Sidor

måndag 27 augusti 2018

Vilka härliga dagar!

Ojojoj. Vilka dagar!
Förra torsdagen var jag uppe innan tuppen. Taxin hämtade mig och fyra kollegor klockan 6:00 prick och så susade vi till Arlanda.
Det var så skönt att ta taxi, för när man ska åka tåg, så är risken mycket större att något strular känner jag.
Så, nu sov jag som en liten gris natten innan utan minsta lilla oro.
Man har ju alltid lite resfeber, men inte den här gången.
Vi mötte upp halva gänget och gick sedan genom säkerhetskollen och vidare dit vi skulle. Här och där sprang vi på kollegor som skulle med.
Det är ju kul när man är 17 personer som är ute och flyger, för det blir liksom stämning redan på flyget.
En timme tog flyget, jag läste en tidning och min kollega bredvid sov.
Sen landade vi i ett soligt och varmt Danmark. 28 grader!
När vi klev ut genom dörren från terminalen och möttes upp av vår guide kunde vi lika gärna varit i Spanien!
Vi klev på vår buss, fick frukt och vatten och så kördes vi en bit.

Sen började vi våra dagar med att strosa längs en 4 km lång strandpromenad!
Helt galet!
Folk badade, åkte inlines och joggade förbi. Då nyper man sig ju i armen och tänker "det här är mitt jobb!!" :-)

Vi åkte vidare till ett otroligt coolt matområde och fick där träffa en eldsjäl som drev en fantastisk affärsidé och ingenting var omöjligt.
Coolt!
Guidningen var på Danska och jag upptäckte ganska snabbt att jag förstod rätt mycket. Det har inte varit dumt att ha en dansk svärdotter under en tid och att titta på många danska tv serier! :-)
Det gick riktigt bra och jag fick översätta lite till några kollegor.
Vi hann med flera olika ställen och flera guider fram till klockan 18 på kvällen. Då hade vi gått ca 20 000 steg och vilade glatt fötterna på en lite bar på en bakgata som väldigt få känner till.

Vi var flera som tassade hem till hotellet ganska tidigt, helt slut av allt travande och alla intryck.
Några stannade dock kvar en stund.

Vi bodde på ett rätt litet familjeägt hotell, med jättesöta rum och fantastiska sängar!

Små söta balkonger mot en innergård.

På gården stod ett helt fantastiskt växthus som används som konferensrum. Tyvärr var vi för många för att kunna använda det.

Vi hade tur, för första dagen var vi utomhus hela dagen, från 8 till 18. Fredagen vaknade vi till ösregn! :-)
Det formligen vräkte ner. Vi hade stämt möte med en tjänsteman som skulle visa oss runt i ett område, så vi paltade på oss regnkläder och åkte.
Lagom där slutade det regna och vi kunde gå runt ett jättefint kvarter.
Sen satte vi inne och lyssnade på föreläsning hela förmiddagen innan vi gick ut igen och klarade oss bra från regnet.

Efter lunch fick vi titta på ett omvandlingsområde där gamla industrilokal blir bostäder.
Så vackra hus! Tänk att få bo och ha dessa fönster! :-)

Vi hade helt fantastiska dagar!
Så mycket vi hann se och lära oss och så kul vi hade under tiden. Jag har helt fantastiska kollegor!
Framåt kvällen vinkade vi hejdå till varandra och ett par av oss delade en taxi tillbaks till Centrum.
Vi stannade i stan, medans de andra kördes till flygplatsen med buss.

Jag knappade in hotellnamnet som maken sms:at till mig och knatade dit.
Och vem stod där i lobbyn och precis fått nycklar? Maken! :-) <3
Så härligt!
Det är ju ofta så när vi är iväg på studiebesök, att jag önskar att maken var med, för jag vill dela min upplevelse med honom.
Nu, kunde jag spara guldkornen och sen visa dem för honom också! Så härligt!
Och - vi skulle få ett par dygn bara han och jag. Det var behövligt efter en sommar med fullt hus mer eller mindre hela tiden.

Maken hade bokat hotell och jag visste som sagt inte vart förrän jag fick länken. Och jag kunde ju inte gnälla på utsikten! Wow!

Vi vilade en stund på rummet och fräschade till oss lite, sen gick vi ner till Tivolit. Det har man ju hört mycket om och vilket ställe!
Gröna Lund kan ju slänga sig i väggen, helt klart. Här vill man ju vara även om man inte åker några attraktioner alls.
Så fina hus, trädgårdar och lampor!

Mycket vatten och så fantastiskt rent och fint.
När det blev mörkare och alla ljus tändes blev det ju magiskt!
Vilken plats!
Även på det här Hotellet, var sängarna grymma och jösses vad vi sov!
Vi ställde ingen klocka utan bestämde oss för att verkligen ta dagen som den kom, men jag vaknade ju tidigt, förstås.
Så, vi åt frukost hyfsat tidigt och den var ju som all mat jag dittills smakat helt magisk!
Jag har aldrig ätit så god frukost någonstans!

Vi strosade iväg och jag kunde visa maken lite olika saker och berätta om byggnader och utvecklingen.
Det var inte dumt att jag för en gångs skull vet mer om en plats än han! :-)

Och - vi fortsatte med ätandet. Jäklar så mycket gott det finns i detta land!
På Ströget fanns min favoritbutik! Pandora.
OM jag skulle vinna ett par miljoner, så skulle jag gå loss i den här butiken. Så mycket fint.
Nu valde vi en berlock till mitt armband, som minne från den här resan.

Vi lunchade på Hard Rock Café, återigen fantastisk mat!
Och köpte lite presenter med oss hem.
18 000 steg lagom till lunch! :-)
Vi var rätt trötta när vi kom in på rummet! :-)
Efter middag och lite mer strosande så tvärslocknade jag! Det blev lite owerlode liksom!

Vi ställde inte klockan denna morgon heller, men jag vaknade tidigt.
Efter att jag sovit ett par timmar kvällen innan, så vaknade jag av att man sköt av massor med fyrverkeriet ifrån Tivolit som låg på andra sidan gatan. De firade 150 år och hade vi läst på och veta om fyrverkeriet, då hade vi nog hållit oss vakna.
Sen hade jag lite svårt att somna om och lyssnade på lite snarkande av maken och folk som gick i korridoren osv.
Men, jag vaknade ändå tidigt.
Vi åt en lika god frukost som dagen innan och packade sen ihop oss och vände hemåt igen.
Det är alltid lika maffigt att åka över bron till Sverige!
Så vackert!
Vi gillar ju att bila och njöt verkligen av att ha även denna tid tillsammans. Att hinna prata, lyssna på bra musik och bara vara.
Vi mötte lite regn här och var på vägen! :-)

Lagom i Jönköping stannade vi och åt lunch. Det är så vackert där! Och varje gång vi åker förbi så säger vi att vi måste åka till Visingsö. Och det blir aldrig av!
Men snart så ska vi dit.
Vi kom hem lagom till middagen och avlöste storasyster som bott med sina småsyskon över helgen.
Det är ju bara toppen!
Både att hon nu är vuxen och att dom är så pass stora att man bara kan lämna dem. :-)
Så mysigt att dom fått en helg tillsammans. Jag tycker att det är viktigt att det går utan problem, för det kan ju faktiskt hända oss något och då är det tryggt att veta att syskonen kan ta hand om varandra.
Det är jättemysigt att hon utan minsta tvekan gick med på att bo med dem en helg direkt när jag frågade.

Och vilka dagar jag haft! De två första tar en stund att smälta faktiskt. Vi fick så mycket input!
Dagarna med maken var härliga och vi konstaterade att vi måste ge varandra mer av det här.
Tid. Att vara bara vi.
Att hinna prata till punkt. Att hinna tänka hela vägen. Att uppleva tillsammans. Tid. Helt enkelt, tid.
Vi behövde det och jag kommer att bära med mig den här helgen som en varm, mjuk boll i mitt inre när det blir höst, kallt och blött.

Det har verkligen varit en sensommarkickoff både på jobbet och privat. Najs!

Dock, har vi ju ätit fantastiskt gott och mycket! Så nu måste jag verkligen ta mig i kragen igen.
Vågen är inte lika glad som jag är! :-)

Idag när jag kom hem, låg det ett litet paket och väntade på mig. Jag kunde inte låta bli att köpa de här från Cellbes!
En svart lite tjockare tröja, med pärlor på ärmarna. Blir ju jättesnyggt med bara svarta byxor eller kjol till när det blir kallt.
(Under tröjan ligger en pennkjol som är jättefin!)
Och - en fantastiskt fin poncho! Puderrosa med strösslade stenar runt hals och längs med ponchon.
Den finns även i svart, men jag älskar ju rosa.
Med lite tur, rear dom ut den svarta snart. :-)
Nu är jag jätteklar för hösten!
Det är skönt att det är varmt och soligt, men det gör inget om det blir blött och höstigt nu.
Jag har liksom legat på laddning hela sommaren. Det är länge sen som jag varit så tillfreds inuti och utvilad.
Nu ska hösten tuffa på liksom. Helgerna framöver är fullbokade, förstås, men jag är ändå inte stressad över det.
Vi kommer inte att kunna åka till landet förrän i oktober, men då får det blir så.
Det blir lagom att "stänga" till lite. Klippa ner och plocka in och förbereda för vintern.
Men det känns ändå bra.
Nu ska jag jobba på i lagom takt. Jag ska gå på kurs en gång i veckan i 10 veckor vilket ska bli kul.
Jag ska träna, så ofta jag bara kan.
Jag ska försöka tänka på vad jag äter och hur mycket, även om det är så jäkla svårt.
Vi har ju sen flera födelsedagar och ganska hektiska veckor i oktober/ november, men jag ska försöka att få det lugnt i år. Och även jul ska bli nertaggad, hoppas jag.

Men, det känns bra nu. Jag ska strukturera upp lite tankar nu och sätta lite strategier, men jag har ju hela långa vintern på mig till det. :-)