Sidor

söndag 27 maj 2018

Varm morsdag.

Igår hade vi en otroligt varm och effektiv dag!
Men det är verkligen som att bo utomlands! Helt galet najs!
Efter frukosten, fick jag ett ryck och tvättade lite fönster. Inte alla men nästan. Och inte som jag brukar med diskmedel och skrapa, utan med trasa och fönsterputs. Det är fusk, men nu behövde jag få bort det gråa lager av damm som legat sen man sopade gatorna.
Det blev ok.

Sen gjorde vi oss i ordning och cyklade till centrum. Jag hade lovat att komma ner lagom till att folk skulle vilja gå på lunch.
De som var ansvariga var där redan 9 och fixade i ordning tältet och allt material. Vi var på plats redan 10, men passade på att göra lite ärenden först. Och sen slog det mig att det kunde vara klokt att försöka klippa barnen på dropp in så vi gick dit på vinst och förlust.
Och där var det ruljans. Det klipptes folk på löpande band! :-)
Lilleman har "sin" frisör och sin frisyr, så det gick fort! :-) Minime bestämde sig för att klippa kortare än vanligt och så gjorde hon.
Sen letade vi upp vårt tält där vi skulle husera under dagen.
Vi hade perfekt utsikt över tälten där man kunde viga sig om man ville, men, tyvärr, rusningen var inte speciellt stor.
Två par kunde vi se vigde sig, inte mer. Lite märkligt.

 Men det var rätt mycket folk i rörelse hela dagen och många kom och planterade solrosor hos oss.
Det var tänkt som en barnaktivitet, men rätt många vuxna kom också.
Och man blir ju lite fundersam ibland alltså. - Flera gånger fick jag säga till vuxna människor att inte roffa åt sig!
Jag fick till och med ta flera påsar frön ur händerna på en kvinna och berätta att ville hon ha solrosor, så fick hon snällt plantera ett par frön i en kruka!
Då gick hon!
Vad ÄR det med folk!
Vi delade ut nyckelband och då får man också säga till. Det är ok att ta ett eller två, men man behöver kanske inte roffa åt sig 12!!
Nåja. Barnen orkade förvånansvärt bra trots värmen. Lilleman gick runt lite på området, kikade på loppisen, träffade lite klasskompisar, var i makens tält och i mitt.
Minime var överallt! Verkligen överallt och pratade med alla och charmade alla! :-)
Men det var varmt! Jättevarmt!
Jag tycker ändå att vi drack mycket vatten, men det kändes när vi kom hem att man gått lite tom.

Tanken var att jag skulle jobba mellan 11 och 14 ca, men jag gick hem 15:30 så det blev en timme extra lite drygt.
Bra att ha! Vi jobbar inte halvdag näst, nästa vecka när det är röd onsdag, så då vill man ju flexa ut lite.
Det kommer troligen inte att vara speciellt många människor i huset, eftersom många passar på att ta två dagar ledigt endera innan eller efter.
Det kommer jag att börja göra när barnen är större. Nu går dom ju i skolan, så det går ju inte att hitta på något annat ändå.
Men att ta ledigt utöver semestern är himla bra, till en vår som denna där det är så fantastiskt väder.

Minime fick en riktigt bra längd på håret vilket är skönt när det är så varmt. Hon har löjligt tjockt hår.

Vi var ganska matta resten av dagen, man är liksom inte riktigt van vid denna värme märker man.

Idag är det ju morsdag.
Jag fick frukost på sängen! Vilket är en bedrift, med tanke på att jag nästan alltid vaknar först. :-)
"Barnen" har hittat helt rätt i morsdagspresent!
(och dom är så bra på att hålla färgen att det verkligen är dom som fixat presenterna! *ss*)

Nu när vi har fått ordning på trädgården och jag ska få ett pyttigt växthus, är det ju dags att börja odla något annat än blommor.
Jag drömmer om tomater, potatis och morötter. Det är ju lätta, men ska ändå både förberedas och hållas vid liv.
Då är ju den här boken toppen!

 En bok med små och snabba rätter. Toppen! :-)

 Och sen en rolig trädgårdsbok, till någon som har "alla andra" trädgårdsböcker!
En bok som handlar om olika personer som haft trädgårdar och en massa roliga saker om dem.
Väldigt spännande och fin bok!
Coolt!
Nu samlar jag ju på böcker, som sen ska ligga i vårt orangeri när det väl är byggt!

Så, helgen har varit riktigt bra.
Nu ska vi packa ihop badkläder och åka och fira svärmor. Kanske, tar även jag mig ett litet dopp?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar