Sidor

söndag 3 september 2017

Mat och dryck, högt och lågt.

Hej och hå vad dagarna går.
Nu rullar det på kan man lätt säga. Lillemans träning har börjat och vi hittar nya rutiner.
Jag måste berömma mig själv för den minskade skärmtiden.
Häromdagen stod jag i tvättstugan och strök samtidigt som jag tittade i kapp lite roliga tv serier, på datorn.
Sen, kvällen efter var jag nere där av en annan orsak och såg att datorn stod kvar!
Det skulle aldrig ha hänt för inte så länge sedan. Då hade den legat på hurtsen vid min säng!
Så fort det går att bara sluta. Och, det har jag iofs sagt till alla som ojat sig över mitt intresse över sociala medier. Jag tycker att det är kul, ja. Men jag kan lägga undan den när som helst, faktiskt.

Instagram gillar jag för att jag gillar att fota och jag gillar att se andras foton. Och där är det ganska...ytligt ändå. Man delar heminredning, mat och sånt. Det krävs inte så mycket av ens tankar.
Fejjan numer gör mig mest arg. Det är så mycket skit i världen så jag blir matt.
Det tar mer energi än det ger nu.
Förutom de privata grupper jag deltar i och att man kan tjatta med folk. Det gör jag fortfarande när det behövs.
Men, i övrigt har min närvaro där minskat drastiskt.

Däremot har jag hoppat igång en annan app, igen. Den jag använt i massa år som jag vet funkar!
Fat Secret.
Jag har loggat min mat i drygt en vecka och det går jättebra!
Sockret går bort, inget godis, inga kakor och väldigt lite bröd. Det känns redan i midjan på brallorna och det är dit jag vill.
Jag har en hel garderob med massa kläder, som jag nu inte kan ha. Eller, det kan jag, men det sitter som korvskinn vilket inte är kul.
Framförallt känner jag i kroppen att jag inte kan äta så dåligt som jag gjort nu under sommaren. Jag är för gammal!
Och det spelar ingen roll hur jag tränar om jag äter dåligt. Så är det bara.
Det handlar väldigt lite om vikt egentligen utan mer det allmänna tillståndet. Jag har haft ont i magen i perioder på ett sätt som jag inte brukar ha. Och jag mår ju allmänt dåligt av socker generellt men nu har jag även dragit ner även på kaffet.
Jag fick tips om att ha havremjölk i stället för lactosfri och det ska jag faktiskt pröva.
Det blir en hel del bär och yoghurt i stället för godis.


Och jag är helt frälst i maten på det nyöppnade cafét, som är helt vegant och med rawfoodinslag.
Vi åt fredagstacos på lunchen och det var vansinnigt gott!


Sen när jag känner att jag är i takt med maten, då är det dags för träning igen, som bonus.
Jag har ju en riktig dålig vana med att inte träna på hösten! Varför? Ingen aning! Det blir bara så.
Och då har jag ofta gått upp alla kilon jag kämpat bort på våren och brukar väga mer än någonsin i januari.
Varje år.
Men nu jäklar! Nu ska inte alla födelsedagar få stjälpa mig. Nu SKA jag väga ok när julen kommer och hålla mig ifrån allt äckligt julgodis.

I helgen var jag ju iväg på tjejhelg.
Jag åkte rätt tidigt, men fastnade ju direkt i bilköer och köade dryga timmen.
*suck* Jag är så glad att det inte är något jag gör dagligdags...

Jag stannade halvvägs och köpte en smouthie och en kaffe. Jag tog inget annat onyttigt!
Heja mig!
På lördagen besökte vi ett Café som är vida känd och där i varit många år, dock inte de senaste två, då ställer brann ner till grunden för ett par år sedan. Men nu, var det dags igen.
Jag tittade på godsakerna, men tog en smörgås! :-)

 Jag visste ju nämligen att det skulle bli mycket av både mat, snacks och vin till kvällen...

Efter mumsandet gick vi till Klockargården, dit vi också alltid åker. Jag har en mängd ljus kvar sen tidigare, men köpte två nu. Ett litet och ett stort.
Det lilla, ska jag elda när julen närmar sig. Det doftar ett mellanting mellan pepparkaka och glögg..typ..
Det stora är bara....mmmmmm... :-)
 ..En svag doft av rosor...och så något annat härligt...

Jag köpte också ett par små handtvålar där en var en myggtvål och en fläcktvål.
Sen gick jag lite bananas på andra saker, men det kan jag varken skriva om eller visa bild på... För det är julklappar minsann! :-)
Den här pergolan var otroligt fin!


Kvällen blev rätt onyttigt med både mat men även vin och godis. Usch!

Det gäller att tänka till och äta det som är mest nyttigt och hålla sig till ett par glas vin. Samtidigt måste man ju få leva!
Det går inte att hålla sig så strikt att en middag blir ett problem.
Nåja, det känns som att jag är på gång i alla fall, även om jag haft ett "återfall" i helgen, så är jag mer taggad än någonsin att fortsätta tänka på maten nu.
Jag är tom sugen på att köra ett par fastedagar igen. Det är så skönt i kroppen!

Jag fick ett bra frukostrecept från en av tjejerna i helgen, som jag tänker att jag ska börja morgonen med.
Hon vevar ihop den på morgonen och klarar sig till lunch utan att äta något. Det tänker jag också skulle vara bra.
Jag har en viss dryck som jag tar ett glas av på morgonen och sen vore det toppen med en smouthi som jag tom kan ta med mig och dricka vid 9 fikat.
Eller ställa i kylen och dricka till lunch.

Jag har mer och mer fått känslan av att jag inte är hungrig, jag äter ändå!
Att känna magen kurra av hunger, det är en ovanlig känsla! Man äter ju jämt liksom.

Och jag känner ju idag att magen inte alls är glad på mig efter att ha proppat pasta och godis. Hela veckan har varit lugn när jag verkligen tänkt på vad jag ätit.
Nu är jag ute efter känslan av att vara "lätt" i kroppen.

Nåja, just nu är jag lite "sliten" efter tjejhelgen. Och borde ha en dags semester! ;-)
Men, men, det är bara att förbereda måndagen och ny vecka.
Det går i ett nu fram till jul känns det som.

Men det är bra. Livet ska rullar på i jämn fart, då mår man som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar