Sidor

måndag 17 april 2017

Kallt som fasen!

Så har vi landat hemma igen. Eller "i stan" som Minime sa när vi kom hem. :-)
Så mycket "stad" är det ju inte...men det är ju inte landet, så lite rätt har hon ju.

Jag svor en ganska lång ramsa när jag vaknade i morse och såg att solen sken! Vafasen liksom!
Det har ju snöat och varit snorkallt hela jäkla påsken!!
Men, det var inte direkt varmt idag heller, vilket gjorde det lättare att åka hem.

Igår kväll, var jag ute och tände lyktor, vilket jag älskar att göra när det blir mörkt.
Jag köpte fyra nya på IKEA sist och dom är jättesnygga! Det går att både ställa och hänga dem.
Klockan var runt 21 när jag tände dem och det var helt otroligt kallt!
Fy sjutton.

 Vackert, men kallt!

När man tänker att vi hade +12 grader i februari, så är det ju lite märkligt kallt nu. Usch.
Men, vad kan man göra?
Nada.
Idag åt vi en sen frukost, sen packade vi ihop oss, städade av huset och så åkte vi hemåt.
Det gick lättare iom att det var så pass kallt ändå. Det är alltid så jäkla jobbigt att åka hem om det är fint väder.
Även här hemma var det svinkallt. Usch.
Vi fick dra igång både element och luftvärmepump, så det märktes att det varit kallt även här.

Nåja, det blir en konstig vecka, där jag ska jobba hemma en dag, för att vi både väntar en leverans men även en hantverkare.
Och en dag har jag tagit ledigt för att jag måste fixa lite annat jox.
Så det blir en kort vecka innan vi drar ut igen.
Nu är vi ju inne i den perioden där vi mest bara "sitter av tid" här i radhuset och längtar bort.
Jag försöker verkligen att inte ramla ner i det träsket, men det går lite sådär.

Nu har jag precis skrivit ut papper för att beställa den karta vi behöver för att kunna skicka in alla papper på det vi ska göra där ute.
- Riva ett hus.
- Bygga ett atterfallshus
- Bygga ett växthus.
Det kommer även att byggas lite annat, men det behöver vi varken bygglov på eller göra bygganmälan på.
Vi kommer även att bygga ut huvudhuset lite, men det blir inte i år, så den anmälan görs under nästa år, kanske.
Vi ska ju både hinna, orka och ha råd.
Sen, när allt byggande är klart (och rivande) då ska vi gräva ner en pool! :-)
Troligen är vi då inte långt ifrån kommunalt VA. Det kommer om 7-10 år tror vi.
Och då flyttar vi även ut permanent. Så är tanken.
Det blir lagom, för då är Minime 18 år. Vill dom flytta med funkar ju det, eftersom båda då har körkort, vilket dom inte får välja bort! :-)
Eller, så bor dom kvar i radhuset och vi flyttar ut. Det landade vi i nu i helgen. Tanken hade liksom inte slagit mig att dom kan bo kvar och plugga klart.
Jag tror och hoppas att det två små är lika väluppfostrade och mogna som de äldre syskonen varit i samma ålder!

Så den här veckan är även veckan där jag ska få i ordning alla papper som ska skickas in för att vi ska kunna påbörja bygget i år.
Det krävs ju lite förarbete som markarbete som vi kan påbörja innan vi får ok på allt.
Och nu har vi ju även hittat byggaren som ska hjälpa oss. :-)
Det fina med det är att vi bestämt att vi ska bygga med lösvirke och inte modul vilket gör att vi kan bestämma mer själva hur det ska se ut.
Ett litet förråd på 15 kvadrat kommer nämligen också att inredas med sängar, för att kunna husera lite fler gäster.
Men, det lilla huset ska dela toalett och badrum med atterfallhuset, så vi måste tänka till när vi bygger där för att man inte ska störa varandra, vilket är lätt att göra med lösvirke.

Vi har också kommit på att när det är klart, ska vi göra en rokad inne i stora huset och barnen ska byta rum, så att vi får loss ett rum till förvaring.
Nu har vi ett stort sovrum på övervåningen som gästrum, för att stora barnen och andra gäster ska få plats att sova kvar.
Minime har ett rätt stort rum och Lilleman ett pyttelitet. (han har inte lika mycket grejer)
Men, hans lilla rum ska bli en valk in clauset sen.
För det saknar vi verkligen, bra förvaring!
Sen får Lilleman, Minimes rum så att vi får plats med bokhyllor osv. Och hon får flytta upp i stora rummet, där vi får plats med lite extra sängar.
Vi misstänker att det är hon som kommer att vilja ha med sig kompisar ut för att följa med! ;-)

Det kommer att bli så jäkla bra!
Och vi blir kvar i radhuset. Vi inser att läget är suveränt och dumt att byta bort.
Vi får stå ut med att bo lite trångt.
Nu håller jag ju som bäst på att fixa papper för att få sätta in en eldstad i radhuset. Vi är inte i mål kan jag konstatera!
Det är fantastiskt att det ska vara så krångligt! :-(

Nåja, jag har grävt upp en klematis som ska följa med ut och en daggkåpa.

Sen är det dags att förbereda sig för veckan som kommer. Dagvill lär man ju vara eftersom det är måndag idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar