Sidor

måndag 30 juli 2012

Blommor och mera blommor!

När jag började blogga, på den andra portalen, la jag in lite bilder på blommor. Bilderna försvann och så gjorde även jag! ;-)
Nåja. Det jag konstaterade då var att jädrans vad det växer!
Många har gnällt över en dålig sommar i år. Jag vet inte jag. MIN sommar har varit toppen! 6 åringen konstaterade att solen alltid skiner på Casa Plupp.

och jag är böjd att hålla med! Vi har haft EN dag, när det regnat ifrån morgon till kväll. I övrigt har vi haft fint. Visst, lite halvmulet och smådugg, men i övrigt fint.
Och, de flesta trädgårsmänniskor gillar ju regn! ;-) Så slipper man vattna!

Trädgården här ute var helt tom på blommor när vi kom, så jag har planterat massor.
Jag har en klar bild över hur jag vill ha de så småningom. Jag är helt såld på rosor i alla varianter och klängväxter.
Så det blir mycket klematis och humle. Jag har också satt pipranka vid rosportalen för att få lite snabbt grönt där. Den ska man dock vara lite försiktig med. Den växer som rena ogräset efter ett tag. Vill man inte ha den då, så har man problem! :-)
En klätterhortensia har jag drömt om länge, men den har inte trivts i min trädgård i "vinter huset"så nu ska jag ha en här. Den ska få klä in cyckelskjulet så småningom, har jag tänkt.

Klematisen har tagit sig jätte bra! Den här står i kruka, så jag får försöka slå in den i nåt varmt runt fötterna under vintern.
Den här är lite trevlig, för den får tre färger på blommorna! Ljust rosa, lite mörkare rosa och mörkt lila. Jag tror att jag satte två likadana, men färgen varierar ändå, vilktet är kul!
Jag har flera andra, som ännu inte börjat blomma, så det är en senare sort. Flera humle sattes ochså, men plötsligt fick jag någon form av larv på dem, vilkte gjorde att de såg föjälkliga ut under en tid. 
Jag klippte ner dem och sprutade på någon form av gift mot larv.
Ocn nu är dom lite taniga, men har börjat växa igen!
Så, snart är den säkert jätte fin igen.
Det kommer dock att dröja innan de är så enorma som min mors, här nedan!!



Hemma i vinterhuset har jag flera Flamentanz rosor som är enorma och så vackra! Det är nog min favorit ros helt klar. De jag satte här har också tagit sig rätt bra, med tanke på att det brukar kunna dröja inna de blommar. Men nu har jag flera fina knoppar på de som fått vara ifred ifrån "odjuren" :-)
Jag var lite tveksam att ställa dom i skugga, där dom bara får sol på kvällen, men det har funkat.
Lite ynkliga, än. Men de tar sig säkert! :-)
Många undrar varifrån mitt trädgårdsintresse kommit och det är helt klart hemifrån. Trädgård har alltid funnits, men sen dröjer det ju innan man kommer igång själv. Och - det har dröjt innan jag bott så att jag haft trädgård.
Men, jag tror att man ärver intresset, helt klart.
Så, med lite tur kommer jag att få hjälp så småningom! :-)



Tålamod, det jag inte har, övar jag upp i trädgården. För det växer ju inte riktigt så fort som man önskar.
Det man sätter i år kanske visar sitt rätta jag nästa år!
Men, det gäller att köra lite krukor också, som bara blommar en sommar, men gör det rejält! :-)







2 kommentarer:

  1. Annette Granlund30 juli 2012 kl. 21:24

    Så rosig o fin blogg du har! :) Du skrev nåt om Ernst o utebad på fb så jag tänkte visa dig min en bekants (som varit mina barns lärare tidigare) blogg där hon skriver om sitt utespa + att hon har mycket fin o rosig blogg hon med :) http://lyckoslanten.blogspot.fi/2012/07/utespa_18.html

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg! Den ska jag följa! :-)

    SvaraRadera