Sidor

måndag 5 juni 2023

Härliga dagar!

Har jag sagt att jag gillar långhelger? Det är ju bara ljuvligt! 
Vete fasen om jag kommer att ha mer än 2 veckor i sträck framöver på sommaren.. övriga dagar vore ju najs att sprida ut så att man är ledig stor del av sommaren och man njuter mer av att ha fyra fem lediga dagar och veta att det kommer mer. :-)
Man har ju annars lite lätt panik när det gått en vecka av fyra, att det snart är slut. 

Nåja, ännu är de en dag kvar av denna långhelg. 
Igår åkte jag, Minime och vovvarna till landet. Jag har länge känt frustration över att det är så rörigt där ute, men jag har inte hunnit dit och fixa.
När vi varit ute nu under våren så har det varit pga annat och vi har haft tider att passa, tex SRV där vi skulle lämna grejer. 
Men jag har knappt velat gå in i huset för att det varit så rörigt och inte doftat "oss" .. som det blir när ett hus står tomt ganska länge. 
Förra gången vi var ute så hann jag gå ett varv i trädgården och insåg att flera rosor behövde klippas både ner och ur. 
Det är inte bara jag som upptäckt att flera rosor gått åt denna vinter. Stora delar är torra och ser nästan frusna ut. 
Skumt.
Minime klippte gräs under tiden jag klippte rosor och röjde allmänt. Städade runt växthuset och slängde mängder med platskrukor som låg och skräpade. 
Två syrenträd blommar så vackert nu. 

Den mörkare doftar ljuvligt! 

Vovvarna var med mig ute och sprang i sin hage. Men dom kände inte riktigt igen sig så det var ett evigt skällande en stund. 

Det kändes som att dom inte kände igen sig riktigt, men Bella hittade ändå sin favoritfåtölj och när jag röjde inne och hon tyckte att det blev för stökigt, då tassade hon upp och la sig i vår säng. :-)

Den här lillklillen hann jag pussa lite på också. Alltså vad han växer!
Nu är han drygt 6 veckor och både skrattar och jollrar. En nöjd kille som är så galet söt! 

När vi var klara ute gick vi in och påbörjade röjet där. 
Minime tömde skafferiet på torr varor som gått ut. Det var en del! När vi var där på vintern så gick ju allt åt, men nu hade de hunnit bli gammalt. 
Jag städade ur kylen och storstädade sen hela huset från golv till tak. Kök och bad hann jag med innan vi kröp i säng. 
Det var riktigt mysigt att vädra ur huset och sen krypa ner alla fyra i vår säng. :-) 

Resten av huset städade vi av idag innan vi packade vi ihop oss och återvände hem. Det är så skönt att ha ett städat hus nu och en tomt som inte ser helt övergiven ut!
Och jäklar vad tomten är stor inser jag när det är ett tag sen. Men nu behöver man inte skämmas.. ;-)
Vi åker ju ut ett par dagar innan midsommar och då är det ju skönt att slippa börja med att städa. Vi lär bli tvungna att klippa gräs igen. Nu växer det som ogräs ;-)
Nåja, det var härligt att landa hemma igen också! Det är en helt ny känsla som jag inte haft på många, många år! 
Att inte ha fullständig ångest över att åka ifrån landet, utan känna att det är precis lika bra hemma. 

Hundarna gillade också att vara hemma igen. Dom la sig direkt i skuggan och vilade, helt slut! :-)

Killarna har jobbat på med spaljéerna, vilket inte varit helt lätt då de ligger fyllnadsmassor i form av rätt mycket sten där. Att bara banka ner stolpskor gick inte, utan det behövde gjutas så det tog ju mer tid i form av gräva och gjuta. Men det blir jättebra! 
Redan nu är det ljusare och liksom mer modernt. Vi ska ta bort varannan bräda så att det liksom blir hål i spaljén. 
Jag ska sätta växter på insidan som sen petas ut så att det växer på utsidan också. På utsidan ska en ros och två klematis sättas. 

Det blir perfekt att ha trädgård på bara denna lilla yta. Pyttelitet att sköta ju! :-) Jag som är van med 5000 kvadrat att fylla ut! 
Tanken är att rabatten som nu är mot huset, ska grävas upp och flyttas till spaljén och sen ska vi bygga en altan som går från huset ända till det röda trädet. 

Här ligger solen på hela dagen, så under vår och höst sitter man gärna här. Men - på sommaren blir det galet varmt, så vi behöver ha ett tak av något slag.
Få se om det blir ett litet tält eller en snygg markis. 

På kortsidan av huset sitter man gärna när det är högsommar, för där är det skugga. Där ska också altanen byggas ut är tanken. 
Där flyttar vi nu också plattor och en lite rabatt för att göra plats för ute kök. Det kommer att bli fantastiskt!
Tanken är att vi ska kunna sitta på den här lilla altanen och barnen ha party på andra sidan! :-)

Nu är det en dag kvar på denna ledighet. Lite mer trädgårdsjobb, lite påfyllnad i kylarna och förberedelse för veckan. 
Lilleman ha en dag i skolan - avslutningsdagen! 
Minime ska på prao tre dagar plus två veckan efter, sen har hon en skoldag innan avslutningen. 
Vips så var detta skolår över! :-)
Tänk att hon börjar nian sen! Va! 
Till våren är tanken att hon ska ta moppekort och sen ha en moppebil att karta runt i. Så blir även hon lite mer mobil. :-)
Lilleman ska börja övningsköra i höst och så har han ett år på sig innan det är körkorts dags. 
Helt plötsligt är dom stora på riktigt! 

Men först ska vi ha en finfin sommar som börjar med midsommar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar