Sidor

måndag 13 augusti 2018

Rivstart på höstterminen!

Nu jäklars!
Nu rivstartar jag jobbhösten! :-D Med storstädning!
Jag pallar bara inte att börja jobba, när radhuset ser ut som ett bombnedslag. Jag kan inte ha det rörigt omkring mig när det är rörigt i huvudet. Viket det kommer att bli när jag väl börjar jobba..

Jag ställde klockan i morse och var uppe ganska tidigt. Drack mitt kaffe i lugn och ro.
Sen vaknade barnen hyfsat tidigt.
Maken skulle iväg på ett snabbt möte och jag skulle iväg med Minime. Det slutade med att vi mötte upp maken på Decathlon för att köpa regnkläder till barnen.
Man vet ju inte hur hösten blir och det är också en grej som bara måste vara klart för att jag ska kunna börja jobba, trots att skolan är en vecka bort! :-)

Vi hittade jättefina ställ! Jag gillar när det är färg på grejerna.
Jackorna är nästan som vanliga vindjackor, men klarar regn ännu lite bättre. Byxorna är tunna vilket är skönt.
Jag var lite tveksam till att köpa höstjackor också, eftersom att regnjackorna var så mjuka och sköna, men det blev ändå så.
Med en fleece under denna klarar de ganska kalla vindar.
Så kul att Minime direkt ville ha en babyblå och inte en rosa. Hon är ur den perioden nu. :-)

 Lillemans jacka var jättefin! Den är mörkare än den blev på bild, så det är så snyggt med det röda till.
Han blev så vuxen i den! :-)
 Han har ju vuxit en hel del i sommar, så han behövde fylla på garderoben rejält.
Vi hittade ett par byxor med fickor på knäna och sånt han gillar. Han har nästan bara byxor som är för vandring eller klättring. Hatar jeans!
Men, vi drog till Lager 147 för att köpa t-shirts. Till vår stora glädje hittade vi ett par jeans som han godkände. Han är otroligt petig med jeans, så hittar man ett par som funkar, då köper man två! :-)
Han hittade flera tishar och en huvtröja som funkade.
Toppen!
Jag hittade ett par toppar som är så sköna! Jag har dem under skjortor, känningar och kläder som är lite tunna.
Har man som jag D kupa så glipar det ju lätt. De kostar 30:- styck, så man kan ju unna sig flera färger! :-)
Minime var lite lätt upprörd över att hon inte fick något alls där. Men, hon har massor med kläder.
Plus att hennes rum ser fruktansvärt ut. Hon är inte jättebra på att städa om man säger så.
Det gror ihop på ett sätt som de andra barnen aldrig ens varit i närheten av.
Så, nu fick hon ultimatum.
Städa rummet och håll det städat. Innan dess blir det inga nya kläder.

Killarna åkte på sitt håll för att käka lunch vi tjejer på vårt. Det är mysigt att göra det ibland. :-)

Sen, åkte vi för att göra dagens stora inköp.
Nyckel till Minime!
Nu går hon inte längre på fritids och när man börjar fyran, då får man en egen nyckel!
Hon fick välja motiv på nyckeln och växte flera centimeter när hon fick den i sin hand! :-)

Och för mig är det stort!!
Riktigt stort!
Hon är ju sist av barnen, så alla steg i utvecklingen blir ju liksom det sista för mig! :-)
Den sista som slutar på dagis och så är den eran över.
Den sista som lär sig cykla, läsa, simma.... Och för varje grej som hon nu klarar, så blir friheten större, för mig.
En person sa för ett tag sen att hon så gärna ställer sitt liv på "vänt" för det går så fort. Barnen växer så fort och plötsligt vill dom inte umgås med en.
Och det stämmer ju. För henne, som fått sina barn inom loppet av ett par år och äldsta precis börjat skolan.
Jag har varit förälder i 25 år! Det har inte gått speciellt fort, det har tagit 25 år! :-D
Så, för mig är det stort när de växer och vecklar ut sina vingar.

Hon är på många sätt mognare än sina 10 år och på andra sätt inte, så det blir bra att hon får öva på att gå hem själv, med egen nyckel, när pappa oftast är hemma. :-)
Lilleman jublade han med, för hennes nyckel innebär frihet även för honom.
Nu kan han åka hem när han slutar för dagen och behöver inte hämta upp henne. Han är lite lätt lycklig över det! :-)

Väl hemma igen, fick jag värsta städrycket.
Lite märkligt är det att det blir så rörigt när vi inte varit hemma på hela sommaren, men skumt nog blir det det.
Hela våren har vi jobbat och sen bara landat hemma korta stunder och sen åkt till landet.
Saker har ställts på hög. Överallt.
Nu startade jag med tvättstugan som bara svämmade över. Den är stor, så det blir lätt så att allt som ska någonstans landar där. Eller som vi inte vet vart det ska.
Nu rök allt det.
Tvättstugan innehåller även en dusch, så det var inte smutsigt, men rörigt!
Av bara farten blev ju även hallen städad, eftersom en del ur tvättstugan skulle stuvas där.
Jag funderade en stund och så tömde jag en lite byrå som var lite halvfull och ställde den i garaget. Hallen blev bra mycket rymligare och vi får in ett skoställ för alla skor som dräller runt.

När jag var halvvägs igenom mitt röj så ropar maken och frågar om jag vet om vi har några sopsäckar.
Då hade han fått ett ryck och börjat rensa kläder. Vi har ju alla de där plaggen som vi tror att vi kommer att kunna ha, men som aldrig går på. Lika bra att inse det och hiva dem! :-)
Han har också ett kontor, som även varit gästrum, men där vi tagit ut den sägen till landet. Det kontoret har sett så otroligt rörigt ut att jag haft svårt att ens gå in i rummet.
Jag får fysiskt ont i kroppen.
Men nu tog han även tag i det rummet och den byrå jag precis hivat ut, bar vi i stället upp och fyllde med annat.
Så, nu är halva huset städat vilket är så skönt!
Om jag ska palla att bo i detta radhus, måste det vara ordning. Jag ska rensa ut så att det blir renare och tommare.
Jag är egentligen inte så förtjust i det, men här måste vi ha det så.
På landet, där vi bor på mindre yta, kan det vara "rörigare" eftersom vi är ute mycket mer. Vi har större yta att röra oss på trots att vi bor på mindre.
Här, är vi inne hela tiden och jag blir galen när det är en massa plock överallt.

Innan jag börjar jobba på onsdag, ska huset vara städat. I grova drag.
Det finns ju garderober, skafferier och annat som också måste få sitt, men det kan jag göra sen.
Huvudsaken att grovstädningen är klar.

Efter middagen tog vi en paus och gick för att kika på den nya skolan och där har det hänt grejer!
Den blir gigantisk!
Åh vad vi längtar tills den är klar.

Här får barnen det bra och det blir underbart nära!

I morgon, ska jag upp tidigt igen och resten av huset ska fixas. Sen kommer det att vara roligt att gå till jobbet och vila! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar