Sidor

söndag 24 juli 2022

Fix och flytt

Det är en väldigt spännande trädgård jag fått ta över. 
Paret vi köpte av är inga trädgårdsmänniskor alls, utan det är första ägaren som etablerat den. 
Den är maffig och fin, men har ju vuxit över alla bräddar, då ägarna inte riktigt kunnat hantera den, men det gör att jag nu mest behöver klippa ner, gräva bort och flytta saker. 
Plus att vi måste ta ner rätt många träd. Vissa är rena prydnadsträd, men när man satte dem, så tänkte man att dom skulle klippas, hållas små och kunna stå tätt. 
Men när man inte gör det, då växer dom hejvilt och är nu både för stora och torra. Inte snyggt alls. 
Så hösten lär gå i kapa och grävas täcken! :-) 

Jag kommer att behöva flytta tre stora rosor. Två står precis vid en husvägg och vid husgrunden, vilket inte är bra. 
Där ska jag ha krukor av något ettårigt snabbväxande. Men rosorna måste få nya platser. 
Svärmor kunde berätta massor om många växter, då det är en sån gammal trädgård så hon kände igen vad man ofta satte för 30 år sedan. 

Sen hittar vi ganska mycket lustigheter också. :-) 
Som växtstöd. I mängder! Överallt! Jag kommer inte att behöva köpa växtstöd någonsin igen. 
Det är nästan så att alla gäster som kommer på besök får ett växtstöd med sig hem! :-D 

Vår plan först var att riva kök och badrum och måla matsal, tv rum och biblioteket. Inget mer innan vi flyttar in. 
Men som alltid när man väl börjar titta sig omkring, så inser vi att det bara är Minimis rum där det inte behöver göras något alls. 
Alla andra rum och korridorer måste målas. 
I vårt sovrum hade man byggt massa märkliga hyllor som man sen stängt till med spegeldörrar i rökt glas. 
Apfult! Plus att det tog stor del av rummet. Vi såg det redan när vi var där och kikade att det fanns massa plats där bakom.
Sen insåg vi raskt att den där hylla inte alls bara var att skura ner, utan vi fick använda kofot!
Men rummet blev mycket större direkt. 
Och vid snedtaket ska vi ha en liten tv, sen en byrå under och garderober till höger. Inga extra dörrar eller skynken. 
Men, det innebär att hela rummet måste målas. 
Så, nu gör svärsonen det när han ändå är på plats och målar kök och badrumstak. När det torkar så fixar han här. 
Och redan igår, när han bara målat på tapetgrund och slipat var det stor skillnad. 
Vi valde ljust, men inte vitt, utan en ton grått i. 
Jag har en liten klädkammare för mina kläder. Den är jättesöt!
Men jag har tagit bort stången till höger. 
Rakt fram och till höger ska jag har byråer och på listen rakt fram lite olika snygga krokar. 
Den är större än den ser ut i bild. 
Jag har också rivit ut en märklig garderob i Lillemans rum som tog stor del av golvytan. Han ska ha en byrå i stället.
Han kan inte riktigt föreställa sig hur rummet kommer att bli, så han är inte helt nöjd än. Men jag vet att det kan bli bra. 
Hans rum ska också målas och blir ljust, ljust grönt precis som köket. Vi får färg över där och som tur var tyckte han att den var fin.
Jag rev även ut en garderob i vårt kontor som gör att vi nu får in bokhyllor i stället. 
Det finns risk att även det rummet blir grönt och det är jag inte helt nöjd med. Jag hoppas att det blir grå färg över i stället! :-D
Hela korridoren på övervåningen måste målas också, men det får vi ta sen, den är inte möblerbar så det går att göra när som helst. 

Förr eller senare måste vi även byta ut trappan, eller måla den. Vi vill ha den svart. 
Och eventuellt öppnar vi upp hall taket så att det blir full höjd där, någon gång. Just nu ska det bli min läshörna.
Hur som, huset är så coolt och vi trivs redan otroligt bra. Man vill inte åka därifrån!
Jag tyckte först att det inte var så stort. I kvadrat är det inte mycket större än radhuset, bara att det är fördelat på två plan i stället för tre. 
Men ju mer jag är där så slår det mig "jösses vad stort det är!" :-)

Vi kommer att springa runt och leta varandra i början. Tom hundarna tappade bort varandra häromdagen. 

Vi har varit ner till nya badet ett par gånger och det är jättefint där. Och tonåringarna klagar inte över att det finns en kiosk. 


Men, vi bygger och flyttar inte bara. 
Jag och Minime har passat små barnbarn också. 
Den här lilla donnan är så söt att klockorna stannar! Och en bestämd liten dam! Ingen kommer att sätta sig på henne, det är jag helt hundra på! :-)

Det är så kul att se hur olika syskon kan bli. Dom är som natt och dag. :-) 
Men det är inte dumt att bo ännu lite närmare dem nu.

Vi har haft ett par dagar med galen värme. I torsdags var inga byggare på plats, det var helt enkelt för varmt. 
Men senaste dagarna har varit helt ok. 

Om 19 dagar går flyttlasset, så nu ökar jag takten på packande också. :-)
Det ska bli så skönt att vara på en plats, även om den är rörig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar