Sidor

onsdag 24 december 2014

En härlig dag!

Så är julafton 2014 över.
Vi har haft en riktigt härlig dag.
Igår, softade vi runt. Jag gjorde Jansson och skinka. Skinkan blev grymt god. Grymt!
Åh, det är så gott, men skinka på en knäckemacka, lite senap och en öl.

 Vi fixade gröt för att ställa ut till tomten..
 Och tände en lykta för att han verkligen ska hitta hit.
 Sen fick vi barnen att krypa i säng.  Det var svårt att somna, men till slut så...
Vi andra satt uppe och väntade på äldsta sonen, som jobbade till 23.
Det är ett tag sen han var hemma, så vi hade en massa att prata om över en kopp te.
Men, till slut kröp även vi i säng..

Klockan 7:40 hörde jag hur Minime tassade ut ur sitt rum i morse. Jag ropade henne till mig, för att försöka få henne att sova lite till.
"mamma, jag kikade ut och gröten är borta!" viskade hon...
Jag fick henne att lägga sig en liten stund, men sen var hon bara tvungen att smyga ner i trappan och kika mellan spjälorna och kom tillbaks med andan i halsen.
"Det ligger paket under granen!!"
Sen blev det lite svårt att ligga still. Så, efter en stund, väckte vi alla andra och tassade ner.
Minime och Lilleman blev nästan lika glad att se storebror som paketen! :-)

Jag lyckades få alla att sitta en stund och äta lite frukost innan vi gick loss på berget.
För ett berg var det, trots att vi verkligen, verkligen hållit oss i år. Begränsat oss. Jag har hållit maken i stramt koppel. Vilket är lite svårt.
För han är en generös person och älskar att köpa presenter åt alla han älskar.
Se oss glada.
Överraska. Och då blir det lätt...lite mycket! ;-)
Så samtidigt som jag försöker begränsa det så vill jag ju inte förta glädjen!
Men, nu delade vi ut en hög som var helt ok stor.
 Barnen fick lite blandad kompott. Med böcker, pyssel, lego, varianter av spel, vissa på bräda och vissa på dator/xbox och kläder.
De stora likaså. Mest presentkort, för att de ska kunna välja själva.
Och lite elektronik som underlättar deras vardag. Båda jobbar mycket och pluggar och behöver vara uppkopplade jämt.
Nu blev det både snabbare och smidigare lösningar och båda blev överlyckliga.

Jag har bevisligen varit väldigt snäll i år.
En uggla tex! så söt!
 Böckerna jag har önskat mig fick jag! Nu blir stora frågan. Vilken ska jag läsa först?
Kepler är ju lite så, att man vill läsa, men vet att den är jätteäcklig, så man vill vänta lite...;-)
 Maken slog rekord!
Den här "halsduken" är en kombo av halsduk och poncho. Mjuk och helt underbar!
 Och snygg!!
 Och den här "koftan". Svart/grå. Mjuk och varm.
Blir perfekt på jobbet!

 Sen, kom de små blå askarna! ;-)
 Jag älskar Pandora! Och fick ett armband för ganska många år, som jag önskar mig berlocker till.
De är såå fina!
 I år fick jag en hängande berlock. Det står "sweet mother" på den! :-)

 Och ett hjärta som det står "you" på en halva och "me" på den andra.
Det blir inte mer romantiskt! ;-)
Sen har man nu utökat sortimentet! Himla tråkigt! ;-)
Så, nu kan man köpa örhängen och använda berlockerna! Så smart!
Det gör att jag kan variera örhängena med berlockerna från armbandet.

 Minime fick en otroligt söt klänning! Av mig! ;-)
Hade den funnits i vuxen storlek hade jag velat ha den!

 Så sött! :-)
 Och en balettklänning! Hon går ju på gympa! ;-)
Det härliga är att hon gillar att få kläder. Så för henne är mjuka paket bra paket.
 Lilleman blir inte lika glad, men han fick kläder ändå!
 Det var ett härligt väder! Strålande sol och några grader kallt.
Häromdagen regnade det och jag var så glad att det var fint.
Det gör dagen ännu härligare! :-)
 Efter en lätt lunch och genomgång av klapparna och städande av papper och påsar, samlade ihop oss och åkte till farmor.
Där serverades julmiddag. Gott!
Jag går all in på det kalla. Lax, sill, ägg och mera lax. Det är så gott!

 Sen blev det väntan...på tomten!
Och väntan...och väntan....

 Både Lilleman och Minime listade ut förra julen vem Tomten var. (är) Så, i år blev det ändring...
Lagom när tomten brukar dyka upp, åkte personen som brukar vara tomte och som barnen listat ut vem det är, för att skjutsa hem lite äldre släktingar.
Och, då blev det raskt spännande...
Sen kom tomten!
Och det delades ut klappar. Betydligt mindre mängd i år, just för att vi bestämt att begränsa oss. Även till barnen.
Skönt!
Vi vuxna har skänkt pengar till välgörenhet. Skönt det med!

 Sen, precis innan tomten skulle gå, så kom personen tillbaks, som brukar vara tomte.
Och den minen på barnen var obetalbar!
Det var ju inte han!
Vem sjutton var tomten då?????
(tom äldsta sonen lutade sig mot maken och frågade "och vem ÄR tomten??" ;-) )
Det var en hit!
Nu konstaterade Minime att tomten, han finns. För det var inte A! :-)

Hon fick en garderob till Barbiekläderna av sin faster. Big hit, kan man säga! :-)
 Efter mer mat, kaffe och efterrätt,  vände vi hemåt.
Barnen hade sprungit runt som sockerhöga kaniner och var helt slut! :-)
Det kändes skönt att åka hem ganska tidigt och hinna landa.
Maken fick snällt sätta sig och bygga lite lego.
 Jag invigde min kaffemugg jag fick av stora dottern.
 Och jag invigde min fotmassör! Wow säger jag bara!
Jag har ofta ont i fötterna och är trött i fötterna.
Så den här kommer att gå varm!
Att sätta sig en kvart och få fötterna masserade kommer att avsluta varje dag framöver!
"Tomten är far till alla barnen" den måste man se, varje jul! ;-)
Men, nu ska vi krypa till sängs.
Det har varit en riktigt bra dag.
Alla är nöjda och glada.
I morgon kommer en av årets bästa dagar. Juldagen. Som innebär pyjamas och tofflor, hela dagen!
Kanske en promenad om det är väder.
Och lite fix hemma.
Men ändå en skön annandag. Där man bara gör det man vill!

God Jul, på er alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar