Sidor

tisdag 6 juni 2023

Vaxat tak!

Varje sommar köper jag ny papperskalender och de senaste åren har jag designat en helt egen, med egna foton. 
Jag har ju digital sådan oxå, jobbkalendern där jag lägger in allt. Det som inte finns där, finns inte i huvudet heller. :-) 
Men i den på papper skriver annat också, så att det blir som en dagbok mer. 
Och - jag bryter året i juni. För nyår för mig är egentligen i augusti/september när jobbet drar igång igen, men jag vill påbörja kalender innan sommaren. 
Jag går mer på skolår än år vilket kanske förändras när jag inte längre har barn i skolan? 
I år ser den ut såhär på framsidan.


Och en av mina rosor på baksidan. 

Nu slår ut ut i den rabatt som ska flyttas. Det dyker upp iris och liljor bland annat. Lite förvånande att dessa lökväxter fått vara kvar utan att rådjuren käkat upp dem. 

Jag ska dela på dessa och ge bort en hel del. Gult är inte riktigt min färg....

Nu är spaljén på plats och två stora tujor borta!  Det blev lite modernare, ljusare och framsidan känns större när inte stora träd är i vägen. 

Jag susade iväg för att köpa lite småblommor till krukor och blev lite snopen när jag såg att butiken var en Outlet nu. Begränsat med blommor, men billigt!!
Jag tappade hakan när jag kom till ett bord med buskrosor för 150:-! Jag googlade på dem för att se hur höga dom blir och såg då att de flesta ligger på 300-400:- normalt. 
Så vips hamnade 4 stycken i min korg! :-)

Tre vita och en rosa. White lady och Pink Lady bland annat. 
Det fanns klematis för 99:-! Inte så många sorter, men ändå billig, så det blev tre sådana. 

Det blev flera små blommor som jag gjorde flera krukor av som står på vår långa trappa vid entrén. 

Det är så rörigt på tomten fortfarande, så det är mysigt med lite fina blommor utanför. :- )

En av rosorna, White Lady doftar galet gott! Det kommer att bli så fint ut mot gatan när tre vita rosor börjar blomma! 
Jag satte två vita klematis vid den höga enen som vi lät stå kvar, tanken är att den ska blomma vitt på sommaren! :-) 
På landet har jag ju både klematis och rosor som blommar högt upp i träd och samma vill jag göra här. 

Jag har hittat mängder med små rosor, lite här och där. Dom har långa rötter, men är taniga och små, så jag vet inte riktigt vad de är, men jag gräver upp dem och flyttar dem till spaljén nu, så får vi se om dom överlever eller inte. Det är inte helt rätt tid att flytta dem, men jag har inget val nu när en hel bänk ska flyttas. 

Så, äntligen dök taknissarna upp igen! På en lördag! :-)
Dom gick helt på vädret. Det ska var soligt, hyfsat varmt - och inte blåsa! (då lägger sig färgdimman mer hos grannarna än på det tak som ska målas) 
Taket tvättades ju häromveckan och då blev det otroligt blekt och tråkigt. Innan låg det ju en del grön mossa på. :-)


Dom började med att täcka in alla fönster och hela huset fick en fin kjol. 

Sen pep dom upp på det här galet branta taket och bytte takpannor som behövde bytas, ca 24 stycken och sen målades hela taket och sen la man på ett vax.
Taket blir som nytt och håller en 10-15 år till! 
Ett tak som detta vill man inte byta i onödan. Det är vackert, men jättejobbigt med vinklar och vrår och brant! 
Men huset blev som nytt! 
Närmsta grannen kom springande och sa "jösses vad fint det blev!". 
Det är lite kul, för alla grannar peppar oss när vi är ute, det är tumme upp och "vad fint det blir" och "oj vilken skillnad". 
De som bodde här innan gjorde _ingenting_ under 30 år!

Jag har satt de vita rosorna på  utsidan och ska även sätta ett par klematis och ett par kaprifoler, som är vintergröna på framsidan.
På baksidan av spaljén har jag de där rosor som jag grävt upp i olika rabatter. 
Får se om dom överlever flytten som egentligen inte är rätt i tid alls. Men största risken är att dom inte blommar denna sommar. 

Jag har mängder med klippning att göra på semestern. Ett träd och flera buskar ska klippas jättemycket. 
På baksidan av huset uppe på berget växer det massor med kaprifol som jag ska försöka hitta rötter på och flytta. 
Det är det roligaste med den här trädgården att det finns så mycket växter som man kan flytta och dela på. 

Nu går vi in på sista riktiga veckan innan semestern. 7 arbetsdagar kvar - sen är det sommar på riktigt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar