Sidor

onsdag 27 juli 2022

Renovera mera!

Äntligen fick vi lite regn!
Det har hängt i luften flera dagar, varit kvavt och äckligt, men igår då jäklar vräker det ner!
Skönt!
Och naturen behöver det!

Vi fortsätter med fixandet. Det blir långa dagar och en hel del åka hit och dit och logistiska utmaningar. :-)
(Hundarna är inte helt nöjda..)
Jag längtar tills sonen har körkort! Vi kommer långt med att han har moppe och kan åka kors och tvärs rätt snabbt, men attans vad effektivt det blir när man bara kan skicka iväg honom på ärenden. 

Men det är så skönt att renovera och flytta med tonårsbarn! Jag har ju alltid gjort det med små barn i hasorna. 
Nu sköter dom mycket av marktjänsten då vi åker vid 7 och kommer hem 23. 
Minime sköter hundar, tvätt och disk vilket är jätteskönt. Och när det helt körde ihop sig då gick hon och handlade det hon orkade bära och Lilleman tog det han fick plats med i ryggan på moppen. :-)
Guld!
Han har också varit med och röjt i huset. Han är stark och har långa armar så det är kanon när saker ska bäras och slängas.

Vi har rätt mycket vita detaljer på huset, tex undersidan av överhäng och under fönster. 
Men alla vita detaljer är smutsgråa. Vi har räknat med att det måste målas, men när svärsonen tittade sa han att det bör gå att tvätta. 
Vår byggare tipsade om att spraya avfettning och sen köra högtrycken.
Jag testade på en liten del på baksidan, sprayade avfettning, lät det dra en stund, borstade med borste, vatten och lite såpa.
Smutsen bokstavligen rann av!! 
Maken susade iväg och köpte en långskaftad borste som snurrar och jag tvättade stora delar av framsidan.
Sån skillnad! Det blev vitt!!
Och vi slipper måla. Yey! Snacka om sparade pengar!
Lilleman gick bananas med högtrycken på plattorna.
Dom var så smutsiga!
Hela gången blev vit! 
Bilden gör inte skillnaden rättvis tyvärr. 
Jag körde hela trappan. 
Det blir så jäkla fint med ganska liten insats. 
"Bara" timmar.

Tur att vi har nära till pressbyrån når man behöver en paus.
Tidigt igår kom killarna och flytspacklade badrummet.
Maken och byggaren hade lagt värmeslingor sent kvällen innan.
Köksstommarna är på plats nu.
Bänkskivorna ska slipas och oljas, inredning ska in och dörrar på.
Igår beställde vi kyl/frys. Det bli äntligen en side by side igen. Älskar dem.
Det har lämnats massa olika grejer kvar, bland annat glas. Jag tror att det är kristallvaser. 

Vi har maskerat golv i kontoret och Lillemans rum, maken har spacklat. Idag ska de slipas och målas.
Vi tycker ju att det går sakta, men det går ju i rekordfart. Vi hinner mycket mer innan inflytt än vi trott. 
Vi har denna vecka på oss, sen måste vi slutpacka radhuset och flytta allt löst.

Jag susade iväg och besiktade bilen också igår. Det brukar ju ta sisådär 25- 30 minuter, men jag hade tid 14: 20. Loggade in mig 14:16 och gav bort nyckel 14:18. 14: 28 åkte jag därifrån! 
Rekordsnabbt! 
Jag var i närheten av Plantagen så jag smet in och uppgraderade grindstolparna.
Jädrars vad stora snygga krukor är dyra! 
Här ute mpste det ju vara snyggt, så det fick svida lite..;-) 
Jag ska åka till Blomsterland efter inflytt och köpa höstblommor. 

Jag har även hunnit såga ner en prydnadsgran och hittat en ros där under/ inne i granen! 
Allt är då vildvuxet. Hösten och våren kommer att gå till nerklippning och flytt av rosor som bor på konstiga ställen. 
Det är skit mycket jobb- men jäklar så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar