Sidor

torsdag 26 december 2019

Jul i kvadrat.

Vilken härlig jul!
Plötsligt, efter mängder med år, då jag mest känt mig stressad och splittrad, så känns det som att vi äntligen hittat en form som passar oss och som gör helgen både lång, mysig och lugn.

Det märks att man blir äldre. Det blir viktigare och viktigare att få lugn och ro. Gemenskap, men lugn.
Jag älskar ju hela grejen med julpyntande, dofterna, maten och faktiskt också julklapparna, både att köpa, ge och få. :-)
Men det gäller att hitta balansen.
I år bestämde vi som sagt, att det måste bli en lugnar jul. Främst jag, kände att jag måste få bottna i vad som är viktigt och - få fira med mitt barnbarn. :-)
Mina barn är viktiga, men nu även barnbarnet. Behoven blir också annorlunda när familjen växer och även barnen växer.

Nu blev det lite annorlunda än först tänkt, men ändå jättebra.
Första tanken var att vi skulle fira jul vi, lilla familjen, den 23:e för att få en lugn kväll när vi trots allt skulle åka bort på julafton och för att barnen skulle hinna njuta av sina klappar lite längre än bara någon timme innan vi skulle åka bort.

Vi sa inget om det till barnen, för att kunna överraska dem lite. De tror ju inte längre på tomten eller den "magi" som man kan framställa när de är mindre, så det gäller att hitta på andra överraskningar.
Sen visade det sig att stora dotterns planer också ändrats, så hon hörde av sig och kände att dom också gärna firar med oss redan dagen innan.

Jag vankade ju tidigt och kunde strosa runt i lugn och ro under förmiddagen, tände ljus, petade in skinkan i ugnen och pysslade lite lätt.

 Jag älskar ägg med romsås och majonnäs. Mmmmm..

Lagom till att skinkan togs ur ugnen, ringde det på dörren och stora dottern med Tomteklädd sambo klev in.
Snopna syskon!
Och då ramlade ju polletten ner även hos dem att det vankades lite firande minsann! :-)
Vi åt så att magen stod i fyra hörn och sen gav vi oss på julklappshögen...

Jag har varit snäll i år, helt klart.
I flera år har jag varit inne i min favoritbutik och klämt, känt och dreglat över en poncho med "päls" på ärmar och krage.
Den är så fin! Finns i svart, brunt, beige och rosa. Jag fick den rosa, även om den ser beige ut på bilden.
Min favoritfärg! Den riktigt rödbruna som finns är också fin! Ah.... Jag hade velat sova i den! ;-)

 Så mjuk!
 Jag önskade mig också dessa tröjor från H & M. Blingbling! Och då vill jag ju direkt ha dem! :-)

Maken och Minime var iväg på morgonen för att fixa en sista sista grej och när de kommer hem ropar hon glatt "Mamma! Jag såg en grej i ett skyltfönster och tänkte på dig!" :-)

Och då hade hon hittat värsta kitschiga broschen. Hon känner mig helt klart!

Nåja, jag fick även en kjol som passar till båda tröjorna. Jösses vad fin jag kommer att vara! :-)

 Som alltid blir det en del klappar och det som är roligt när barnen blir äldre, är att klapparna blir mer fyndiga och genomtänkta vilket är kul.
Jag har rimmat på lite klappar i år och det visade sig vara en hit! Svärsonen gick igång på det och vi kom på att vi i sommar (!) ska ha en liten rimkurs för att maxa det nästa jul! :-D

Jag fick även en bok som jag önskat mig. En man, som är framgångsrik i Stockholm, säljer av allt och drar till Norrland för att göra ingenting. Jätte roligt skriven.

 När vi öppnat alla klappar och ätit lite mer, då sjönk vi ner i soffan och bara nöjt av kvällen.
Det blev jättebra för det två minsta, som jag förstod skulle vilja öppna, installera och testa sina klappar,
Nu hann dom fixa och var nog vakna ganska länge in på natten... jag kröp i säng jag.. :-)

Och när jag vaknade på julaftons morgon, var det jättemysigt att tassa ner i det ganska röriga vardagsrummet, röja lite, duscha och äta en skinkmackefrukost.
Det kändes som julafton, men lugnt.

Vi packade båda bilarna fulla med klappar och annat för att kunna åka till landet direkt från storfamiljefirandet på kvällen.

En liten tomte dök upp hos gammelfarmor. Han är ju så söt!

 Tomten dök upp direkt efter Kalle Anka , så att han skulle hinna vara med på det innan det var dags att åka hem och sova för natten.
Men - han kunde inte bry sig mindre. :-)
Korgen med små bilar som gammelfarmor hade var mycket roligare. Han blev skitförbaskad när sonen försökte få honom att titta på tomten och inte bilarna.
Rädd blev han bevisligen inte för den skäggprydde mannen.


Ett par timmar senare, packade också vi ihop oss och åkte ut till landet.
Det var mörkt och blött men ganska lite trafik så det gick bra.

Väl ute, tände jag marschaller och vi njöt av brasan och varsin liten jul rom.  Eftersom vi åkte ut flera bilar så drack ingen av oss ens ett glas vin under julafton. Och det är ju ganska skönt, för även om man bara tar ett par glas, så känner man ju av det och blir seg i knoppen.

Jag tände mina nya lyktor och sjönk sen ner i soffan med min nya bok.

 Så skönt att vara här ute, även om vädret är tråkigt. Bara ett par minusgrader skulle göra så mycket för ljuset.

Juldagen inleddes som den bör, i pyjamas, med en kopp kaffe och så är man så lat man bara kan vara..

 Under eftermiddagen tittade ett par grannar förbi och så hade vi klapputdelning nummer tre för helgen. :-)
Man kan tro att vi gillar att fira jul!
(Stora dottern har lyckats med att fira "julafton" fem gånger under helgen... )

Vi fick också mysa lite med grannskapets yngsta medlem. Och barnbarnets framtida flickvän! ;-)

 Det är ju som sagt inget kul väder, men vi kunde ändå inte låta bli att dra igång en liten brasa och sitta där och filosofera en stund.
Det är så avkopplande...
 När det blev väl kallt gick vi in och letade fram lite sällskapsspel och roade oss med det en stund.
Kvällens värdpar hade dukat upp grönsaker och dip i stället för godis. Så gott!


Jag har fuskat med sockret senaste två dygnen och det känns, direkt. Usch, jag har ändå ätit kanske 5% av allt jag brukar moffa i mig över jul, men det känns i hela mig.
Jag får ont i magen, sover sämre, är galet trött på morgonen (i stället för att vakna innan klockan, pigg) och allt smakar lite märkligt.
Så, nu får det bli tillbaks i gamla fotspår igen. Och inget socker alls igen en stund och mera träning.

Känns bra ändå att klara julens stora utmaningar så pass bra.
Dagarna går ruskigt fort trots att vi är lediga. Det är inte ljust speciellt länge, så ska man ut gäller det att göra det direkt på morgonen.

Idag blev jag så sugen på att lägga pussel, så det får kvällen bjuda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar