Sidor

lördag 21 december 2013

Inbakad förkylning

Aldrig har väl sängen varit så skön att sjunka ner i som idag! :-)
Vi har haft bakverkstad.
När jag hämtade Minime igår sa hon att hon kände sig förkyld och hon hostade ganska rejält framåt kvällen.
Hon har sovit bra i natt, men jag hörde i morse hur hon hackade och hostade.
Det lät prexis som Lilleman gjorde för exakt en vecka sedan.
Fint! Han delade med sig av bassiluskerna.

Men, hon var rätt pigg ändå och ville följa med mig och storhandla. Så det fick hon.
Och det är kul att ha med henne.
Hon plockar frukter i påsar och räknar så att det blir rätt. Trycka på vågen är kul.
Men, idag tog det tid så hon hann ruttna. Och bli hungrig.
När vi parkerade var det inte så mycket folk, men när vi började närma oss kassorna var det galet mycket vagnar man skulle samsas med.
Tacka vet jag självscanning! Nu, när man vant sig vid det, är det ju jättejobbigt att ställa sig i en kassa!
Och tänk, barnen kommer aldrig att minnas en värld där man inte kunde scanna själv! ;-)

Nåja, väl hemma drog vi igång baket.
Jag är inte så förtjust i lussekatter. Saffran är gott, men själva kombon, näe.. Plus att jag aldrig blir nöjd med dem jag gör själv.
Endera blir dom torra, eller kladdiga.
Så jag kompromissade. Kanelbullar med saffran för den gula färgen! :-)

Minime gick all in. Det är inte långt borta tills hon kan baka själv!
Det är verkligen jättekul! Jag gillar att baka, men jag har kommit av mig lite. Det är dags att göra det oftare, för jag har en jättebra knådmaskin.
 Den blev så solgul och fin, degen! :-)
Jag var lite orolig över att mjölken blev lite för varm, men det hade jag inte behövt vara.
Minime kom och upplyste mig om att "degen rinner över, mamma!"
Ooops!
 Men, bullar blev det. Goda sådana! :-)

Maken och sonen åkte ut på lite egna äventyr. Sådär som killar bör få göra i juletider! ;-)
Det är en liten galen värld, för det har redan börjat reas i butikerna!
Lilleman är ju som en liten grävling när han är ute, så han är smutsig från topp till tå, varje dag.
Vilket blir tvätt av jacka varje dag.
Nu hittade maken en jättesnygg jacka på rean som fick följa med hem.
Och han behövde det verkligen.

Jag fick en jättefin julgrupp.
Det är nåt speciellt med julblommor. Lillman hade valt den, för att den hade en liten tomte i!
När bullarna var gräddade och klara, gav vi oss på Julgodiset!
Kul! Men kladdigt. Jösses vad kladdigt!
Mycket choklad gick åt. Men gott blev det! :-)
Vi provsmakade dock bara lite grand och ställde sen allt i kylen.
Det blev fyra olika godisar. Bland annat "bounty bollar".
Herre jösses! Det är "lite" socker i dem! :-) Och dom blev grymt goda om än inte så vackra...
Jag kan rekommendera att man verkligen läser receptet! Jag missade att bollarna skulle in i frysen en timme efter att man rullat dom till bollar.
Det går garanterat bättre att doppa dom i smält choklad då!;-)

Barnen fick också roa sig med att doppa marshmallows i choklad och strössel.
Det är så söta tycker jag.
Minime doppade, Lilleman doppade och åt! :-)

När vi pausade tillverkningen för middag, klagade Minime på att hon var trött. Det är inte så ovanligt runt middag. Skulle hon få välja, sov hon alltid en snutt runt 16:30.
Hennes far är likadan!
Man måste ha koll på dem under tiden maten puttar på spisen. Plötsligt är dom försvunna och då kan man hitta dom i en hög, i någon av deras sängar, sovandes! ;-)

Men, idag klagade hon också på huvudvärk. Och då förstod jag att det troligen var feber på gång.
Och mycket riktigt.
Så förkylningen tog henne aningens hårdare än Lilleman.
Han hostar fortfarande en del, men har inte haft feber.
Hon fick lite Alvedon och piggnade på sig lite, men kroknade rejält igen framåt kvällen.

Så det var bara att bädda ner tjejen.
Tur att det inte är julafton i morgon! :-) Nu har hon två dagar att friskna på sig.
Men, jul lär det ju bli ändå, sjuka eller inte.
Jag känner också hur det sitter i pannan och i bihålorna på mig. Så det blir extra medikamenter och näskanna nu.
Iofs är jag inte förvånad.
Förkylningar brukar komma som ett brev på posten när man ska vara ledig.
Skönt med två dagar nu som är rätt lugna.
Lite småpyssel ska till i morgon och på måndag, men ingen stress.
En och annan julklapp som kommit på efterslänten, lite plock och lite julmatsförberedelse.
Men mest, tofflor och varm glögg! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar