Sidor

måndag 22 maj 2023

Mycket trädgård blir det!

Äntligen måndag sa jag när förra helgen var slut! :-D

Jag var helt mörbultad! Hela förra söndagen blev en trädgårdsdag och mycket gräva!
Man kan säga att vi nästan vänder på hela trädgården, även då vi först tänkte att den var bra som den var... *humpf*

Det är ju ofta så, vid första ögonkastet så ser allt bra ut. Sen börjar man titta lite noggrannare och känner att saker är på fel ställe! :-D 

Men som jag sagt tidigare, det är rätt skönt den här gången, för växterna finns och ska flyttas/ delas på, det är inte som på landet, där det inte fanns en endaste växt utan allt skulle köpas. 

Men, vi hinner ändå inte göra allt som vi vill den här sommaren utan kanske en tredjedel. 
Det som gjordes i höstas i sista minuten var att vi grävde en grop för framtida pool när vi ändå hade grävmaskinen här. 
Den pölen väntar vi av uppenbara själ att installera. :-) Det kan hända att vi inte installerar den bubbelpöl som vi hade tänkt utan gör det blir en vedeldad. Kanske, det får mogna lite.
Men, när den grävdes så flyttades en stor Rhododendronbuske och en massa jord flyttades på som nu behövde snyggas till. 
Så nu har vi först grävt upp den buske som flyttades, för den stod för högt och inte alla rötter fick jord, så nu är den nergrävd och lite flyttad. 
Vi har flyttad massor med jord på andra sidan av den här "vallen" vilket gjorde att all jord rasade ner och begravde både stenläggning och blommor. Det har sett för taskigt ut mot gatan, så nu grävde vi fram alla stenar och lag tillbaks dem hyfsat, 
Jag har också flyttat en del marktäckande blommor och planterat där igen. Hela den här vallen var grön när vi flyttade in. :-)

En del blommor kommer nog att hitta upp igen av sig själv också. 

Jag flyttade hit två rhododendronbuskar och en ros som hamnade bakom det nya vedförrådet som maken och sonen byggde i höstas på baksidan av huset, där bakom gör de ju ingen glad! :-)

Nu ser man ändå att vi försökt fixa till det och det ser inte lika våldtaget ut. 
Jag mins inte riktigt hur det såg ut förra sommaren, så det är ju tur att vi tog en del foton. Det sticker ju upp en del grönt både här och där som man inte vet vad det ska bli av det. 

Men det är så fantastiskt grönt överallt nu. Härligt! 

Jag var på ett möte i fredags i mina gamla hoods. I den här parken gick jag med hundarna jätte ofta och njöt av de underbart vackra träden. 
Dom är mäktiga! 

Veckan gick fort, trots att det var en full lång sådan. :-) 
Nu kommer ju två korta veckor framöver, yey! 
Och som det behövs! Just nu har vi massor med projekt hemmavid, så det är bra med ledigt från jobbet ;-)
Jag har en kollega som hela juni tar 2-3 dagar semester varje vecka, så hon jobbar 2-3 dagar. Men det blir ju rätt mycket ledigt ändå. 
Hon hinner åka på en långhelg någonstans, hon hinner med trädgården, passa barnbarn och vila. Sen går hon på ett par semesterveckor sammanhållande. Och så tänker jag också att jag ska göra framöver. 
Nu när barnen inte behöver mig på samma sätt. 
Dom kommer endera att jobba på somrarna eller hänga med kompisar. Vi vuxna är rätt ointressanta. 
Jag tror inte på att vänta på de där x antal semesterveckorna när all njutning ska ske och det ska vara sååå bra och man ska hinna både vila, umgås och resa. 
Det blir mest bara platt fall. 
Livet är för kort för att bara njuta en gång per år! 

Nåja, denna helg drog vi ut på landet för att klippa gräs. Det gjorde vi inte förra gången vi var ute, då bråkade vi med en vattenpump och slängde gamla utemöbler. 
Utesoffor som stått i flera år, som jag velat slänga, men det har aldrig blivit av. 
Vi hade tänkt klippa då, men efter en hel veckas konstant regnande så var det lite för blött. 

Nu behövdes det verkligen! 
Jag började köra kanter och maken körde stora klippen. Efter ca 1/3 så stannade han och kände att hela åket kändes lite sned. 
Och visst! Punka på ett framdäck! Va fasen! 
Maken krängde av däcket och hivade in det i bilen, sen tassade han över till grannen och fick låna deras klipp. 
Tur! Det tar löjligt lång tid att klippa hela gräsmattan för hand! Man måste ha en åkgärsklippare om det ska gå lite fort. 
Deras var dessutom lite nyare än vår, så det gick jättesnabbt! :-)

Jag hann också klippa ner lite rosor som inte var helt fina.
Det märks att jag inte var där i våras och klippte bort allt gammalt (och inte i höstas heller!) så nu såg dom lite halvhängiga ut lite här och där. 

Det behöver städas runt växthuset och klippas gräs runt. Det finns massa löv på konstiga ställen som ska krattas bort och dikeskanten måste klippas. 
Sen ska hela stora huset städas och bäddas rent överallt inför midsommaren, så det blir minst en heldag där nästa helg, kanske två. 
Vi kommer att var där hela veckan efter midsommar, så då ska det filas och fixas ännu lite mer. 

Det som slog mig idag är hur mycket vi hinner med på ett dygn, när vi inte längre har barn att tänka på, utan som sköter sig själva.
När vi åkte idag var lilleman inte ens hemma. Han drog redan på fredagen och kom hem strax innan oss idag. 
Jag ringde honom innan vi åkte för att se att dom inte frusit ihjäl eller drunknat (han och ett par kompisar hade paddlat ut till en ö och tältat) Minime väckte vi och berättade att hundarna hade fått sin morgonpromenad och så åkte vi. :-)
Vi köpte med oss lite vatten och lunch och sen hade vi inte bråttom alls. 
När barnen är små är det så mycket logistik runt mat och sova. Vi har plötsligt en helt annan frihet. 

Det är också en annan känsla nu runt hela boendet. 
Tidigare hade jag blivit sur över att Lilleman ville iväg med kompisar, som han ju absolut måste få göra!
Men, då hade jag inte velat åka ut, för det kan ju hända saken som gör att man inte vill vara en timme bort. 
Men, då hade vi inte kunnat åka ut förrän idag och då hade helgen varit förstörd, typ. 
Och när vi satt på terrassen och åt lunch, så insåg vi att tidigare hade vi absolut inte velat åka tillbaks idag, men nu var det helt ok att åka hemåt. 
Vi hinner med så mycket mer saker nu, när vi inte åker ut varje helg, för att vi trivs där vi bor! 

Det är verkligen min största livstips - lev inte med någon du inte trivs med och bo inte där du inte trivs! 
Lättare sagt än gjort, men livet är för kort för att vantrivas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar