Sidor

söndag 28 december 2014

Färdig!

Idag packade vi ihop oss och åkte hem.
Maken skulle iväg på roligheter med stora sonen, så det blev en kort vistelse, men kändes bra ändå.
Det var ganska kallt idag med, så att det nöp i näsan.
Man kan inte göra så mycket när det är så pass kallt och lite snö. Det gick inte direkt att åka pulka.
Plus att det är ljust så kort stund. Efter klockan 15 behöver man pannlampor. :-)

Det är lite lustigt, men det märks även på vintern att det skiljer ganska mycket från landet och hit.
Här regnar det mer och även snöar mer.
Ute på landet skiner solen oftare och det snöar inte lika mycket. :-)
Så en bit hem, märkte vi att det snöat ganska rejält sen vi åkte ut.  En insjö vi åker förbi, hade blank is när vi åkte och var rejält snöig idag.
Så, det var riktigt mysigt att komma hem. Till en snöigare värld.
Och kompisar!

Väl hemma, var det ganska kallt i huset.
Vi har inte slagit igång element eller golvvärme än för att det inte har behövts.
Men, nu hade ju bara stora dottern varit hemma, plus att hon jobbat natt och sovit halva dagarna, så det kändes kallt.
Vi som eldat upp huset till dryga 20 grader tyckte att 16 var svinkallt! :-)
Så, på med element, på med värmegolv och sen drog barnen igång sina tv:er och spel osv.
Det dröjde inte länge innan halva huset blev svart.
Tjo.
Bara att börja felsöka och byta proppar.
Till slut, när jag dragit ur belysningen på båda balkongerna, funkade det igen.
Mycket märkligt.
Jag hade förstått om det hade hängt på utebelysningen på baksidan, som är både översnöad och stått ut med vind och regn som plötsligt fick propparna att gå.
Men på balkongerna??
Skumt.
Eftersom att maken åkte iväg, struntade vi i att pröva att dra igång golvvärmen igen.
Det fick räcka med elementen och värmepump.
Och jag skickade iväg ett sms till "vår" elektriker som är på semester, med begäran om lite uppdatering efter jul.
Vi behöver ett nytt proppskåp! (Att fippla med proppar när man bara kan använda sig av "vipp" funktioner är ju dumt. )
Och vi behöver ändra lite faser.
Det har hänt förut att proppar går om man använder både strykjärn och dammsugare samtidigt.
Huset är gammalt och vi belastar ju hela elsystemet betydligt mer än den -70 tals familj skåpet är anpassat för. :-)
Så det är inte alls konstigt att det bli svart när vi drar igång allt som går. :-)

Nåja. Eftersom att utebelysningen dog, tappade jag "julen" helt.
Jag brukar ju låta allt ryka på nyårsdagen.
Men, nu börjar jag plocka redan idag....
Jag lessnar så fort!
Nu vill jag bara städa av. Och få ett nytt år! ;-)

Jag är liksom klar nu! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar