Sidor

lördag 5 maj 2018

Pollenbonanza.

Snorar och snörvlar delux. Nu är det mycket pollen i omlopp!
Galet.
Men varmt och skönt! :-)
Igår var vi otroligt effektiva. Vi var ju uppe i vanlig tid iom att barnen skulle till skolan. Tanken var att åka till dottern vid 10 när köerna släppt, men jag var klar att åka vid 9, så jag åkte.
Maken trodde att jag var knäpp, men när han hörde att jag åkt genom stan på 23 minuter så bestämde han sig också för att åka tidigare. :-)
Svärsonen hade redan fyllt sin stora bil (han är hantis och har en stooor bil!) när jag kom och vi fyllde min suv med sängkläder och annat mjukt innan vi la in tv:n.
När maken dök upp la vi allt "löst" i den bilen och sen drog dom till nya stället, medans jag städade av det gamla rummet.
Jag var liksom mest "skild" för den uppgiften! :-D
Det går ju hur lätt och snabbt som helst att städa av ett pytte badrum, som är tomt.
Svamp och diskmedel tar det mesta och så bara spola av med duschen!
Rummet var ju litet och tomt är det ju bara att svabba av. Jag hann tom tvätta fönster!

Sen, när jag kom till nya lägenheten hade man tömt stora bilen redan. Så vi tömde min och makens bil i ett nafs och 12:15 var vi klara!
Rekordsnabbt med andra ord. Hon hade ju inte massor med grejer, men vi fyllde ändå en skåpis, en suv och en combi fulla.
Men, det var ju inga skrymmande saker som soffa, stolar och bord.

Så, vi var klara att åka och äta den obligatoriska flyttpizzan vid 12:30
En "liten" pizza!
 Maken och jag åkte hem och dottern och svåger åkte till IKEA för att köpa säng.
Svärsonen hatar IKEA men såg fram emot att få en säng som är bredare än 90 cm! :-)
Båda är ju smala som spagettis, men det är ändå lite väl trångt.

Vi hade ju alla trott att den vändan skulle bli på kvällen, så det var ju skönt att dom kunde åka när alla andra jobbade!
Dom kommer få det så fint där! Det är en jättemysig lägenhet verkligen och jag gillar som sagt området.
Jag hade inte trivts där hon bodde tidigare. Jag vet inte vad det var med området, men det var tråkigt.
Stelt liksom.
När vi klev in i lägenheten hon bor i nu kändes det direkt som "hemma". Varmt på något vis.
Och när man kikar ut ser man ju lite liv. Folk som går till och från centrumet, folk som väntar på bussen och lite livat liksom.
På förra stället såg man ut mot en tom innergård och ett par andra hus.

Och - bara att kunna laga mat! Svärsonen satt och drömde om stekt falukorv och blodpudding!
Då har man levt på snabbmat, nudlar och mackor lite för länge när man drömmer om blodpudding.  :-)
Han jobbade idag men hon har packat upp och pysslat och hunnit massor!
Här ser man köket till vänster och man sitter i sängen.
Bakom sängen är en stor klädkammare och till vänster badrummet.
Det är en sån där lägenhet som jag kunde tänka mig att bo i. :-)

Nu har dom ju det bästa av två världar. En lagom lägenhet i stan och så hans hus här ute på landet.

Vi var ju startklara att åka när barnen kom hem, så vi var ju ute rekordtidigt och det var ju jättenajs!
Och vilket väder!
En massa pyssel hann vi med. Nu är ju de "stora" sakerna gjorda, så vi kan börjar röja i hörn och göra finliret.
Klyva ved som ligger ett hörn, kapa pinnar, kratta undan och plocka i ordning.
Jag gjorde ett kruktorn idag som jag tänker plantera blommor i så att dom växer över kanterna.
Det lär bli fint hoppas jag.

 Jag hade tänkt börja flytta över lite grejer hit till friggeboden men har inte hunnit idag, hoppas på i morgon.
Det blir ju ljust och fint!
Här är själva "rummet" med sovalkov till höger. Den vita delen till höger är toa dörren.
Mer än så är det inte, men behövs ju inte heller. Här ska man ju bara sova.
 I attefallet, som nu är uppe, blir det storstuga, badrum med dusch, sovrum och kokvrå.
Och ett litet loft, där man kan krypa upp och sova. Där är det inte ståhöjd.
Men det ska bli skönt med tre toaletter och två duschar!

I morse kunde vi inte håll oss, utan hämtade fyra pinnar och måttbandet och måttade ut platsen för orangeriet.
Här ska det stå! :-)
Vi har pratat med grannen bakom och får ställa den lite närmare hans tomtgräns än vad man egentligen får. Det blir bra insynsskydd för honom också.
Däremot så flyttade vi den lite närmare attefallet än vi först tänkt och den terrass vi tänkt ha blir det inte heller.
Och det här är ju ett par år bort. :-) Men ändå. Man måste få drömma!

Nu har vi börjat rensa på andra sidan huset, där cykelskjulet ska flyttas på och resten av tomten ska städas upp och så ska vi sätta ett pyttelitet växhus där, som man inte kan sitta i utan bara odla lite i.
Det känns som att vi är i fas nu.
Och jösses vad det hänt grejer bara sen förra sommaren! :-)

I morgon ska det tydligen blir jättevarmt och jag kommer att vägra att åka hem förrän kvällen.
Jag. vill. inte!
Det är ju bara 2,5 jobbdag, men jag har en riktig surdeg att ta tag i. Usch. Tänk om något bara fick gå lite smidigt ibland.
Alltid är det nåt skit som ska fixas.
Men, det är bara att bita ihop. Sen är det ju långledigt igen!
Och två kalas! Ett 25 åring och en 3 åring ska firas minsann.

Jag skulle vilja ha semester! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar