Sidor

söndag 29 december 2019

Sista juldagarna.

Lata juldagar.
Det är lite märkligt med just jul, för då känns det liksom mer ok att såsa runt i pyjamas och tofflor och inte göra ett endaste dugg på flera dagar.
Läsa nya böcker och lägga pussel. Sova länge och gå och lägga sig sent.
Sånt går ju inte för sig andra helger. :-)

Jag började på ett 1000 bitars pussel häromdagen och har fått en hel del hjälp av barnen....

..först döttrarna med målet att ha det klart innan barn barnet dök upp för att undkomma små barnfingrar men det gick inte riktigt, så även svärdottern åkte på att bygga lite..

och efter en hel del huvudbry, så blev det klart! Eye! Och barnbarnet lät det var! Inga försvunna bitar vilket är imponerande.

Det är himla skönt att det varit ett par minusgrader sista dagarna nu och tom kommit lite pudersnö. Direkt blir det sån skillnad.
Krispigt och fint.
Tillsammans med Lilleman har jag roat mig med att klyva ved, med yxa. Det går både snabbt och lätt när veden nästan är frusen.
Idag sken tom med solen flera timmar och man tror ju knappt sina ögon.
Den är så krispig och vacker att det tar andan ur en.

Man ser redan nu att det är ett annat ljus än innan jul. Sakta men säkert blir det ljusare...


Tom så att solen var lite varm när man stod med näsan mot den.

 Vackert hav och vackra barn. :-)

Jag har också råkat göra en is lykta, utan att ens mena det. Helt enkelt genom att glömma en kruka ute, som fylldes med vatten och frös.
Snygg som tusan!

 Ljuset blir så vackert när det är lite kallare...

I morgon är det så dags för oss att återvända till "stan" igen. Jag har fortfarande 4 lediga dagar kvar, men barnen ska på Bio och jag ska städa bort julen i radhuset.
Här ute kan det gott hänga kvar ett bra tag till, då det verkligen underlättar i mörkret, men i radhuset ska allt bort ganska så snart.
Jag vill alltid ha nystädat hus och nyköpta tulpaner på plats innan vårterminen drar igång.

Och - det är ju dags att summera året som gått och blicka lite framåt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar