Sidor

onsdag 20 september 2017

Längtan att sakta ner lite.

Jag har tittat på ett program på Svt senaste dagarna som heter Kalles sex liv.
Det är ett program som många borde se. Inte för att alla kan eller vill, byta sitt liv så radikalt som vissa av familjerna i programmet gjort, men att bara tänka tanken.
Måste vi leva såhär?
Måste vi bo såhär?
Gör vi det vi vill göra?
Konsumerar vi för att kompensera för något annat? Vad jagar vi?
Vi köper hus och grejer och måste jobba mer, för att tjäna mer pengar för att kunna köpa större boende och mer grejer.
Grejer som man sen inte hinner använda, för att man måste jobba mer för att tjäna mer...
Och så är man fast i ekorrhjulet.
Jag tror att det är verkligheten för många.

Vi pratade om det idag på lunchen, vilken skuldfälla många sitter i, när boendet är så pass dyrt.
Bara en ränteuppgång på ett par procent, skulle göra att många inte klarar av det.
Tänk om värdet på bostäder faller. Hur många kan bo kvar?

Vi pratade även om programmet vid fikat idag, fler än jag har sett det och blivit lite "sålda".
En kollega bestämde sig på rot, att göra det hon alltid drömt om, att bli dansinstruktör i en specifik dans. Varför hon inte gjort det förut kunde hon inte förklara. För hon hade kunnat.
Och nu anmälde hon sig till en kurs!
En annan kollega bor i stan och hatar det. Hon bor där endast för barnens skull, som vill bo där. Och som iofs inte vet något annat.
Hon sa "när dom flyttat, då flyttar jag med, Jag hatar stan!".. och då har hon bott där i 20 år nu.
Det är ju sorgligt!
Som tur är har hon ett ställe på landet att åka till och hon beskriver också det där med att dra korta andetag när hon är i stan och plötsligt kunna andas djupt, när hon är på landet...

Måste vi konsumera allt vi gör? De flesta av oss har garderober och garage full av grejer som knappt används. Det kunde vi också konstatera många av oss. Vi har mängder med "skit" som vi inte behöver.
Det är säkert så att vi skulle kunna sälja 50% av våra saker och ändå knappt se någon skillnad.
Skåpen skulle garanterat se lika fulla ut. Och det ÄR ju galet!

Det var inte direkt några "nya" tankar för mig, jag har tänkt i dessa banor rätt mycket, min längtan till landet är ju en direkt orsak av det.
Det är inte bara längtan till landet, utan till ett mer jordnära liv. Långsammare.
Inga bilköer, inget ljud från stora vägar. Vatten, natur, skog.
Att börja morgonen med att dra in lite frisk luft och se en ekorre hoppa förbi. Att avsluta dagen med att ta en sväng till havet.
DET. Jag tror att vi skulle spara pengar på att bo där ute jämt, för att vi inte skulle lägga pengar på krafs som det lätt blir när vi inte har något annat att göra än att åka och shoppa. Typ.
Nåja, det är en mycket spännande serie helt klart.

Det har ju blivit rätt mycket höst nu, (första morgonen idag med plusgrad!) men är otroligt grönt på landet fortfarande.
Humlen är jättefin!
Så grön mot den blå himlen.

 Snart har pergolan tak! :-)

 Som allt är jag ju grymt osugen på att åka därifrån när det är dags, men det är ju bara att pipa iväg och förbereda veckan som kommer.
Sen är det skönt att veta att vi åker ut varje ledig minut.

Jag gör som jag brukar. Tröstar mig med _riktigt_ blingigt nagellack! :-)

Det är rätt fullt upp med jobb nu när verksamheten är i full gång, så dagarna går fort.
I vanlig ordning rullar det på med de så kallade "basuppdragen" dvs det vi alltid gör, men även nya spännande saker.
Och vi fick precis veta att det kommer att hända saker på vår sektion nästa år.
Precis som vi hoppades på, så innebar ny chef att det händer lite grejer. Toppen!
Jag har även en känsla av att det kommer att hända annat, det är signaler jag får.. och inte mig emot om det blir så.
Det kanske är dags för lite förändring? :-)
Just nu har jag fyra dagar där jag ska läsa mängder av text och sen summera ihop det till något bra..
Det gör att jag nu inte kommer att sitta så mycket på kontoret.
Sen, när det är gjort har jag tre dagar med bara externt jobb, där jag knappt kommer att hinna sitta vid datorn.
Varierande är det! :-)

Vi är nu över 100 personer som sitter på min avdelning och det märks, inte minst i köket!
Häromdagen fick alla ett mail med "tro mig, jag kommer att vara som en blåslampa i häcken på er"... fast med finare ord.
Slabb i köket gör mig galen!
Att man bara reser sig och går och skiter i att det är kladd överallt!
Nope!

Så nu har jag morrat lite och det har varit mycket renare i köket senaste dagarna...

Dock, är det äckligt i köket hemma!
Alla dessa blomflugor som dyker upp varje höst! Nu har jag "fällor" ute lite här och där.
Usch! Äckligt!
Höst är det verkligen!
I morse hade vi EN plusgrad! Brrr...
Samtidigt är det najs.

Tiden går såå fort! Det är full fart fram till höstlovet, där jag sen kan vara lite ledig och ska på kurs!
Och vips efter det är vi ju inne i kalasandet och vips ska man köpa julklappar!
Det är ju galet faktiskt.
Inte konstigt att man känner att man vill stanna tiden lite, eller gå långsammare! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar