Sidor

söndag 29 juli 2012

Tidigare inlägg summerat.


Av Nina - Söndag 29 juli 21:18
Tjena!
Jaha, idag bestämde jag mig. Eller jag fick lite övertalningshjälp! :-) Jag byter portal från och med i morgon.
Jag har fått hjälp av en helt otroligt duktig tjej att göra en ny bloggdesign.
Som jag är så nöjd med att det är inte klokt!
Jag återkommer med ny adress inom kort!!
P

Av Nina - Fredag 27 juli 19:41
Ja, bilderna är fortfarande försvunna. Mycket skumt. Inte har supporten hört av sig heller. :-(
Så, vi får allt se hur långt tålamod jag har, innan jag tar pick och pack och byter portal! Så jätte mycket tålamod har jag inte utrustats med, det som känner mig tycker nog att jag har rätt lite tålamod och de som lever med mig anser troligen att jag är helt utan!
Så, jag ger det ett liiiitet tag till, sen måste något annat hända! :-)

Idag var det städdag i trädgården. Inte så kul, men det måste ju göras.
Jag började med att klippa gräs. Det är rätt kul, som att dammsuga och torka golv inne, det blir rent och fint! :-)
Sen var det dags att hänga på sig trimmern och ta mig ann ingemanslandet mot närmsta grannen. Där det ska bli gemensam eldningsplats bla så småningom.
(Men, först satte jag ett stycke tonåring i jobb, med att flisa en massa ris och sly. Konstant fattiga tonåringar, är en stor tillgång i trädgårsarbete! Jag rekomenderar det starkt! :-))
Jag har inte varit så jätte förtjust i röjsågar. Tycker att det är väldigt mycket skrik för lite ull. Det är mycket "wrooom" för ett hyfsat dåligt slutresultat, helt enkelt! 
Och, man måste ju erkänna, med skyddsglasögon och hörseskydd ser man ju inte klok ut! Och frisyren, den blir inte detsamma resten av dagen! Det spelar liksom ingen roll hur stylad man är med Garden Girl prylar, med de andra attiraljerna påsig är man not so sexy, liksom.
Nåja,i våras köpte min man en lite mer tjej vänlig röjjare. En som är mindre, lättare och tystare. Och den funkar faktiskt riktigt bra! :-)
Det blir lite motorsågsmassakern, men man får tugga i sig det! :-)
Flera spaljeer har kommit upp också. Där har jag dock inte gjort många knop utan mest stått bredvid och hejjat på.
Tanken är att hela längan längs vägen ska få spaljé och där ska jag sätta en massa "Rådjursmat"...
Inte så smart, kanske, tycker väl folk, men jag har en teori! Om jag gödslar med en massa gottigott, då kanske rådjuren gör som man själv gör, om man står vid en godisbuffé! Och känner att "näe, usch, vad mycket och vad sött, jag tar nog bara en kopp kaffe!" och lämnar mina blommor ifred!? :-)
(Ja ok, buffé händelsen har jag personligen aldrig varit med om...men ändå, det kunde ha hänt!)
Blir det rådjursmat av alltet, så får jag helt enkelt köra ännu mer blodmjöl, nät eller "Hall el staket", så ordnar det sig säkert. Jag har liksom bilden i huvudet hur det kommer att se ut. Med eller utan rådjur!

Nu har delar av familjen plockat med sig spö och mask och åkt för att fiska upp morgondagens lunch. Själv tänkte jag övertala minstingen att cykla iväg och plocka lite vackra stenar! :-)
Men, först ska jag maila iväg lite bilder till en tjej som gör jätte fina headers och blogglayouter. Det krävs mickel och tålamod för att få det snyggt och jag har ju redan konstaterat att jag saknar just det! :-)
Publicerat i: Allmänt
Av Nina - Torsdag 26 juli 22:14
Jaha, så blev det problem med bilder då. Hm. Känns sådär, med tanke på att det är just bilder som är stommen i denna blogg!
Jag har kontaktat de som kontaktas bör och hoppas att det reder upp sig. Hav tålamod! ;-)
Så, tanken var att det skulle läggas upp en massa bilder ifrån dagens Kolmården besök här nu. Men eftersom att det inte går så har jag två val.
Skriva och beskriva och ni som läser blundar och föreställer er bilden! eller, så försöker jag få in riktiga bilder, en annan dag!
(Iofs så är tanken på att ni blundar och tänker er apan som hänger upp och ner rätt lockande! ;-) )
Guldkanten med dagen är enligt den medföljande 3 åringen att hon fick krama Lille Skutt!
Att hon även tittade på alla djur, delfinshow och åkte linbana var liksom inte grejjen, utan det bästa var en kram av en stor, vit och lurvig kanin! :-)
Guldkanten i livet behöver alltså inte alls vara det storslagna, utan kan helt enkelt vara en kram av någon man gillar! :-)



Av Nina - Torsdag 26 juli 21:13
Nu är det full fart i trädgården. Det mesta växer så att det knakar!
När vi köpte stället, förra sommaren, var trädgården i stort sett tom. Inte en blomma någonstans. Det var nog avskräckande för många, men jag såg det hela som en tom duk där jag kunde börja "måla". :-)
Jag grävde ner en hel del rosor, när Blomsterlandet hade den goda smaken att "rea ut" rosor för runt hundringen styck. Flera Klematis grävdes ner i varje husknut. Jag älskar klematis! De växer som ogräs och blommar så fint!
  
Även Humle sattes lite här och var. Jag älskar dom av samma anledning. Man kan gömma det mesta bakom en stor humle! :-)
Dock fick jag problem med någon form av äcklig mask, som åt upp dom! Så nu är dom nerklippta och sprayade med "antimaskmedel". och så börjar vi om!
   
Och min älsklingsros Flamentanz sattes ner.
De tre rosorna jag har satt i huset i Huddinge är helt underbart stora!
  
Den är ungefär 5 år och har tusentals blommor varje år! Och det vill jag ju även ha på landet!
Så, maken snickrade ihop en enormt stor och fin blomsterportal under försommaren. Grannarna stannade och frågade vad det skulle bli och när de hörde att jag skulle sätta rosor, så log dom lite, la sina huvuden på sned och konstaterade att "jo, det har vi ju prövat, men vi har rådjur här. Det vet ni va?"
Jag tror att dom tycket lite synd om maken som byggde för att frugan fått för sig att sätta rosor i rådjursland. Men, de kan ju inte veta att jag är särdeles envis. Jag. Ska. Ha. Klängrosor. Här.
Rådjur eller icke! :-)
   
Så humle, pipranka och Flamentanz grävdes ner! Tog sig och växte bra. Sen åkte vi utomlands en vecka och sedärja! Rådjuren (eller, odjuren, som barnen kallar dem!) har varit här minsann! på flera ställen har dom nypt rosknoppar.
Så, nu är det krig!
Blodmjöl har sprayats på allt som är grönt till en början. Sen får jag se om det hjälper, annars blir det någon form av nät.
Jag hoppas slippa, för det är ju inte snyggt!
Vår närmsta "trädgårdstillbehörsbutik" är Granngården och jag kikade omkring där efter Rådjurs nät. Och de har grejjer! I shit you not! :-)
De har grejjer som inte ska hålla rådjur ute, utan hästar inne! :-) Vi pratar elstängsel i Hall modell! och det kanske är lite överkurs? Kanske. :-)
Så, just nu är det underhåll som gäller. Nu ser jag vad som växer och kan lägga upp en plan för hur det ska bli, så småningom! :-)
Välkomna att följa trädgården växa fram!
Publicerat i: Trädgård
Av Nina - Onsdag 25 juli 21:34

Svalorna är jätte svåra att fånga på bild. Rackarns snabba! :)
Publicerat i: Allmänt
Av Nina - Onsdag 25 juli 21:23
Jaha, nu har jag tassat omkring här ett tag. Tror att jag har koll på det viktigaste, så nu kör vi! :-)
Jag gillar att skriva och fotografera. Under flera år har jag bombarderat Facebook med inlägg och bilder. Det börjar kännas lite mycket där...:-)
Så, nu har jag funderat ett tag och fått ok ifrån min bättre hälft, att det nog vore en bra idé att hitta ett annat forum för mina bilder om allt och inget. :-)
Bloggen, kommer att handla om Livets goda. Guldkanten i livet.
Så många dagar är gråa vardagar. Jobb, slit, släp, tidiga morgnar, borttappade vantar och middagsplaneringar. Timmar läggs till timmar, dagar till dagar och plötsligt har ett år gått och man har mest längtat till nästa semester! 
MEN, det finns guldkant, på varje dag och varje stund, om man bara ger sig tid att se den! Det underlättar ju om man är som jag och inte alls förstår "less is more"..Utan helst vill ha "more is more" och gärna lite blingbling på det! :-)
Det blir mycket om min passion, trädgård. Jag har två, som jag försöker hålla ordning på. En är under uppbyggnad vid vårt smultronställe Casa Plupp och en är under avveckling, i "vinter huset".
Så blir det lite andra ytliga grejjer, som snygga skor, snygga väskor, goda praliner, gott vin och lite sånt. :-)
Allt som gör att man ler lite bredare och tänker att livet är fan gott! :-)
Publicerat i: Allmänt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar