Sidor

söndag 15 december 2019

Ljus i mörkret

Så blev det Lucia och tredje advent.

På Luciamorgonen väckte jag barnen med lite julmusik på hög volym! :-D
Lite olika reaktion på det kan man säga, men det är kul.

Dagen kändes inte som fredag, eftersom vi var iväg på jullunch  på onsdagen och det kändes så himla mycket som fredag.
Och torsdagen var lite halvhysterisk. Det är alltid lite folk på jobbet på fredagar av olika orsaker och jag frågade flera gånger "var är alla?"...

Vi fick lussebullar, jag åt en halv och konstaterade att det ju inte är särskilt gott, så det var bortkastat sockerintag.

 Men så skönt med en kontorsdag, där jag inte behövde gå någonstans alls!

Förra veckan, la ju min dator av. Eller, den funkar lite si och så, men jag måste stänga av den titt som tätt och vågar inte riktigt ha något som inte är sparat både på hårddisk och i molnet.
It varnade om att den kan tvärdö när som helst.

När vi beställde ny, fick jag ok på att få en lite kraftfullare än vi brukar ha. Eller, våra kollegor som sitter med kartor och ritprogram får dem, men inte vi, men det är den enda som har stor skärm vilket jag behöver.
Och- nu godkände chefen den ändå, för att jag nästan alltid sitter med minst ett excelark öppet, plus mail, plus andra dokument.
Jag behöver ofta sitta med en eller två extra skärmar för att få det att funka. Har jag jobbat på distans med nuvarande dator, så har jag bara svarat på mail och skött sociala medier. Typ.
Så snart jag ska göra annat, så måste jag koppla upp mig mot en skärm.

Men, från januari, kommer jag att behöva dela min fysiska arbetsplats med flera kollegor och även sitta på annan plats ibland och jobba på distans flera gånger i veckan.
Vi har helt enkelt vuxit ur våra lokaler samtidigt som andra delar byggs om, så vi har inget val.
Och vi som ofta är ute "på fältet" ändå, har lämnat våra fasta platser till dem som verkligen behöver sitta på en plats.

Men, då behöver jag större skärm.
Och idag kom nya datorn! Wee!
I denna jättelåda låg flera datorer och andra tillbehör....
 Men min var sååå fin!
Nu står den och uppdaterar sig och IT ska installera allt jag behöver ha på den innan den kan användas, men oj vad trevlig det ska bli!
Troligen kommer jag att märka hur långsam min nuvarande dator är!

Det var najs att kunna dra igång det jobbet innan jag åkte hemåt. Om ett par dagar är den brukbar. Yey!

Lite deprimerande är det att det regnar och regnar och regnar, men ändå så skönt att åka ut till landet.
Vi hade en massa annat denna helg, så tanken var att vi bara skulle vara ute över lördagen, men - det blev saker inställda efter varandra och vips så kunde vi vara hela helgen.
Topp!

Vi kunde åka ganska tidigt, men det hinner ju ändå bli rätt mörkt. Men känslan är magisk, när vi kommer rullande och svänger runt hörnet och ser hur våra juleljus glittrar och glimrar.
Det är så vackert!
Magiskt!

När vi burit in grejer stannade både jag och maken i hallen och konstaterade "nu ÄR vi hemma" :-)
Inte dumt alls med ett glas ljus öl och Ernst på tv!


Jag kunde inte låta bli att pynta lite till. Här finns ju alla förutsättningar att göra fint julpynt.
I den här borde jag har en hyacint inser jag.. måste köpa ett par i veckan som kommer.


Jag plockade ett par pytte granar i vår lilla skogsdunge och satte i krukor. Det blir rätt gulligt faktiskt.
Och lite julkänsla ändå.

Jag satt och funderade förra helgen hur jag skulle kunna pynta lekhuset så att det blev lite fint också.
Den delen av tomten är så mörk.
Och - när vi röjde garaget så hittade jag istapparna jag haft någonstans för länge sedan. Fantastiskt nog så funkade dom och det blev ju supergulligt!

Jag hittade också en gammal utebelysning där i stort sett 2/3 slocknat som jag hängde i rhododendronbusken.
Det blev rätt gulligt ändå, trots att halva slocknat.
Nästa år ska jag nog ha ett nät där.

Tanken är att jag ska ut på mellandagsrean och köpa på mig lite grejer till nästa jul! :-)
Alltid bra att ha på lager.

Grannarna garvar åt mig, men det ÄR fint!
När det är så otroligt mörkt som det är här, så gör lampor otroligt mycket. Och nu ska vi ju vara här hela julhelgen, så då blir det mysigt.

Och nu går vi in i sista veckan innan jul. Min kalender är lite luftigare men absolut inte tom. Skumt!
Folk borde ha gått på ledighet tänker jag.. :-)
Nåja, barnen har två riktiga skoldagar och på onsdag är det skolavslutning.
På tisdag kommer man och besiktar vår vattenskada. Skönt att få det gjort innan jul, men samtidigt spännande att se hur illa det är.

Jag jobbar hela veckan, men på fredag, då drar firandet igång. Det blir tre hektiska dagar innan själva julafton.
Men, det är självvalt, för i år firar vi ju lite annorlunda än andra år.
Sätter lite nya traditioner helt enkelt, vilket ska bli himla mysigt.

Nu hoppas jag bara på att det blir lite kallt och kommer lite snö. Det vore fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar