Sidor

måndag 5 juli 2021

Rosor över alla bräddar!

Jösses vad det är varmt och tryckande nu!
Rena spanienkänslan!
När jag gick ut idag från AC kylan inne, kändes det som när man kliver ut i receptionen på ett hotell i Spanien och värmen slår emot en. 
Galet!
Jag hoppas på lite regn snart, för trädgårdens skull. 
Men - det växer som galet trots att vi haft så lång tid av värme och torka. 
Alla rosor växer så att jag inte hinner binda upp dem. 
Doften är ju ljuvlig!!

Så vackert!


Vid pergolan har honungsrosen äntligen vuxit sig upp över taket och blommar! Det är fantastiskt när den vita rosen blommar mitt i den vita klematisen. Underbart! 


Flamentanzen har vuxit över alla bräddar på det platser där jag har den. Det har tagit några år men nu hinner jag inte binda upp i den fart som den växer. 


Det är rätt najs att bo så nära havet! Det har verkligen legat spegelblankt flera dagar och man vill ju bara hoppa i! :-) Men det är fortfarande lite kallt - för mig!


Vår galet fluffiga hund lider i värmen! Man får blöta ner henne och försöka få henne att dricka. Det är inte helt lätt.
Hon äter som tur är vattenmelon och jag fryser in ost och godis så att hon måste äta isbitar och på så vis får i sig vätska. 

Häromdagen blev det lite jobbigare än vanligt då det både var varmt och hon även troligen ätit något mindre bra så hon var riktigt hängig, kräktes och mest bara låg i skuggan och flämtade. 
Jag vevade ihop lite vätskeersättning och tvingade i henne med spruta vilket inte var så poppis.
Vi la blöta kalla handdukar på henne och försökte få henne att ligga inne under AC:n. 
Men vi hade lite grejer att göra ute och då ville hon inte ligga inne, förstås. 

Jag blötte ner henne helt med vattenslangen flera gånger och till slut, framåt kvällen piggande hon på sig igen. 
Vi var alla väldigt lättade när hon plötsligt började springa och jaga sin älskade "kotte". :-)

Man blir orolig när hon är skruttig, hon väger bara drygt 4gk och då kan man torka ut väldigt fort, det är som bebisar. 
Så nu är jag stenhård med vad hon får äta ett tag igen. 

Vi sålde ju vår båt förra året och det var väl genomtänkt och jag saknar den inte. Däremot har Lilleman och jag länge önskat en roddbåt.
Nu har vi sån tur att det står en på dotterns nyinköpta tomt, som vi ska försöka få i havet.
Den har ingen motor och det är ju perfekt!
Ro är ju det vi vill. 


Alldeles perfekt plastbåt som inte är så tung som en träbåt. 

Det var inte helt lätt att dra igång jobbet i morse, det känns ju som att man har semester! 
Men, jag har en bra "att göra lista" som jag har bestämt mig för att gå igenom så att det går att starta upp efter semestern med städade dokument och skrivbord.
Både på datorn och det riktiga skrivbordet. 

Veckan innehåller också en del avbrott.
I morgon ska jag iväg och ta vaccinspruta nr 2. Äntligen! Jag har precis som förra gången oroat mig för att bli sjuk innan jag hunnit få den. 
Inte med Covid då utan något annat. Man måste ju vara helt frisk när man tar den. 
Men i morgon är det dags.
Vi har 3 stycken 30 åringar i familjen som får ta spruta nu, men ännu inte gjort. Inte för att dom inte vill, utan för att dom inte riktigt får ihop det med tiden. 
Men nu har jag skällt på dem att boka tid NU och ta den där förbaskade sprutan. Om vi inte alla tar den så riskerar vi att få in Covid i familjen framöver också. 
Och då räcker det med att en av oss inte är vaccinerad så kan den bli jättesjuk. 

Nåja, sen fick Stockholm vatten för sig att det ska bytas vattenmätare i radhuset! 
Det i sig är inte konstigt, men mitt i en semesterperiod? Hur många är hemma NU? De flesta gick på semester vid midsommar. 
Så då får jag snällt ta datorn under armen och åka dit och jobba där ett par timmar på torsdag.
Det är rätt lägligt för jag har ett par ärenden jag måste göra samtidigt.
På fredag åker jag med Lilleman och stannar till lördag så att han får hänga med lite kompisar. 
Han är ju i den åldern nu där det är viktigt att få göra det och jag har varit uppe med honom lite då och då sen skolan slutade. 
Han är lite för ung för att bo kvar där när vi är här så lång period. När vi var ute över helgen i våras stannade han kvar ett par helger. 
Det blir lite långsamt här ute när vi fortfarande jobbar. 
Men idag var han med sin svåger hela dagen, som gått på semester. Dom klöv ved, åkte fyrhjuling och käkade pizza vilket gjorde dagen till en jättebra dag! :-)

Sen är det bara en jobbvecka kvar till semestern och veckorna kan inte gå tillräckligt fort!
Inte just för semestern, utan för att vi har en jättekul grej inplanerad till början av första veckan. 
Det är inte helt hundra än, vi måste invänta ett intyg bland annat. 
Men vi längtar! Minime och jag längtar! :-)
Vi har blivit lite galna, men vafasen, man lever bara en gång och på ett sätt känns det som ödet. Det är meningen, precis som andra saker varit senaste tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar