Sidor

torsdag 17 maj 2018

Vilket underbart väder!

Det var inga problem att gå upp i måndags trots att ingen sovit speciellt många timmar.
Vi är ju så duktiga på att vända på dygnet när vi är lediga, men det var lite rycka plåstret.

Det märktes ju tidigt att det skulle bli varmt. När vi klev ut genom dörren slog värmen emot oss. Helt otroligt!
Nu slår snart syrenerna ut, vilket ju måste vara ett litet rekord. Dom brukar ju finnas vid midsommar.

Så skönt det är att cykla till jobbet! Det är lite märkligt, men det är liksom en frihetskänsla som jag inte kan förklara.
Det borde kännas mer fritt att ta bilen, men att susa fram på cykel och både höra fåglar och lite knaster i grus är ju bara härligt!

På kontoret har det varit tomt hela veckan och kommer att bli ännu tommare nu, när en stor sektion åker iväg på studiebesök.
Vi har skämtat om att det är solen som gör att folk sitter på andra ställen och jobbar, kanske. :-)
Vid vårt rum har vi en dörr ut mot en innergård som har flera fina körsbärsträd.
Nu har jag torkat av alla möbler så det verkligen går att sitta och det är såå najs!


I måndags tog tog emot vår nya kollega och installerade henne. Jag har en ovanligt lugn vecka vilket känns bra. Då kan jag verkligen lägga tid på henne och visa henne alla system och rutiner.

Efter första dagens korvstoppning, drog vi på lunch och visade henne den vackraste platsen som finns att äta lunch på! :-)
God (och dyr!!) lunch och sen kan man ju tassa runt i flera timmar! Det gjorde vi dock inte, för vi hade inte riktigt tid.
Men, snart ska jag nog ta ett par timmar där...

 Jag köpte ett par Hostor, även om jag tycket att dom var lite dyra. Men jag ska testa ett par dyrare och sen fylla på med lite billigare och se om det är någon skillnad.
Sen, hittade jag den där lite udda blomman, som jag letat efter.
Bokhardabinda!
Det är en klängväxt som tydligen ska klättra både snabbt och högt och kan bli jättestor.
I vissa forum varnar man för den, för att den tar över allt. Men vi får se, det går alltid att klippa ner tänker jag.
 Och den här veckan går ju till någon form av historia! Det är så varmt!

Vi drog iväg för att handla och när vi klev ut på parkeringen med varsin glass i näven utbrast Lilleman "mamma- det känns som att vara i spanien!" och så var det!
Otroligt varmt!
Klockan var 18 och det var 27 grader varmt. Galet.
Och som det blommar! Överallt!
Vår park här i närheten är så vacker så att det tar andan ur en. Jag kan bara stå där och titta och dofta. Underbart.

 Igår fick jag tips om att barnens skola hade levererats, i alla fall delar av den och det måste man ju bara se! :-)
Så vi tog en promenad. Och det var ju lika fint längs vägen där.
Helt otroligt.
 Klockan vara 20 och vi gick i t-shirt och shorts.
Som rena högsommaren!
Stora dottern var med och hon är ju lite lätt halt, så vi gick långsamt och verkligen njöt av stunden.
 Och titta! Här är den ju! Skolan! :-)
Men jag undrar ju hur dom ska hinna få den klar till skolstart i augusti. Det blir till att jobba övertid känner jag! :-)

Men så skönt det ska bli. Nära främst.

Men lite orolig blir man ju, att det är den här värmen som blir. Och sen blir det inget mer resten av sommaren...
Det har man ju varit med om förr.

Kanske ska vi lägga lite gräs varje sommar?? för det är ju larvigt hur varmt det är nu när vi ska vattna gräs!
Maken har åkt ut varje kväll för att vattna och igår kväll var det min tur att åka.
Vi har knappt sett varandra sen i söndags, för han sover när jag åker och jag sover när han kommer hem.
Men, nu känns det som att vi gett mattan det bästa förutsättningar som vi kan. Den har dränkts varje kväll hela veckan och vi har tom lånat slang och vatten av en granne för att kunna vara lite effektiv.
Jag behövde inte lägga lika många timmar igår som maken gjort.
Men det är magiskt vackert där ute nu och även vägen ut. Så grönt!
När jag åkte hem igår var det mitt i solnedgången och den var magisk! Jag hade velat stanna och fota men det var inte riktigt läge. :-)
Men solen var rosa/ lila och speglade sig i flera sjöar. Det var hjärtskärande vackert!

Nu är det torsdag och veckan har gått fortare än jag trott, med tanke på att det är en vanlig, lång vecka.
Det känns lite märkligt, för mitt jobbtempo har gått ner drastiskt om man jämför med innan långhelgerna.
Känns skönt, men konstigt.
Jag har att göra absolut, men jag behöver inte börja jobba 7 som jag gjort hela våren, utan kan låta mailen vara tills jag är på kontoret och jag har åkt in till 9 nu flera dagar.
Snart, när värsta pollen lagt sig, är det dags för morgonträning igen, det går inte att fuska längre. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar