Sidor

tisdag 19 juli 2022

Tillträde!

Äntligen! 
Äntligen kom dagen när vi fick nycklarna till vårt hus! 

Vi träffade mäklaren och säljarna för att skriva på sista papperna och få nycklar och annan info strax efter 10 i fredags.
Under tiden satt hantverkarna bokstavligen på en parkering en bit bort och väntade på oss! :-)
Maken åkte till huset och öppnade dörren klockan 11. (Jag jobbade och åkte dit ett par timmar senare) 

Så klockan 11 klev hantverkaren, två rivkillar, två elektriker och två VVS killar in och började riva kök och badrum!
Elektrikerna rev bokstavligen ut all el och proppskåp och drog ny el i hela huset. 

Maken gav sig på uppfarten. Tre äppelträd togs ner och staketet och stolpar på halva framsidan av huset. 
När jag dök upp fick jag börja släpa ris och städa av. 
Rivarna rev köket i sin helhet och badrummet, men jag hann fota köket som tur var! 
Det "fantastiska Italineska köket" som säljaren uttryckte det! :-D
Jag vet inte om dom på riktigt trodde att det var dyra luckor, men det var folierade som skulle se ut som marmor. 
Skit fult! 
Och bänkskivan satt inte fast! Inte med en endaste skruv eller fog. Den var bara att lyfta av!


Största utmaningen var att riva golvet! De vita kakelplattorna gick bra, men dom svarta satt hårdare. Sen fick man ju bila bort hela undre delen. 

Tjopp, tjopp borta! :-)

Elektrikerna drog som sagt nytt i hela huset och framåt kvällen kom dom till köket och drog nytt där och förberedde för spottar i taket. 

Vi åkte därifrån när klockan var 22 och elektrikerna hade kört till 00! 

Badrummet revs som sagt också. Det var allt igenom himmelsblått! Det enda vi sparat där är spegeln och bastuaggregatet. Byggaren ville ha bastudörren så den sparades också.

Vi har rivit tapeter och lite annat skoj i helgen. 
Det största jobbet är ju uppfarten. Vi trodde att grannarna skulle komma och fråga vad i h-ete vi gör som tar ner träd och väsnas.
Men - alla som bor närmast kom och hälsade och sa "äntligen". Dom hade bett säljarna att göra fler parkeringar till gäster osv, för dom har hela tiden stått längs hela gatan i onödan.
Den del vi nu gör till parkering är en "död" yta i trädgården. 
Man har satt ett staket där och ytterligare ett högre upp där själva trädgården börjar. Så att inte göra parkering är bara dumt och snålt. 
Det blir så fantastiskt bra nu. 

Staketet var bara att välta, så ruttet var det. :-)
Stolparna var lite mer spännande, men det gick. Grävmaskinen tog den sista. 
Delen till vänster i bild ska vi spara, men där kommer vi att kunna ställa släpkärran osv. Det är bra att ha en plats att ställa olika saker på, tex cykel osv. 
Men staketet måste bytas där med. 
Sen är tujorna man ser riktigt fula från insidan. Det ger ju insynsskydd, men mest på höjden. :-)
Där ska vi nog göra något annat så småningom. 

Inne i huset finns det massor att göra, som är mer yta och finlir. Garderobsdörrar som ska bort, spegeldörrar som ska bort, konstiga hyllor och trasiga dörrar. 
Och sen måste hela undervåningen målas. Men det är ju "yta" och går rätt fort. Och måste inte ske precis nu.
Dom stora grejerna görs nu innan vi flyttar in. Sen får vi ta en sak i taget. 
Även trädgården är ett längre projekt och mer "finlir".
Men jag kommer inte att sitta still speciellt mycket på flera år! :-D Men det är bara bra och kul. 

Det är så skönt att äntligen ha tillträde och få sätta tänderna i det vi har väntat och längtat till sen februari. 
Radhuset är verkligen bara ett ställe där vi sover och förvarar hundar nu. (Det går inte att ha dem bland allt flyttbråte just nu) 
Jag går på semester i morgon vilket ska bli kanonskönt. Med facit i hand borde jag ha gått redan från måndagen, men men.. Jag vet ju att jag behöver alla timmar jag kan få efter flytten, när allt ska packas upp. 
Jag ser fram emot att göra det när barnen börjat skolan och "alla andra" börjat jobba. Då är det ju perfekt att åka till IKEA tex. 

Nu är det snart "bara" själva flytten kvar. Jag är så glad nu att jag har lagt varje ledig timmer på att packa ner radhuset. 
Nu är det bara "lösa" grejer kvar och sånt som inte går att packa nu. Och från torsdag börjar jag köra över blommor och annat som inte ska gå med flyttbilen. 
Det är helt galet, men snart flyttar vi! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar