ligga kvar, men han tittade på klockan en gång i kvarten.
Vid 8:15 smög han iväg och tittade ut genom sitt fönster. Han kom insmygande och vibrerade hela han!
Gröten. Var. Borta!
Wow! Det var inte helt lätt att få honom att ligga kvar sen! ;-)
När Minime började hosta gick Lilleman och hämtade henne och båda kröp ner hos mig. Vi väckte pappan och drog igång datorn för att titta på sista avsnittet av Adventskalendern.
Efter en stund dök stora dottern upp och kröp ner med oss. Efter ytterligare en stund dök storebror upp, från en trappa ner och la sig hos oss han med! :-)
Det blev en riktigt mysig Julaftonshög!

Sen gick vi ner för att äta frukost. Och då blev det livat! :-)
Vi brukar ha tradition att det ligger en eller två klappar under granen på Julaftonsmorgon. Men från i år kör vi en ny tradition och kör alla direkt på morgonen.
För att göra dagen lite mindre "stressig" och för att göra logistiken lite lättare. Och för att underlätta för tomten lite! ;-)
Det tog en stund att dela ut alla och öppna. Frukosten blev mer lunch! ;-)

 Jag blev som alltid bortskämd av min man.
Nya mjukiskläder och tofflor i jätte mysiga färger.
 Ett hus till min "by"
 En ny god Rom.
 Och tre små, men trevliga paket. :-)
Nya berlocker till mitt Pandora armand. Det finns så mycket fint! -)

 Barnen fick alla möjliga roliga grejer. Mest lego och Minime fick kläder. Hon är det första barnet som blir genuint glad av att få kläder och skor.
De stora barnen fick lite nyttiga och underfundiga klappar.
Alla blev nöjda tror jag.
Alla fick varsin tomte av mig i "sina" färger. Så söta! :-)
Jag kan inte låta bli att ha saker som "är" barnen. Jag har fortfarande små namnskyltar hängande I min handväska i fyra färger
Det går aldrig över.
 Sen var det dags att fixa oss i ordning. De barn med långt hår fick lite lockar.

 De är mina små änglar! :-)
 Sen packade vi ihop oss och åkte till Farmor.
Det blev lite väntande och Kalle Anka innan det äntligen var dags..

 Och visst kom han!
Det delades ut en del klappar där med, men vi hade behärskat oss i år! Duktigt till alla inblandade! :-)
När tomten gått, dök min svägerskas pappa plötsligt upp ifrån källaren, där han suttit på toan.
Han fick nämligen akut ont i magen och missade tomten.
Minime uppmärksammade dock det och frågade varför han varit på toan.
"Jo jag åt lax och är lite allergisk, så jag fick så ont i magen" svarade han.
"Men, varför äter du lax då???" undrade Minime då! :-) Och sen tittar hon misstänksamt på honom och säger "ÄR det du som är tomten, eller?"
Helt underbart!

Efter en massa mat och sen en sjukt god "tårta" som svägerskan gjort, var det dags att vända hemåt.

Min och Minimes förkylning är inte att leka med. Usch, huvudet full av snor. Men, vi är glada att vi kunde genomföra julafton som planerat.
Vi var beredda att köra "Iprendieten", men vi slapp. :-)

Väl hemma blev det mina nya mjukiskläder (sjukt sköna!) ett glas rom och lite sällskapsspel med tonåringarna.
Lilleman spelar x-box så att ögonen glöder! :-)
Minime ligger och tittar på film och har troligen feber igen.

Men, morgondagen är en av mina favoritdagar på året. För, då går man runt i pyjamas hela dagen, äter rester och pillar på julklapparna.
Eftersom det regnar småspik i sidled fortfarande idag, så är det ju inte läge att gå ut och åka pulka heller! :-)
Som tur är!
Det har varit en skön Julafton och jag måste avsluta med en bild på min vackra dotter, med guldlockarna! :-)
En bra Julafton, "den bästa dagen någonsin" om jag ska citera Lilleman. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar