Sidor

onsdag 31 maj 2023

Najs med långhelg!

Nu är det så vackert att det fullkomligt tar andan ur en! Sen vår/ tidig sommar är nog favoritårstiden, även om det inte är så varmt. 
Närområdet här är så otroligt lummigt med massor av olika träd, i olika gröna nyanser. Ljuvligt!
Och allt som blommar! 
På landet har jag två stora rododendronbuskar som båda blommar vitt. Så jag blev så glad när jag såg vilka färger det är på buskarna här. 
De flesta är rosa/lila och vissa är jättestora! 


Och ute vid vägen har vi en liten som blommar gult! Va!
Jag har inte sett gul på så många ställen förut, men häromkring finns nästan en i varje trädgård. Det är så roligt att se hur trädgårdarna är i områden som byggts hyfsat samtidigt. 
Vi ska ta ner en stor tuja precis där den här står, så den kommer att få ännu bättre förutsättningar snart. :-)
Alla måste som sagt klippas ner ganska rejält när dom blommat klart. Jag vill ha täta och runda buskar! :-)
En kollega till mig sålde ett hus längre ner på gatan precis innan vi köpte vårt. (lustigt att tänka att det kunde ha blivit hans hus om vi varit lite snabbare! :-)) 
Men, det var jättekul att höra en massa historia om området som han kunde berätta när vi sprang på varandra senast. 
Området är som sagt galet fint nu! 
Det finns många riktigt gamla syrenbuskar/ träd i många olika färger. 

Vi har en del syrenen på landet som vi ska flytta hit. Dom har stått på ett bra ställe tidigare, men i flera år har vi känt att dom behöver flyttas pga att grannen planerat en stor häck mot vår tomtgräns. 
Den är jättebra för det ger mindre insyn åt båda håll, men syrenerna mår inte bra. Dom står dessutom under en stor hassel, så dom blommar riktigt ynkligt. 
Vi ska bara komma på vart dom står bäst här. 

Äntligen har jag också fått mina nya brillor!
För ett par veckor sedan gick mina glasögon sönder. När jag tog upp dem ur väskan så hade en skalm gått av. 
*suck* Jag försökte boka en tid hos den optiker som ligger närmast jobbet men första tiden var tre veckor bort!!
Så då testade jag den i samma kedja men i min nya kommun och där fanns en tid dagen efter redan! 
Jag behövde nya terminalglasögon, men eftersom att jag nu ser liiite sämre även på längre håll blev det även ett par "varje dag" glasögon och då tog jag abonnemanget där tre glasögon ingår och de tredje paret blev solglasögon med styrka. 
Och så skönt det var! Ofta när jag har solbrillor, så om jag får ett sms, så ser jag ju inte det, utan måste då byta till läsglasögon. 
Nu ser jag ju allt! :-) 

Jag unnade mig även nya skor här i veckan. Jag har inte köpt skor på massor med år och nu ramlar ju alla bokstavligen i sär!
De går att ha i vardagen, men inte på jobbet. Nu hittade två par med lite olika färger vilket är toppen 

Vita med blå och gröna inslag och ett par vita med ros/ orange inslag. Det gör att dom passar till massa olika kläder! :-)
Jag gillar att matcha.

Jag köpte även ett par ganska låga, svarta sandaler som också passar till allt. Skönt att ha det nu för så ofta denna vår har jag stått och funderat vilka skor jag ska dra på mig, för allt kändes så sjavigt. 

Nu är det långhelg! Najs!
Jag tog fredag och måndag ledig, så får man 5 dagar off. Tyvärr går ju dagarna så fort och man vill hinna så mycket! :-)
Men jag fullkomlig älskar att kunna börja dagen lite lugnt. Jag skjutsade minime till skolan och sen gick jag ut med vovvarna. 
Dom fick nosa och strosa i lugn och ro. Sen gick vi till hundgården och dom fick springa runt där en stund. 

Det är bra att var där lös och träna på att inte reagera på saker utanför. 
Sen strosade vi längs sjön hem igen. Ljuvligt!

Jag satte mig med en kaffe på terrassen och bara njöt. Av att inte behöva passa någon tid! 
Nu tränar vi hårt på att hundarna ska kunna vara ute utan att skälla på allt och alla. Det går bättre och bättre. :-)

Jag fiskade upp minime igen efter skolan och vi åkte och shoppade lite. Hon ska vara på prao de två kommande veckorna och behövde ha kläder som funkar. 
I skolan är dom lite lite "si och så" men på jobbet måste man vara både hel och ren tycker jag. 

Sen började jag fixa i trädgården, projekt 1 :-) Eller egentligen två om vi tänker på slänten vi har fixat och donat i...

Här växer stora, fula tujor som toppats väldigt hafsigt. Dom är övervuxna och allmänt fula, så nu rök dom! :-)
Det blev en hel del ris av bara dessa två! Ett fullt bilsläp och två stora säckar. Men även en hel del ved! :-)

Det blev lite väl tomt utan träd! :-) Och ljust!

Son insynsskydd blir det i stället spaljé. Den ska inte vara så här tät utan varannan ska plockas bort så att det blir luftigt. 
En hel blombänk ska flyttas hit sen, från där vi ska bygga en altan, så det blir mycket mycket grävande framöver. 
Det fina är ju att jag har växter som bara ska flyttas, men jag ska också köpa två nya rosor och två nya klematis. 
Tanken är att den kvarvarande Tujan ska blomma vitt/ rosa under sommaren! :-D
Och jag har alltid önska mig rosen Constant spy, så den ska jag se om jag får tag i. Det är en buskros men den kan bli runt 2 meter hög, så den kan  också klättra. Den ska sättas på insidan och så får den sen klättra upp. 
Sen vill jag ha en klematis på utsidan som far upp i trädet och även en vit honungsros. Det vore så härligt om hela den där höga tujan blommar! :-) 
Jag ska även sätta klematis på andra sidan, där vi ska behålla höga tujor så länge. Det kanske blir spaljéer där med så småningom men det är långt bort. 
Det skulle bli galet coolt med massor med klematis som blommar i de höga tujorna, storblommiga i olika färger. 
Det blir bra, men det återstår mycket grävande! :-)
Nu kan jag inte göra mer just nu utan är mest i vägen, så jag och tjejerna åker ut på landet för att fixa i trädgården där och städa huset. 
Det ska bli mysigt att ha ett par dygn där då vi inte varit där på så jättelänge! Och mysigt att det är som en minisemester i semestern med mina tjejer. :-)
Jag älskar långhelger! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar