Sidor

måndag 15 maj 2023

Liljekonvalj i mängder.

Jag tycker ju att tiden snurrar så jädrars snabbt ju äldre man blir. Och när man får barnbarn, då går det om möjligt ännu snabbare.
Den här killen växer så att det knakar! Han är hungrig och lägger på sig i rask takt. :-)
Gullrumpan är snart fyra veckor! 

Helgen var ju full av allt möjligt, men på söndagen pep jag ut på landet, inte bara för att gosa med lillgrisen utan också för att kolla en grej på landet och även lägga lite planer för vad som måste hända innan vi kan fira midsommar där. 
Klippa gräs till exempel. Det kommer att behöva göras minst två gånger innan dess. 

Jag letade också fram dockhuset som jag visste fanns där och tog hem det. Nu är ju de två äldsta barnbarnen i perfekt ålder att börja leka med det. 
Men först ska det få flytta hem till svärdottern ett tag, för att bli lite renoverat. Hon är grym på pyssel och gick igång på att fixa till det. 
Sen ska det stå här, både av utrymmes själ men också för att det ska vara lite speciellt här. 
Och det är ursprungligt äldsta dotterns, som sen minime fick leka med, nu blir det jättekul att barnbarnen tar över det. :-)
(Jag skulle själv vilja göra ett tittskåp, men just nu finns inte tiden.. .men någon gång.. :-) )


Nu är värmen verkligen här och jag har vågat göra en liten rockad i garderoben och hängt undan vinterkläder och hängt fram sommarkläder. 
Nu blir det sommarkläder med en kofta på vid kyla, så det så! Senaste två dagarna har det regnat och varit lite kyligare, men det är skönt för det har varit så otroligt torrt och mycket pollen överallt. 

Jag har också gjort sommarnaglar. :-) 
Numer så gör jag dem själv, för titt som tätt är jag ju i trädgården och då är det inte lönt att göra på salong. 
Linjerna blir absolut inte perfekta, men det får duga! Det tar några gånger innan man får in rätta snitsen. 
Tittar man inte jättenära så funkar det. :-) Och jag känner mig fräsch. 

Jag har också gjort slag i saken och köpt reparations kit till mina gympadojor. Jag har flera par som har hål på hälen, vilket är skitirriterande. 
Nu är dom fixade och som nya igen! :-)

Det är ju när skorna är så ingångna att dom nästan faller i sär som dom är som mest bekväma. 

Det var härligt med en långhelg igen, men jag var inte helt med i huvudet när det blev måndag. Jag var helt säker på att jag inte hade några möten, men som tur var dubbelkollade jag på söndag kväll och det visade sig att jag tom hade ett externt möte klockan 9!
Men det var riktigt kul möte och skönt att susa iväg när jag inte ens behövde ha jacka! 

Sen blev det varit en trög dag, för vårt mailsystem låg nere i perioder. Externa mail varken kommer eller går och innan man upptäcker det så undrar man ju vad folk pysslar med!

Även denna vecka är ju kort med ledig torsdag, vilket gör att onsdagen känns som fredag! 
Jag jobbar fredag, men det blir ren administration för många andra är ju lediga och senaste månaderna har jag jobbat väldigt få dagar på distans hela dagar. 
Jag har varit iväg varje dag på något och bitvis har det känts som att allt är tillbaks som tidigare. Men, ändå inte. 
Det är lite skumt att tänka att man för 3 år sedan var på kontoret varje dag 8-17 mer eller mindre, vare sig man hade mycket eller lite jobb. 
Nu är det ändå sundare på så många sätt. 

Värmen och regnet gör att allt växer som ogräs just nu. Det är så vackra färger här nu, för många har ju olika buskar, träd och häckar vid och på sina tomter. 
Det är massor med olika nyanser av grönt, men även vitt, rosa, rött och rostfärgade blad. 

Jag gillar liljekonvalj otroligt mycket och till min glädje såg jag att det växer överallt här. Såå fint!
Dock tror jag inte att man får plocka sig en bukett.. .(när jag gogglat ser jag att man inte får plocka och sälja, men plocka en egen liten bukett tolkar jag som att man får..?)


Även då det regnade lite stilla tog jag en promenad vid sjön med Bella på kvällen. 
Det är så vackert!


Jag har burit med mig en sorgsen känsla i flera dagar och det var skönt att gå här och bara andas djupt.

För ett par dagar sedan, råkade jag se på sociala medier ett en ung tjej hastigt och oväntat gått bort. 
Jag känner inte familjen, men känner till dem och har följt en familjemedlem i sociala medier och de är mitt uppe i livet med allt vad det innebär. 
Skolavslutning, semesterplaner, vardagsproblem... Dottern gör illa sig, men inte alls på ett livshotande sätt, utan ganska vanligt, så som barn gör. 
Man åker till doktorn och blir omplåstrad, eventuellt ska det göras en operation, men inga konstigheter alls egentligen, men plötsligt meddelar dom att dottern avlidit. Så otroligt sorgligt. 
Ena dagen är dom på fest och dagen efter meddelar dom att hon inte längre finns. 

Man känner ju igen sig i att livet snurrar på och sen tar det brutalt tvärstopp. 
Jag kan inte föreställa mig hur det är men kan ändå tänka mig kaoset som det innebär för alla runtomkring, syskon, kompisar, skolan, anhöriga osv. 
Och att som föräldrar inte bara kunna lägga sig under täcket och be om ett sömnpiller som nockar en, för det finns flera småsyskon att ta hand om,
Det påminner ju om att livet kan ta slut så fruktansvärt fort! 
Man kan gå ut genom dörren på morgonen och inte komma hem. Man kan vinka av barnen när dom åker och sen ser man dom inte mer. 
Fruktansvärt, på så många sätt. Och det blir ju ännu värre när en person är så ung. 

Så även om jag inte känner dem personligen, så tänker jag ändå på dem, för det är så fruktansvärt. 
Man blir påmind om att vara tacksam och verkligen tänka att livet kan ta slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar