Sidor

måndag 2 januari 2017

Nya rutiner. .igen...

Wii! Vi fick snö igår! :-)
Inte mycket, men ändå. Det gör så mycket att det är vitt på marken, till när solen skiner idag.
Vilken dag!
 Jag skulle ju egentligen ha jobbat idag, men tog en extra semesterdag, på grund av att jag fick tid för mammografi.
Det är så dumt, för man har flyttat den från grannkommunen, dit man smidigt tog sig per bil eller med tåg för att göra undersökningen.
Nu ska man in till stan. Smidigt med tåg, ja men längre och aningen bökigare. Det som man tidigare gjorde på lunchen tar nu minst 2 timmar.
Och vi får inte gå på arbetstid, så då tog jag semester. :-)
Känns bra att ha en 3 dagars vecka.

Jag har funderat en del på mål och nyårslöften.
Varför det börjar så bra och ofta håller i sig hela våren, fram till sommaren för att sen haverera och sen går jag upp allt igen under hösten.
Så har jag ju hållit på rätt många år.
Vad beror det på? Hur ska jag bryta den trenden? Iofs så sket det sig ju i somras pga att jag fick problem med mitt knä, som jag fortfarande har ont i .
Då "vilade" jag...typ hela sommaren och sen gick vi in i mycket jobb och alla dessa jäkla kalas!
Jag kan ju inte ta "en liten bit" då druttar jag dit och så äter jag allt godis jag kommer över.
Jag vet ju att jag funkar så.
Alltså borde jag äta ännu mer strikt runt födelsedagarna och träna ännu mer!

Nåja, min lista ser ut som följer i år:
- Bort med sockret.
- Träna minst 3ggr i veckan. Allt räknas! ;-)
- Ny morgonrutin.
Jag går upp rätt mycket innan barnen, men känner ändå att tiden rinner iväg. Så nu är det lite nya rutiner. Bla ingen dator på morgonen om det inte är så att jag läser DN.
Annars inte.
Och jag har en liten tränings morgonrutin som ska införas. Lite planka, armhävningar och stretch. För att liksom komma igång.
Så hinner jag inte träna något annat så är i alla fall det gjort.
- Stå på jobbet, helst hela dagarna, minst till lunch.
- Mindre skärmtid överlag.
Jag hänger en hel del vid datorn, faktiskt. Folk tror nog att det är fejjan som tar dit, men det är det inte.
Jag läser massor med bloggar och annat jox. Vilket räcker om jag gör en gång i veckan.
I jobbet ingår omvärldsbevakning och både fejjan och instagram, men där är det ju strikt jobb och jobbrelaterat.
Privat läser jag mest...tja..."skräp" om jag ska vara ärlig. Men det är liksom skönt att läsa något som jag inte behöver tänka över. Jag är likadan med tv. Privat tittar jag gärna sådant som är lättsmält.
Men, jag lägger för mycket tid på det, helt klart.
Tid jag kan göra annat med. Typ träna! ;-)
Jag har högar med böcker jag vill läsa och annat fix. Så jag måste helt enkelt bara stänga locket på datorn på kvällarna. :-)
- Äta bättre.
Iofs, mat har jag koll på. Jag äter bra och nyttigt. Möjligen lite för stora portioner.
Men, jag måste jaga sockret.
Så, 6 punkter som ska fås ordning på.

Det ska funka! :-)
Just mat, träning och skärmtid hänger ju ihop, så det kommer att gå bra.

I morse ställde jag klockan, för att gå upp nästan vanlig jobbtid. Det gick sådär..:-)
Jag var uppe, jag tränade lite lätt och sen vilade jag en stund! ;-)
Alltså den här årstiden skulle man ju helst vilja vända dygnet rätt ordentligt.
Sen gjorde jag en god frukost!
Äggröra med lök och tomat. Mums.

 Tomater är ju så gott!
 Sen åkte jag och storandlade och fyllde hela kylen med bra mat. Maken frågade "bord det en kanin här??" :-)
Finns det bra mat äter man bra mat. Finns det godis så äter jag godis.
Enkelt.
Sen åkte jag iväg in till stan för Mamografi. Det gick både smidigt och bra. Jag var osäker på hur långt det var att gå från tåget, så jag var näsan en halvtimme för tidigt, men jag fick komma in på en gång och kunde då åka tidigare. :-)

Väl hemma hittade jag maken som ställde sig i gymmet när jag åkte och stod kvar där!
Bra jobbat!!
Det är så knasigt med oss två. Han borde träna en massa cardio och jag borde träna styrketräning.
Jag tycker att styrketräning är aptråkigt och maken hatar Cardio.
Så vi borde kunna träna åt varandra! :-D
Jag älskar cardio, att bli så slut och svettig så att man mår illa! Favoriten är löpband i motlut!
Tjoff, så har man ju bränt mängder med fett! ;-)

Det blev ett gott mellis till oss. Klementiner, hallon, melon, lite granola och lite yoghurt.

 På väg hem från stan smet jag in på bokhandeln och kikade lite.
Där kan man ju alltid titta in och dregla lite. Nu köpte jag en liten bod, där jag ska skriva i hur och vad jag tränar och äter.
Inte på minuten eller grammet, utan mer "är det en ok dag eller inte".

Så, nu har jag en vecka på mig att sätta mina rutiner, sen börjar skolan och tetriset är igång.
Det är ju så dumt, för jag vet ju var det brister egentligen, om jag bara tänker efter lite, men det är så otroligt svårt att bryta rutiner och sätta in nya.

Men nu jäklar! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar