Sidor

lördag 29 april 2017

Barndomsminnen..

Alltså, jag skulle så lätt kunna vänja mig vid 3 dagars helger!
Det skulle vara ultimat!

Veckan har varit lite rörig. Kall, med både snöfall och hagel!
Det har förutom snö och hagel, även regnat och blåst storm. Och sen har solen skinit och det har varit jättevarmt.
Eftersom att man måste klä på sig för iskyla, rinner ju svetten när det blir lite varmare.
Så hur det än är, så är man blöt. Endera utifrån och in eller inifrån och ut!

Jag har också svurit över mig själv. Jag har en förmåga ibland att göra så att jag får surdegar, som jag skulle kunna beta av, ganska raskt, men inte gör. I stället går jag och har en gnagande känsla i magen, som ju försvinner så snart jag åtgärdar det.
Och så svär jag över mig själv.
Jag har också haft lite...märkliga uppgifter att lösa.
Hela fredagen gick åt att klippa och klistra. Det skulle vara rätt lätt, men jag fick fel instruktioner flera gånger.. Efter ett par timmar gick min ögon i kors och jag gav upp! :-)

 Det är nästan klart..

På vägen hem, kikade jag in i min favvobutik Inn & Finn. Dom har mycket kul.
Jag hittade jättefina tallrikar, men kände att dom inte var tillräckligt praktiska ..
Däremot skickade jag foto på tallrikarna till en granne på landet som har gått ännu mer bananas på ugglor än mig! :-)
 Däremot köpte jag två till av muggarna jag köpte förra veckan och sex stycken frukostskålar.
Jag stod och höll i tallrikar också, men kände att dom var lite för skrovliga för att vara sköna att äta på.
Sen tittade jag runt lite och råkade se att man hade 50% på denna service!
Den är billig från start och nu var det ju löjligt!
Så jag köpte 8 assietter och åtta stora tallrikar, plus 6 djupa tallrikar och en djup skål.

När vi köpte landet, var tanken att jag skulle ta ut  porslin hemifrån och köpa nytt hem.
Men, de som sålde lämnade kvar _allt_ så det blev inte av.
Så vi har typ 2-3 tallrikar av varje sort. Äter vi hela familjen får alla olika tallrikar.
Samma med muggar osv det finns två av varje vilket börjar bli lite tröttsamt.

Just den här servicen älskar jag! Det är så mycket barndomsminnen med dessa.
Farmor hade en service som gick i gammelrosa. Jag åt ofta hos farmor och satt och tittade på mönstren och funderade på historien bakom.
Jag har hållit i liknande tallrikar mängder av gånger på olika loppis men det har känts så långt bort att ha en hel service. Och jag vill ju inte he ttvå tallrikar till som är udda.
Men, nu var det bara för bra för att gå ifrån!
Jag kan nu komplettera med gröna från loppisen i närheten där jag sett att det finns flera... :-)

Vi hade tänkt åka till landet redan på fredag men vi blev bjudna på middag, så i stället åkte vi lite färja.
Solen sken så fint!

 Man skulle kunna tro att det är sommar liksom...men det blåser skitkallt!

 Vi åt jättegott och tjattrade rätt långt in på kvällskvisten... Tills svågern råkade titta på klockan och utbrast "oj, sista färjan går om 12 minuter!
Hoppsan!
Det blev hopp i skorna och plattan i mattan! Men vi hann!
Det var jättemysigt att åka färja när det var mörkt och all lampor speglade sig i vattnet.
Ön är fantastisk och det är lite kul att min svåger nu bor på den ö som vi var helt galna i för sisådär 7-8 år sedan och letade sommarstället på med ljus och lykta.
Skulle det finnas ett gymnasium på plats, hade jag kunnat tänka mig att bo där faktiskt.
Men, nu gör det ju inte det, så då är det inte aktuellt. Tyvärr.

I morse, skulle vi åka till landet, tidigt. Stora dottern följde med, en eftersom att vi skulle åka så tidigt, kom hon redan på fredag kväll.
Problemet var bara att vi sov som grisar! Hur kan man sova såhär mycket??
Stora dottern och Minime var vakna och satt i köket när jag tassade ner vid 8:30
Lilleman kvicknade till strax innan 10 och maken väckte jag 11!
Så, vi var inte ute speciellt tidigt, men ändå hyfsat efter att ha handlat lite mat.

Det var rätt varmt, men blåser småjäklars!
Men vi hann småpyssla lite och grilla middag på nya grillen innan det blev mörkt! :-)
Vi hade med oss vårt "nya" köksbord ut.
Bordet som svågern och svägerskan inte ville ha till nya huset. Det är fint och lagom stort så vi räddade det och tog ut det på vinst och förlust.
Lite tveksamheter var det för om det var för stort, men det passade fint och blev jättebra!
Aningens större än det gamla bordet plus att benen är i alla fyra hörn.
Det gamla bordet hade en skiva längst ut, som gjorde att benen liksom var en bit in på golvet när man hade den ute, vilket vi behövde ha jämt.
Skit irriterande när någon alltid behövde sitta och slå känna i benet,

 Nu blev det bra!
Få se om jag målar stolarna vita i sommar..

Det är inte någon riktig vår än känns det så jag får hålla mig lite när det gäller blommor, men jag ska städa bland krukor och ställa ut lite trädgårdsdekorationer.
Kanske åka och köpa ny jord, jag hörde att Granngården hade bra pris på jord nu i helgen.
Och jord går ju alltid och är bra att ha på lager.
Vi får se.
Men det är så skönt att vara här trots att vädret kanske inte är det bästa. Luften är så frisk och man är skönt trött på kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar