Sidor

söndag 2 november 2014

Fortsätter på inslagen väg..

Jamen vi fortsätter väl med kalasanden och tårtätandet! Det är inte helt lätt att försöka hålla vikt här inte.
Så, jag ger upp och moffar! :-)
Minime och jag åkte på tjejkalas på förmiddagen. Jag kunde ha lämnat henne, men jag ville faktiskt inte.
Mest för min egen skull! :-) Alla dessa kalas som ramlar in nu framöver är ett perfekt tillfälle att lära känna de andra föräldrarna.
Och vi var en klick mammor som satt kvar och fikade och åt lunch ihop.
Det märks vilka som är intresserade av att både lära känna alla barn och föräldrar. Men det är ju gott så. Känner man bara hälften av klassens föräldrar så är det bra.
Jag kan inte påstå att jag känner alla i Lillemans klass heller. Men vi är en "kärna" som funkar bra. Tjejföräldrarna har jag inte lika stor koll på som killföräldrarna.
Och samma blir det väl i Minimes klass antar jag. :-)
Men, som en mamma sa idag "dessa tjejer kommer att hänga ihop i minst 4 år, kanske 10 så det är väl lika bra att vi lär känna varandra!" ;-)
Nu ska jag, som är usel på att minnas namn, försöka minnas vad folk heter och sen koppla ihop dem med rätt barn! ;-)

Det visade sig att många fyller år på hösten och början av vintern. Så det lär bli ett evigt rännande framöver.
Idag, var det tom en tjej som först var på förmiddagskalaset och sen stannade kvar för att gå på ett kalas till inbjuden av en tjej i parallellklassen.

Man ser också hur otroligt viktigt det är att man tänker efter när man sätter barn på dagis. Var man bor och vilken skola de sen ska gå i.
Det märks så tydligt när man sen träffas, hur barn umgås och hur föräldrar känner varandra.
Säger man det till någon som nyss fått första barnet, blir det ju lite komiskt.
Men det är verkligen så!
Och vilka man träffade på öppna förskolan eller kyrkis!

Nåja, under tiden vi kalasade, åkte maken och Lilleman på inköpsäventyr.
Det visade sig nämligen att ToysRus hade 25% rea på nästan allt idag. Det upptäckte farmor igår när hon skulle köpa present till Lilleman.
Så, då frös vårt inköp igår. Men, hur skulle vi göra idag då?
Jo, de åkte och mötte upp farmor och svägerska och passade på att köpa julklappar.
Med flera kundvagnar och lite blandade grejer i vagnarna så hade ju inte Lilleman koll på vad han skulle få i present, eller vems julklappar det var. :-)
Och det är så skön känsla, att nu har "grundat" julklappar till alla små barn!
Nu är det bara lite komplement till så är vi klara! :-)
Plötsligt ser jag fram emot julen mycket mer!

Sen blev det så dags för familjefirande av Lilleman.
Och mera tårta.
Choklad! Det kan inte bli för mycket av den varan!

 Lite halloweeninspirerad variant! God!

 En del paket blev det också..
 Bland annat Lego. Och nu bygger han ju helt själv. Vill inte ha minsta hjälp alls! :-)
 Helst skulle man ju vilja ha allt stående på en  hylla. Men, barnen måste ju få leka med det också! :-)
 Han fick också jättefina t-shirts! Han är såå fin i klara, starka färger. Man kan äta upp honom! :-)
Nu vilar vi lite från kalas... Förutom nästa veckas farsdagsfirande! ;-)

Men, nu ska vi ju ha en arbetsvecka också. En hel hos min "arbetsgivare" blir det för mig. Nästan.
Det ska bli riktigt skönt att få en hel vecka. För att hinna fixa undan sådant som andra inte hunnit med på ganska länge.
Jag drog ett mail i torsdagsmorse med ett "om du sorterar och tydliggör vad som är vad" så fixar jag alla underlag som behövs.
Det tog inte lång tid innan det kom svar. "Allt ligger på ditt bord" . :-)
Och det är skönt att kunna göra konkret nytta.
Veta att det jag gör underlättar för någon annan, som då kan göra det som den personen är bäst på.
Och det låter kanske larvigt.
Men det är så mysigt att kliva in i receptionen och känna att man tillhör.
Och sen gå in på mitt rum och jobba! Mitt rum. :-)
Om man inte som jag farit runt som en skållad råtta senaste tre åren, då förstår man kanske inte det sköna i att ha en fast plats.
Att ha kollegor. Ha tillhörighet.
Det har så tydligt klargjort vad jag vill göra i framtiden och hur jag vill jobba.

Nu ska vi bara se vad det händer för roligt den här veckan. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar