Sidor

söndag 12 augusti 2018

Sista helgen.

Åh, vilken underbar sista helg vi fick på landet!
Det kändes som att vi skakade ur det allra sista som låg på botten av en flaska! :-)

På fredagen kom stora sonen med familj ut till oss. Så härligt att se dem och lille F växer så att det knakar!
Han har varit i ett utvecklingssprång och inte sovit så mycket på dagarna. (Men sover riktigt bra på nätterna!)
Hos oss var det som vanligt full rulle.
Grusbilen hade precis vickat av två lass grus, som vi behövde för att fylla upp infarterna med osv.
Så den brummade,
En liten grävmaskin flyttade på grus och plattade ut, maken körde fyrhjuling med en liten kärra för att hälla grus på lite olika ställen och sist men inte minst, så så vibbrades gruset på en uppfart.
Det var med andra ord ett jäkla liv.
Och här låg lille F!
Snark, snark.. Det behövdes helt enkelt lite oljud för att han skulle kunna sova! :-)
Han är 6 veckor nu och riktigt härlig!
Följer ljud och hittar ansikten och när han gör det så skrattar och jollrar han så att alla bara smälter!
Han gav mig ett par riktigt härliga leenden som jag lyckades fota.
Och så snart han ser sin faster eller farbror, då skrattar och "pratar"han så mycket han bara orkar.
 Han är väldigt "med" och blir frustrerad över att han liksom inte orkar. Och så blir han övertrött och skriker i hög skyl! :-)
Lite övertrött blev han under både fredag och lördag och kom inte riktigt till ro. Då kunde jag med alla mina timmar av guppande och gungande faktiskt få honom att somna och sen sova riktigt tungt på mig. :-)
Det är så skönt när bebisar sover så att de blir som tunga vetekuddar!
Sötnosen!
På fredagskvällen gick vi över tillsammans med en granne som var gräsänka över till ett par av våra grannar, på middag.
En riktigt trevlig kväll blev det. Men det blåste halvstorm och vi fick gå hem och hämta ett par koftor framåt kvällen.

På lördagen pysslade vi lite i trädgården, svärdottern påbörjade målandet av matstolen vi fick häromveckan.
Jag bara njöt av att ha alla mina barn hos mig, hela helgen!
Att sitta med den lilla killen och se/ höra när de äldre spelar badminton, boule eller bara sitter och prata är så mysigt!
Vi grillade på kvällen och sen delade vi upp oss i två lag och spelade TP.
Utan maken! :-)
 Han är ju ett vandrande lexikon och är svår att ha i ett lag, så han brukar få spela mot alla andra! :-)
Men ofta så har han fyllt sin cirkel med alla färger på sisådär 10-15 minuter.
Och det är faktiskt inte kul.
Så, nu passade vi på när han skulle iväg på lite eget under kvällen.
Lille F han somnade för natten och sov som en liten gris i mammas famn. Sen fick han ny blöja och lite mat när vi kröp i säng vid 00 och sov sen till 05. Åt och sov till strax innan 8!
Vi konstaterade att havsluften gjorde som den brukar när man är ovan. - Tröttade ut honom totalt!

Redan när vi grillade middagen, kom det några regnstänk som gjorde att vi skyndade på det hela lite.
Sen småregnade det hela kvällen och det var jättemysigt att sitta under markiserna och spela spel.

Jag vaknade till vid 03 av att det vräkte ner och att jag frös! Det har ju inte hänt på flera månader.
Vi åt frukost ute trots att regnet hängde i luften, men det var ändå rätt varmt, men det var första gången på hela sommaren, som ingen av oss åt frulle i shorts/ badkläder.
Idag var det lite varmare tröjor på.

Men, sen drog regnet in på riktigt och formligen vräkte ner, så vi fick snabba oss på att ta in allt och även veva in markiserna som på bara ett par minuter hade stora sjöar på sig!
Så, då kunde vi lika gärna packa ihop oss.

De stora barnen tackade för sig och åkte hemåt. Jag blir blödigare och blödigare ju äldre jag blir märker jag.
Alltid när de åker därifrån, så har jag ju en stor klump i halsen. Det är jobbigt när dom åker! :-)
Men, idag skulle vi ju tillbaks alla 9, så det kändes bättre. Det är liksom härligt det också att vi bor så nära varandra.

På bara ett par timmar hade vi packat bilarna, städat av och plockat undan ute. Nu kan vi inte åka ut på 4 veckor, så det gällde att ha alla dynor under tak och allt låst.
Det var jättekonstigt när maken och jag stod i köket och plockade det sista att tänka att vi nu inte ska dit förrän i början av oktober!
Tungt!
Men det kändes verkligen som att stället bestämt sig för att underlätta för mig. :-) Hösten kom liksom.
Behovet av regn är ju skriande, så det är jättebra att det regnar flera dagar i sträck. Men det kändes som att sommaren tog slut när vår semester är slut!
Vilken timing!
Jag älskar ju regn. Andra tycker att det då inte finns något att göra och jag vet att maken är orolig för det när vi väl flyttar ut, vad han ska göra vid dåligt väder.
Jag älskar ju att ligga och läsa, städa, handarbeta, baka osv när det är ruggigt. Så jag kommer att njuta av alla årstider och allt väder.

Men helt klart var det lättare att åka därifrån idag när det var blött! :-)
Vårt härliga hus.
Det är inte lätt att lämna....
 Det fortsatte att regna hela vägen till radhuset och har regnat hela dagen. Mysigt!
Vi "tröstade oss" med lite sushi. Det är ju såå gott!

 Nu har vi landat här. Sakta men säkert så börjar jag fatta att det är dags för vardag. Rutiner.
Jag gillar ju rutiner, men det är som sagt ovanligt trögt i år.
Men det är jättebra att vi åkte hem idag, så att jag har två dagar att fixa lite på, utan att behöva rycka plåstret direkt.
Det är ju en del som ska tvättas, det behöver handlas och fixas lite allmänt.

Barnen behöver få nya regnställ och höstjackor kom jag på, men det är ju en vecka kvar innan dom börjar.
Det blir bra med ett par dagar att ställa in mig på. :-)
På tisdag ska jag dra igång min telefon och se om jag kommer in i min dator. Alltid lika spännande att se om jag mins mitt lösen. :-)
Det är lite med spänning man drar igång mailen.... Flera kollegor har jobbat förra veckan och veckan som kommer är alla förutom jag på plats. Det kan ligga rätt många hundra mail i min inkorg.
Lite synd att missa första sektionsmötet, men samtidigt skönt att komma när alla andra liksom är igång. :-)
Det blir sex arbetsdagar innan vi åker på studieresa.

Märkligt ändå, jag som kände att jobbet var sååå långt bort i mitten av veckan. Nu är jag trots det snart där.
Och ser faktiskt liite fram emot höstrusk, tända ljus och koftor! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar