Sidor

söndag 7 maj 2023

Majväder.

Jag vet inte vad det är som gör att jag njuter så in i bomben av värmen när den väl kommit som i år. 
Vinter har känts märkligt lång, varför vet jag inte, för vi har ju haft pyssel i huset hela vintern och liksom inte gått och längtat till vår...
Men det har varit så jäkla kallt! Länge! 

Då och då när det är lite varmare, så vaknar ju alla livsandar till liv! 
Söndagen var en sådan dag. När man vaknar och solen redan skiner - lycka!!
(Jag träffade en person idag som sa "visst är det så att när värmen väl kommer, då är allt förlåtet!" och så är det verkligen! )

Vi tog som vanligt en lång skogspromenad och den här gången tog vi med oss fika. Vi har pratat om det så länge, men det blir aldrig av. 
Men kaffe smakar ju alltid som bäst utomhus! :-)

Nu får inte Bella springa på lina längre, pga all vilt som får bäbisar och som luktar extra gott nu, så hon sprang på rullkoppel.
Heidi däremot kan gå lös hela tiden, hon känner inte av vilt alls. Hade vi haft bara henne hade jag inte fattat alls vad folk pratar om när man har en reaktiv hund eller hund med starkt jaktinstinkt. :-)

Men, det var ju tur att hon var på koppel, för plötsligt fick hon för sig att nosa i en stor pöl med vatten. Hon klev ner med framtassarna och sjönk plötsligt! Baktassarna stod ju kvar på stenarna men eftersom att hon inte kunde skjuta ifrån med framtassarna så kom hon inte loss. Det gick rätt fort och jag var några steg framför henne och såg när jag vände på huvudet att hon höll upp nosen och hade lite panik i blicken. 
Maken kom efter och höll i kopplet, men han såg henne inte för det var buskar i vägen. Jag vände och högg tag i kopplet samtidigt som även sonen såg att hon inte kom upp och ropade till maken "ryck upp henne!!"
Men eftersom att han var rätt långt efter (hon har långt rullkoppel) så fick han liksom inte rätt drag i kopplet, så först när jag fick tag i det närmare hennes sele så kunde jag lyfta upp henne. 
Det såg jättelustigt ut så jag kunde inte låta bli att skratta åt henne, men det kunde ha gått jätteilla!

Hade hon sprungit på lina, då hade hon kunnat bli stående där ett par minuter innan vi hann i kapp henne. 
Nu springer hon sällan så långt före så att vi inte ser slutet av linan, men det är ändå ett antal meter långt. 
Nu blev hon rejält lerig och blöt, men det gick ju bra. Men det är ju som att ha små barn! :-)

Vi stannade halvvägs och fikade lite. Det doftar så gott i skogen nu och allt har vaknat till liv, det är så grönt! 
Man får ha ögonen med sig så att man inte trampar på någon yrvaken orm. 

Vi kom iväg sent så även lunchen blev sen när vi väl kom hem. 
Sen fixade vi lite mer i trädgården. 
Det som görs nu är att vi har rivit en rutten trappa som fanns på andra sidan av den här lilla altanen. Där ska vi lägga plattor, som vi tar bort från en annan del av trädgården och ska bygga en stentrappa av. 
Där längs väggen ska vi även ha ett växthus. 
Det blir perfekt, för där har vi morgonsol en bra bit in på dagen, men skugga på kvällen, det gillar tomater. 
Framför denna altan ska vi bygga en större altan, så där ska massa grönt grävas bort. 

Bella fick ligga på den blå kudden, så snart hon skällt på någon som gått förbi. :-)
Träningsläger delux!

Vi har grävt bort en blombänk på andra sidan av trädgården, där vi ska lägga plattor i stället och ställa ett utekök och grill. 
En liten gran ska ner där också. 
Och vi har fyra tujor som ska ner, vi ska sätta upp spaljeer och lite sånt. I år. :-)
Sen har vi fått lägga andra planer på is till nästa sommar, vi måste vila lite också. Man är ju inte 25 längre. 

Nu blir det också lite paus här, för jag har massor att fixa på landet nu, det är inte länge till midsommar som vi ska fira där i vanlig ordning.
Fullt drag under galoscherna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar