Sidor

söndag 13 maj 2018

Dags för en hel vecka.

Så var ledigheten över för denna gång. Nu blir det inga fler lååååånga helger.
Och solen verkar ju inte ta slut.
Helt fantastiskt att det är sådan värme redan. Man får ju hoppas att inte resten av sommaren regnar bort..

Det var varm redan tidigt i morse, när jag tassade ut och drog igång vattningen. Vi har försökt dränka gräsmattan så gott det går.
Som tur är har vi lite skugga lite här och där under dagen och det är där man får vattna.
Plus att vi kom på att vi petar in slangen under en del av mattan och vattnar underifrån. Det är jättebra, för då rinner det liksom längs rötterna och man bränner inte gräset.

Nåja, jag satte mig ute och åt frukost i vanlig ordning och idag var det ju magiskt.
Så varmt!
En fluga surrade förbi, fåglarna kvittrade och man hör båtar en bit bort och en och annan som klyver ved eller drar en gräsklippare.
Det är så himla skönt att inte höra det konstanta surret av vägar. Det är ju inte bilarna som låter, utan däcken mot asfalt när man är i stan. Och tåget, förstås...

 Nåja, jag plockade och fixade i huset under tiden vattnet rann. Plötsligt fick jag ett mess från stora dottern som undrade om vi hade bandage.
*suck*.. Vem har gjort illa sig nu då??
Jo, hon. Igen!
Hennes sambo F är ju en händig kille, som förutom att han är målare och också snickrar och finsnickrar, möbler och sånt.
Nu behöver dom ett bord till nya lägenheten så han har fixa ett sådant, i ek.
En skiva, med två ben, som man kan fälla upp mot väggen när det inte används och sen fälla ner.
Bordet väger ju tja..som en liten bil iom att det är i Ek.
Igår skulle dom bära ut bordet till bilen, via en liten trappa och ett av benen satt lite löst och ramlar av, rakt på dotterns fot och tre tår fick ta smällen.
Det blev liksom trappa, tår, ekben. Plus att hon då också halkade till på trappan och skar upp en tå på undersidan.
Just när det hände kändes det inte så mycket utan hon sa mer "aj"...men sen såg F att hon blödde som en liten gris, så han skyndade sig att sätta henne ner och sen linda en handduk om och hålla foten högt.
Efter en stund kikade han och insåg att det inte var så snyggt, men han lappade och lagade med ett bandage.
I morse såg hon ju att hon blött igenom bandaget och behövde ett nytt.

Jag tog bort det gamla och kikade och hon kommer ju att tappa lilltånageln, helt klart.
Sen var det mer ytliga skador på de andra tårna och det var svullet, men inget brutet, för jag kunde klämma på alla tår och uppemot foten.
Jag dränkte såren i alsolsprit och la på nya, rena sårkuddar och nytt bandage. Sen kunde hon sätta foten i makens en foppatoffel och halta omkring. :-)
Men när hon kommer hem till lägenheten, tipsade jag om att hon ska ta bort bandaget och låta det lufta.
Nu när det är så varmt, vill man inte ha någon infektion i såren. :-(
Men det är ju attans vilken otur hon har denna vår!


 Nu får hon inte göra illa sig mer! Och jag måste fylla på bandage och plåsterförrådet till landet.

Men grannarna är ju för gulliga. Flera hörde av sig om vi behövde plåster, bandage och värktabletter när dom hörde att hon gjort sig illa. Gullisar.

Det var inte lätt att åka till stan idag! Fy fasen. Strålande sol, varmt och härligt. Då vill man ju inte sitta i stan!
En granne tittade förbi och lät precis som mig! Vem fasen vill åka därifrån nu?
Hon hade pratat med granne nr 3 som kan pendla till jobbet och hon var nära att ge honom en smäll när han sa "nu flyttar vi ut i veckan och pendlar"... Jäkla fasoner! :-)
Men jag ser ju också fram emot att skolan slutar om 4 veckor och vi då kan vara ute nästan hela tiden.
Jag kommer att pendla ett par dagar i veckan och jobba på distans när det går.
Som jag ser fram emot det!

Men, idag var det bara att åka hemåt. Usch.
Dammigt är det, trots att det är grönt och fint. (Och man har ännu inte sopat bort allt grus på vägarna! Jag har felanmält det flera gånger nu... Snart måste jag nog ringa en kollega tror jag...)

Väl hemma blev det ju "alleman i duschen", in med en maskin tvätt, packa upp och lägga allt på laddning inför i morgon.
Sen satte jag mig på balkongen med en kopp kaffe.
Och här är det ju liksom helt andra ljud. Bilar, flygplan, sirener, tåg, cyklar och moppar.
Plus att det hörs ljud från alla grannar som äter middag. Det finns ju lite fler grannar här! :-)
Det är verkligen två olika liv.

Det ska bli konstigt att jobba en hel vecka nu!
Men ändå helt ok. Jag har en rätt lugn vecka där jag börjar med att ta emot vår nya kollega och visa henne runt lite.
Sen blir det massa admin heeela veckan. Vilket betyder att jag borde kunna göra lite ärenden på en och annan lunch.
Det blir nog en bra vecka som avslutas med en rotfyllning. Yey.

Fyra veckor till skolavslutning. Det är fyra måndagar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar