Sidor

måndag 11 juli 2022

Fem långa dagar kvar.

Nu räknar jag dagarna..
5 dagar kvar! Fem! 
Det är som när man var liten, jag skulle vilja gå och lägga mig och vakna nästa fredag. 😄

Jag jobbar ytterligare tre dagar efter att vi får tillträde och jag har som tur är rätt mycket jobb som ska göras innan jag går på semester.
I förra veckan hade jag möte med en kollega som resulterade i en hel del jobb, bland annat en bokning av ett event precis när vi är tillbaks från semestrarna, så jag är glad över att inte gå på semester riktigt än. 
Och jag behöver semestern när vi får tillgång till huset. Nu i början invaderas det ju av snickare, vvs och elektriker ett par veckor, men sen vill jag vara där. 

Nåja, förra veckan åkte vi och besökte huset.
Paret som säljer är så söta och så glada över att vi är så förtjusta i både huset och trädgården. 
Och nu är den fin!
Flera Flamentanz blommar. Så vackert.
Helt galet mycket blommor.

Och det var tur att vi åkte dit, för nu såg jag att en ros, en pion och en syren måste jag hinna gräva upp innan någon sätter grävmaskinen i backen på tillträdesdagen. 
Samtidigt ångrar jag att jag åkte dit, för ända sen dess har jag haft en känsla av frustration inom mig. 
Det är som att någon bor i _vårt_ hus! :-D 
Jag hade velat kika ännu mer överallt, men det kan man ju inte göra.

Så jag har känt mig frustrerad över en massa saker i radhuset sen dess. 
Tex har det varit rätt varmt, hundarna har behövt få vara på baksidan eller på balkongen, men grannar ha haft besök av folk med hundar och då var det ju bara att ta in dem. 
På framsidan leker ju barn (förstås) och då skramlar det och dom skäller.... Jag höll verkligen på att bli knäpp här i veckan. 
Och jag var så sugen på att sätta dom i bilen och gå en sväng i nya området! 

Men, men, det är ju bara en känsla. 
Kvällarna går till packning nu och hela huset är i kaos.
Hundarna är lagom glada. 
Men min plan är att ha så mycket som möjligt packat/ nerskruvat när vi får tillträde, för då försvinner maken och Lilleman till att riva och greja i nya huset och då är det bara jag kvar i radhuset som ska fixa. 
Och vissa grejer klara jag inte av att skruva ner själv. 

Nu i helgen tog vi en sväng till landet för att hämta lite grejer som vi behöver ha på tillträdesdagen. 
Och trädgården är ljuvlig. 

Jag plockade en gigantisk bukett rosor innan vi åkte därifrån. En stor och väldoftande tröst! :-)

Både en vit ros och en vit klematis blommar i pergolan. 

Och på rosportalen  har det gått bananas. Honungsrosen är helt otroligt vacker och doften helt ljuvlig. 

Det var så skönt att vara där och inte lika jobbigt att åka därifrån som jag trodde. 
Vi tittade in hos en granne som fyllde år innan vi åkte tillbaks. 

Även söndagen gick i kalasets tecken. Tanken var att det skulle vara ett badkalas, men skit vad kallt det blev!
Några modiga barn badade, men alla vuxna satt och frös! Otippat! 
Men maten och fikat var gott och umgängen mysigt. :-) 
Sen åkte vi hem och fortsatte rådda och packa. 

Men det är skönt och nödvändigt att bryta av med annat också. I fredags tog vi påfyllnad av TBE vaccin och hade sen bokat bort på Texas longhorn för att fira Lillemans första arbetsvecka. 
Han hade galet tur och fick sommarjobb på en mack i närheten. Perfekt för honom och han trivs jättebra. 
Dom är så trevliga och han får göra massa kul. Det är så otroligt värdefullt att få en bra första praktik eller sommarjobbsplats. 
Nu är han också säker på att han vill gå yrkesgymnasium och jag är så glad att vi i sista stund kryssade i det när han gjorde sitt gymnasieval.
Han sökte ekonomi linjen på tre skolor och sen till El gymnasiet. Han kom in på en skola och står som "högre reserv" på El, men när vi pratade med skolan så garanterade dom honom en plats.
Branschen formligen skriker efter ungdomar som vill bli elektriker. 
Och när han nu jobbar så känner han hur otroligt skoltrött han är och hur jobbigt tre års teoretiskt plugg skulle vara och sen 3-5 år på högskola efter det. 
Nu går han 3 år och det är massa praktik i utbildningen, sen går han lärling ett par år (betald) och sen har han garanterat jobb. 
Vill han senare läsa på högskola så kan han göra det. Det var det enda jag var noga med när han valde yrkes, att han skulle få högskolebehörighet. 
Men det kommer att bli kanonbra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar