Sidor

fredag 27 april 2018

Nu är det helg!

Ah, NU är jag ikapp mig själv.
Efter en ganska lång tid, där jag känt mig lite "off" och allmänt trött så vände det väldigt tydligt igår.
Jag som inte riktigt haft lust med något eller tyckt att det varit speciellt kul, sådant jag brukar tycka är kul, kände hur det liksom började bubbla i mig! :-)
Jag tränade lite lätt på morgonen, lite yoga och stretch.
Sen vinkade jag av barn och hade en förmiddag med administration. För första gången på rätt länge, fikade jag med mina kollegor klockan 9!
Det har jag inte hunnit med och det är viktigt! Faktiskt. Att träffa andra kollegor och prata lite strunt och jobb i ett.

Sen drog jag med en kollega och åt lunch. Det blev lite terapisamtal. :-)
Jag satte mig och jobbade på det allmänna jobbstället innan jag mötte upp två personer innan vi knatade över till gymnasieskolan för en liten "föreläsning".
Eller, mer dialog får jag väl säga.
Ungdomar behöver träffa arbetsgivare och prata om viktiga saker helt enkelt och jag koordinerar dessa möten.
Det kan gå precis hur som helst, men idag gick det bra. Mycket bra samtal!
Najs!
Där kände jag igen, vilket otroligt roligt jobb jag har! :-)

Efter det pep jag iväg till Minimes skola och på vägen fick jag ett sms: med versaler! :-D Av glädje!
Ett barn hade fått nästan full pott på en väldigt svår och viktig tenta.
Så coolt!
Minuten efter fick jag ett annat meddelande från ett annat av barnen som innehöll mer svordomar och "jäklar jag blir så less"...
:-) Det är lite så. När den ena jublar så svär den andra och tvärsom.

I Minimes skola fick vi se de nationella proven som nyligen gjorts. Jag har varit lite orolig för det faktiskt, för Minime är en väldigt smart tjej, men helt ointresserad!
Helt!
Hon har inte fatta varför man måste läsa. Ok, hon förstår att det kan vara praktiskt, men att läsa för skojs skull.... skulle inte tro det!
Vi får _kämpa_ för att få henne att läsa utan tvång. Typ.
Matte är hon rätt duktig på när hon väl koncentrerar sig. Men hon tycker att det är tråkigt också.
Det kommer med andra ord att bli långa år innan hon gått ut skolan!
Och jag kan sätta pengar på att gymnasiet lär bli något estetiskt i någon form.
Så jag var inte helt säker på att de nationella proven gått speciellt bra - men se de hade dom!
Jag blev förvånad över hur bra det gått!
Så, ungen kan, när hon väl anstränger sig och gör!
Hon hade ett prov som hon inte klarat en mattedel på. Men när jag tittade så såg jag att hon haft ett rejält hjärnsläpp.
Det var liksom inte lite fel utan helt galet. Och hon berättade att hon varit trött då.
Jag kunde se det! :-)
Men i det stora hela har det gått jättebra, vilket var skönt att se.
Nu behöver hon mogna på sig, så kommer det att gå bra. Men hon behöver förstå vitsen med det hela.
(Märk väl, jag är inte ett dugg orolig över henne som person. Hon kommer att klara sig väl i livet av så många orsaker. :-))

Igår, gjorde jag också en rätt häftig grej. Jag sa upp fritidsplatsen! Den sista fritidsplatsen. Fatta!
Det var stort när vi sa hejdå till dagis (ok, förskolan!) för det var slutet av en era.
Men banne mig om inte det här är lika stort.
Nu har vi inte ens fritidsbarn!
Från hösten, ligger skolan så nära att även Minime kan gå till och från skolan helt själv.
Hon ska få nyckel och lära sig larmet.
Sen, är dom stora!
Känslan att dom tar sig själva och det inte hänger på mig, att jag ska hämta, det är så skönt!
Jag kan ta en AW med kollegorna eller göra något annat efter jobbet, för dom åker hem och gör sitt eget mellis.
Det händer titt som tätt att jag inte gör middag nu, för när dom åkt hem, har dom gjort sin egen mat, som nudlar, nuggets, pizza osv när dom varit hungriga.
När jag väl kommer hem, då är dom inte hungriga utan äter något innan läggdags i stället.
Så nu är det oftast jag och maken som petar något i oss lite beroende av vem av oss som är hemma och när.
Det är ett helt nytt liv!

Den här veckan har dom kommit ner till mig två gånger efter jobbet och så har vi myst! :-)
Idag blev dagen inte riktigt som jag tänkt...
Igår kväll kände jag hur min tand, som är provisoriskt lagad började göra ont. Sakta men säkert ände jag hur det började dra och ila, igen. *suck*
Jag vaknade klockan 01 av att jag hade ont i tanden och fick snällt ta en värktablett för att kunna somna om.
Suck.
Jag låg och tänkte strax innan jag somnade, att det nog bara var att åka till akuten idag. Eller kanske testa att ringa min vanliga tandis, som aldrig har tider.
Jag låg och funderade på hur jag skulle avboka förmiddagsmötet och om jag skulle hinna till mässan på eftermiddagen.
Det var bättre när jag vaknade på morgonen, men maken sa till mig på skarpen innan hand drog på ett tidigt möte.
Så, jag ringde prick 7.30 och fick en tid tid klockan 10.
Toppen!
Så, i stället för att träna som jag bestämt, fick jag snällt sitta här....

Man borrade bort den tillfälliga lagningen, spolade rent och la nytt "guck" i tanden.
Jag blir förvånad om den håller till 18 maj då jag har tid för rotfyllning!

När jag fixade till den akut i påskas fick jag ju bedövning i hästdos och kände ju inte halva ansiktet ett dygn efteråt, typ.
Idag funkade det utan bedövning vilket var skönt. Men det gjorde ju att jag inte riktigt visste hur det skulle kännas efteråt. Det var ju jätte ömt och gjorde rätt  ont.
Men sen släppte det.
Jag pallade inte att åka upp på kontoret utan satte mig på samma ställe som igår och betade av lite mail.
Lunch kunde jag ju inte äta, så jag gick förbi rawfoodstället och köpte en smoothie. Gott!

Sen svängde jag in på Lindex och kika lite. Och dom hade fått in jättefina kjolar!
Jag provad en likadan på H&M häromdagen, men den var trasig i dragkedjan och då ville jag ju inte ha den.
Men nu hittade jag en likadan modell i två olika blommiga färger. Sååå fina!
Och då blev det ju varsin snygg topp till. Toppar som går att använda med andra underdelar..vilket ju även kjolarna kan göra, förstås.
Somrigt och fint.
Jag tror att det ena settet blir till midsommaren!
När jag kom till kassan frågar tjejen i kassan om jag ville köpa en tygkasse. "det är 25% på den med "
Vadå 25%?
Jo det idag hade man 25% på hela butiken minsann! Kul!
Det blev en kompensation för ond tand och utebliven lunch! :-)

Jag var med på en politikerutfrågning och var med på mässan en liten stund. Sen kom barnen cyklande från skolan.
Dom var med mig en liten stund, men sen blev dom för rastlösa och vi pep iväg och käkade.
Sen susade vi hem och i samma minut som vi ställde in cyklarna i garaget kom regnet!
Det öste ner!
Och visade en helt underbar regnbåge!

Maken var iväg på ytterligare ett möte, så vi packade ihop oss och åkte till landet.
Och vilken kö det var!
Bilar i mängd och massor! Det tog löjligt lång tid och var massor med folk där vi handlade.
Men, till slut var vi ute och jag kunde släppa ut pellisarna! :-

Nu har dom vuxit på sig hemma och får flytta ut hit.

Jag funderade på att även ta ut fröerna jag satt hemma, men jag vågade inte. Risken är att de torkar ut helt och då dör dom ju.
Jag måste vänta tills det blir lite varmare ute så att dom kan stå ute.
Men något blir det ju... men det har tagit tid att få skiten att gro i år! :-)

Jag vågar inte ens köpa andra uteblommor än, det är för kallt. :-(

Men det ska blir så skönt att ha fyra hela dagar här nu! :-) Svärsonen fyller år, så vi ska väl fira honom också på något sätt.
Han fyller ju år på 1 maj, så det blir som när man fyller år på midsommar, det firas liksom överallt vare sig man vill eller inte!
Men, skönt ska det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar