Sidor

tisdag 27 juli 2021

En vecka idag.

Idag är det en vecka sedan Heidi flyttade in hos oss och vi har lärt känna henne och hon oss. 
Vi har lagt all fokus på att Bella ska acceptera henne och att hon ska bo in sig, så det har bitvis varit lite kaotiskt. 
Bella är ju fortfarande valp och inte "klart fostrad" men jag har lagt det på is nu en stund. Hon har helt klart varit lite svartsjuk men också visat överbeskyddande sidor för Heidi. Hon har koll på henne och var hon är. 
Ännu en som ska vallas. :-)


Det har gått bra på mindre ytor och inomhus, men ute, har Bella jagat ifatt Heidi om hon sprungit och inte riktigt fattat att hon inte är en leksak som ska jagas och bitas i. :-)
Så där har vi haft några matcher. 
Jag har försökt jobba med belöning när hon inte jagat henne men också varit tvungen att vara skarp i tonen och även tagit i henne och sagt nej.
Vid ett par tillfällen har Bella tagit i så att Heidi verkligen skrikit till och första gångerna fick jag då bryta dem. Sen har Bella lärt sig att då är det dags att släppa. 
Sen är Haidi liten och tuff, hon både morrar, skäller och är skitjobbig. 
Vid flera tillfällen har hon bitit Bella i bakhasorna så att det lossnat stora tussar av päls!
Då lägger jag mig inte i när hon får på nöten! :-)

Vår lilla inhägnad är perfekt i storlek. Där satt jag häromdagen på bänken och hade båda lösa så att dom inte skulle trassla in sig i varandra och sen fick dom busa och bitas tills dom liksom var klara. 


Till slut somnande dom en bit ifrån varandra och då visste jag att vi kommit över en puckel. 

Det är fortfarande lite gruff ibland, men mest lek och bus. Dom ska ju alltid ha samma pinne eller bitleksak även om det så finns tre likadana!

Igår kväll gick jag första kvällspromenaden med dom båda och Heidi hoppade iväg i sin sele och koppel som hon aldrig gjort annat. 
Och hon orkade gå hela "korta varvet" runt kvarteret som är långt för hennes korta ben.
Bella var lite fundersam en stund, men gick sen precis som hon brukar och nosade runt. Även det var en puckel. 
Men det märks att Heidi är mycket tryggare valp än vad Bella var. Hon är inte rädd för något och är van vid syskon som far runt. 
Hon är inte rädd för blåst, påsar och höga ljud som Bella var. 
Så jag tror att hon kommer att göra Bella tryggare så småningom. Det kommer att bli bra att dom har varandra när det blir dags att vara ensamma ett par timmar då och då.

Hittills har hon sovit med Minime, för att acklimatisera sig och för att Bella skulle få en chans att förstå att hon ska bo här nu, men fortfarande ha sin egna lugna sovplats hos oss utan att dela den med Heidi.
Det tog flera dagar innan hon hoppade upp och gosade med oss på morgonen som hon brukar göra. 

Jag ville inte heller dra igång värsta rumsrensträningen direkt utan ge Heidi en chans att fatta att hon bor här nu och allt nytt det innebär.
Men i natt sov jag på soffan med henne och Bella valde att sova i rummet också, även om hon kunde välja sin säng i vårt sovrum.
Hon kom tassande ner efter att ha legat där en stund. 

Heidi sov bra och jag var ute med henne vid 23 för att kissa. När Bella behövde ut vid 03 tog jag Heidi med mig och då kissade hon också. 
Sen sov vi till 06:45 och då tog jag ut båda. 
Hon har vandrat runt i soffan lite och lagt sig på lite olika ställen, men sover ändå bra måste jag säga. 

Och i morse låg dom tom bredvid varandra en stund innan dom rök ihop och började brottas! :-)


Men hon är ju sockersöt vår lilla fjant! 


Men, det är ju inte bara hundar i mitt liv även om man kan tro det! :-)

I lördags kidnappade jag, min svägerska, min svärmor, min svärdotter och dotterns svägerska plus minime dottern som ska gifta sig och hade en lättsammare möhippa.
Vi norpade henne på morgonen och åkte till ett spa i närheten och badade, solade och fick massage.
Dottern fick lite olika uppdrag att lösa under dagen, men mest hade vi det bara najs.
Precis som hon önskat OM det skulle dyka upp en möhippa.


Vi var hemma vid 15. Killarna som norpade blivande maken för en svensexa var hemma 03 på morgonen! :-)
Det var liksom en helt annan grej dom genomförde. 
Men båda var nöjda med sin dag och det är huvudsaken. 

Vi har även fått besök av barnbarnet som invigde områdets barn bad. Det fick med beröm godkänt! :-)
Han utvecklas med raketfart nu! 


Tänk att alla barn älskar att plaska med vatten, även om det kanske är lite kyligt.

Vi slår bad rekord i år helt klart.
Idag är det äckligt varmt ute finns ingen syre alls nästan och det tom blåser varm.
Som när man är i Spanien eller Turkiet. 
Det är tur att vi har AC i huset så att det är svalt inne annars hade vi inte kunnat sova. 
Jag ser inte fram emot livet i radhuset om det fortsätter såhär framåt sensommaren. 

Vi tillbringar ju hela semestern här, i lugn och ro. Ny valp gör ju att vi inte reser någonstans, men trots det rullar ju dagarna iväg och det har varit något lite hela tiden.
Men det är skönt att få ha en sådan sommar också. 
Vi försöker hitta på saker för barnen, men dom är i olika åldrar nu och vill så olika saker, så det blir ofta att vi delar på dem. 
Nästa sommar är kanske sista sommaren som Lilleman verkligen umgås med oss, åtminstone under ett par semesterveckor, men han blir stor nu!
Med lite tur hittar han ett sommarjobb nästa år. 
Nästa sommar bör ju den här eländiga epidemin vara till ända på ett eller annat sätt och man kan planera lite bättre.

Just nu jobbar jag sten, sten hårt på att vara här och nu. Njuta av nuet och inte tänka på att semestern tar slut så småningom.
Jag gillar ju hösten också, jag vet ju det, men just nu vill jag inte att denna sommar ska ta slut.
(Ok, det får bli lite svalare, men ändå.. :-D )



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar