Sidor

söndag 29 april 2018

Timat regn!

Idag har jag ont i hela kroppen! Armar och rygg har fått sig en riktigt omgång.
Jag är helt slut i biceps och underarmar, så allt jag tar i tappar jag, för jag har ingen kraft!
Men det är härligt, att känna att man använt hela kroppen är najs!

Jag var så pass hurtig igår att jag ställde klockan och drog på mig träningskläderna och gick två varv i spåret innan frukost. (och huset vaknat)
Andra varvet fick jag med mig en nyvaken dotter! Stora dottern alltså. Den lilla rör man inte på innan 9 när det är helg. :-)

Vi vevade ihop en rejäl frukost innan vi gick ut.

Eller rättare sagt, jag började dagen med Dollar store, när det var total brist på allt inom området tvätt.
Diskmedel, sköljmedel, diskmedel och såpa och Dollar store är perfekt för sådana inköp.

När jag kom hem var det full fart bland jordhögarna och jag ställde bara in kassarna och gick ut igen.
Och sen kärrade och krattade vi jord ända in på sena kvällen. Vi vägrade ta kväll innan hela tomten var klar. Vilket var smart, för vi visste ju att det idag skulle vara betydligt tyngre att röra armarna! :-)

Som tur är har vår byggare en "grej" på sin grävmaskin som han kan dra ut och plattat till högar med, så behövde vi bara kratta ut spår och sådant som inte var hel plant.
Det tog tid ändå!
 Jag passade på att fylla upp med lite jord på baksidan där jag kämpar med att få till blommor mot och på en sten.
Det går sisådär, men sakta så får jag till det. Idag hittade jag fina växter på Ica av alla ställen. :-)
Nu får vi som om dom trivs eller inte..
Jag påbörjade även min nya hörna, där jag ska sätta massor med marktäckande och gröna växter.
Idag plockade jag ihop mitt lilla stenröse. Det är alla stenar som hittats på tomten under grävningen!
Man kan inte påstå att dessa 20-isch stenar är många på en 2500 kvadrat stor tomt! :-D
Men fint blev det.
Jäklar vad fint det blir nu när det mesta är gjort. När man nu tittar ut så slår det en hur stor tomten är!
Det står inget fult, brunt hus i vägen och tomten är platt och stor! Galet stor.

Främst maken tycker inte att det hänt så mycket och tillräckligt fort, men det har det ju!
I höstas var tomten full av lera och vatten vart man än gick!
Sen har vi ju haft högar av uppgrävd jord, is, snövallar och mer lera.
Nu är tomten platt och torr!
 Och vilken timing vi hade!
I natt har det regnat vilket ju är jättebra. Då lägger sig dammet och jag som idag sått gräsfrön på vissa ställen (stora delen blir rullgräs) och även ängsblommor på vissa delar är ju jätteglad! Regn är bra och det kommer ju att gro på direkten.
Det är så skönt att det största är klart nu så att det inte ser lika jäkligt ut. Det återstår massor med finlir, men det är inte lika uppenbart.
Men vi behöver jord på andra sidan huset också för att fylla upp med, men där ska det ju hända lite grejer först, när cykelboden ska flyttas och lite sånt.

Idag har jag också skurat trappan och ingången med med såpa. Det har varit ett rätt tjockt lager lera där, en nu är den ren och fin.
Hela altanen ska skuras men jag måste ta det i omgångar lite.
Vi har också en hög med skor som är tokleriga och ska tvättas.

Lilla friggeboden är klar, målaren gjorde sista rycket där igår, så även där ska det börja städas.
Toaletten är dock inte klar än, men snart.
Det är så skönt att ha fyra dagar här ute nu. En helg hinner man inget på och det är ju en konstant gnagande känsla, att det finns att fixa men vi kan inte vara här.
Bodde man här jämt, så kan man ju fixa lite hela tiden. Nu blir det konstanta projekt.
Men, snart är barnen så stor att vi kan åka hem på måndag morgon och verkligen få hela helger.
Och nu i sommar ska jag testa att pendla vilket blir mysigt.
Vi gör som vi gjorde första åren, när jag hade föräldradagar att ta, då flyttade vi ju ut i juni och hem i slutet av augusti och maken pendlade.
Nu ska jag pendla och jobba på distans är tanken.
Som jag längtar!

Och alla dessa långhelger framöver blir toppen.
Nu har jag vilat armarna klart och det är dags för mera röj! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar