Sidor

fredag 13 december 2019

Kan man gå i pension?

Men far åt he-e vilket skitår detta är. Det är inte mycket det här året som gått som på räls.
Det har varit mer av ett evigt guppande och potthål i vägen.
Fy fasen.
Nu är jag less på riktigt, för det tar liksom inte slut.
Men, vi har väl haft det lite för smutt senaste åren kanske? Jag kanske ska glädjas åt att ingen av mina nära och kära är sjuka eller har hamnat i klammeri med rättvisan och tänka att det är världsliga ting.
Vi är friska och har en fantastisk sammanhållning.
Allt annat är "bara" pengar och materialistiska ting.

Men - efter att ha haft en tung mail konversation under kvällen, så tänkte jag ändå att nu släpper jag det här över jul och tar nya tag i januari.
Nu måste jag få vila ifrån tjafs.
Och vad händer?
Lilleman går ner i garaget för att hämta en grej och ropar "mamma! Det droppar vatten från taket!"
Och Yes. Droppade gjorde det.
Lite överallt. Ganska mycket. Vi bar ut en massa grejer och tömde hyllor och letade vart det rann ifrån.
Till slut fick vi ge upp och ringa rörjouren. Jippii. Billigt och bra kl 21 en onsdag.
Jouren dök upp 23.30 och felsökte, hittade felet, åtgärdade felet och åkte härifrån klockan 02 och lämnade efter sig en saftig faktura.

 Suck. Orsaken till vattenläckan är helt obegriplig. Borde inte ha kunnat uppstå över huvud taget och rörisen hade aldrig sett något liknande.
Men - vi har ju rätt mycket erfarenhet av läckande avlopp och vattenrör, så vi kör väl en vända här med!

Så jag har jag lagt rätt många timmar på att jaga försäkringsbolaget, lämna in en vattenskadeanmälan och fixa allt annat jox.
Nu väntar vi på att en annan firma ska komma hit och öppna taket för att se hur mycket som ligger kvar på innertaket och se hur illa det är.
Dubbelsuck.
Precis vad man behöver såhär innan jul.

Gårdagen har varit lite lätt...rörig. Jag hade bara sovit typ 4 timmar när klockan ringde och jag hoppade upp, sminkade mig och drog till jobbet klockan 7, för att ställa i ordning och ta emot drygt 50 personer.
Vi livesänder och allt måste vara på plats och vi måste hålla tiden osv... Men det gick bra.
Jag städade undan lite och satte lite andra människor i jobb och sen drog jag iväg för att fixa lite saker som var direkt relaterade till nattens händelser.

Hem, lämna av grejer, sitta i telefonkö och sen knata tillbaks till jobbet för ett par möten.
Från de mötet, direkt till ett julmingel på en annan avdelning jag jobbar mycket med och ett snabbt möte med en person jag verkligen ville träffa.

Sen knatade jag iväg till Direkten för att hämta ut ett paket, som Lilleman beställt i julklapp till sin lillasyster.
Hem, slänga in paketet och min jobbväska i hallen och sen hasta iväg till barnens skola, där det var galet mycket folk och rörigt.
Luciauppträdande, disco och galet varmt.

Barnen var rätt "klara" när jag kom, men jag ville hinna byta några ord med Lillemans mentor. Vi har mailat fram och tillbaks länge om lite olika saker och nu ville jag byta några ord öga mot öga.
Och det roligaste var när Lilleman kom runt hörnet och såg oss och utbrister "neeeej, ni ska ju helst inte prata med varandra!! " :-)
Och Mentorn säger "Jo du! Det är vi två mot dig nu!" :-D
Hon har så härlig humor och vi kan inte låta blir att reta lilleman att han är i våra klor!

Men det är ju så, som förälder måste man ha en bra relation med lärarna / mentorerna och jobba tillsammans runt barnen.
Men det märks att hon är ovan vid föräldrar som står på hennes sida och tycker att det är hon som bestämmer i skolan, om utbildningen.
Fostra behöver hon inte göra, det gör vi - men i skolan är det hennes ord som gäller. Där är vi överens.
Och det är fett jobbigt för Lilleman! :-)

Sen gick vi hem igen och jag fick steg rekord! Igen...
Man kan inte tro att jag är en kontorsråtta! Jag ligger sällan under 10-12 tusen steg.

Men det är jättebra för vardagsmotionen.
Nåja, snart är veckan slut, vilket är skönt. Sen är vi inne på sista veckan innan jul och jag känner att vi borde ha en vecka till.
Det är mycket som ska hända nästa vecka!

Nu ska vi först ha en helg på landet, som är så behövlig. En bra sak med att vi behövde rensa ur garaget lite akut var att jag hittade en hel låda med julbelysning från förra huset, som jag nu ska hänga upp på landet!
Jag satt och funderade förra helgen på att jag skulle vilja komplettera lite, men bestämde att vänta till julrean. Men - nu kan jag fixa till det!

Det lär vara samma väder nu som föra helgen, då ösregnade det nämligen. Formligen vräkte ner!
Jag har iof inget emot regn, jag har att göra ändå. :-)
Men nu är hela gräsmattan som en svamp.

Just nu tro vi inte att det kommer att bli minsta problem med grundvatten till sommaren. Det är så blött så blött. Gräsmattan är som en svamp och vår grundvattenpump stod och pumpade vatten ut i diket hela dagen igår. Det märktes knappt i tunnorna...
Grannen nedanför oss, drog även han igång sin pump och det stod en kraftig stråle rakt ut i diket... men, han lär ha en sjö nu igen.

Jag pyntade lite till inne.
Det är ju så mysigt.

 Jag kunde inte låta bli att hänga upp några vackra bollar.. Det är så mysigt när dom svänger fram och åter av värmen.
 Jag trotsade blötan och band ett par kransar till.
Det är så kul!
 Stommen är vacker i sig själv så man behöver inte hänga på så mycket.
Jag hade tyvärr inte rätt tråd, den är för mjuk och fel färg, men det fick duga.

 Jag hängde båda i växthuset.
 Dessa kransar är ju lite hårdare än de som är gjorda av halm, så det går att använda igen, för en ny säsong liksom, typ påsk- det vete sjutton om det går att göra med halmkransarna.


Det ska bli jättekul att göra påskkransar, med fjädrar och allt möjligt. :-)

Men, sen åkte vi ju hemåt då.
Söndagen består som så ofta av att vi petar i flera maskiner tvätt och sen tumlar och viker vartefter.
Med lite tur så har det även tvättats i veckan, så att det redan finns att vika.

Sen kikar jag alltid igenom barnens skolportaler för att veta om det är något speciellt som händer i veckan och för in det i min egen kalender.
Jag kikar i makens kalender för att se var han är i veckan och sist min egen för att se vad jag inte får glömma.
Ibland kikar jag även igenom mailen för att se vad som är mest akut veckan som kommer.
Men jag har blivit bättre på att låta bli. ;-)
Det handlar om balans, att verkligen vara ledig när jag är ledig. Det har tagit nästan fem år att fatta att jag är anställd och inte egen.

På tisdagen vaknade i till en underbar vintervärld. Det var alldeles tyst och dämpat och så vackert!

Solen sken från en blå himmel och direkt blir man både piggare och gladare.

Onsdagen vaknade vi till full storm och regn!
VA!
Så otroligt tråkigt.
Jag brukar inte skjutsa barnen till skolan, men då gjorde jag det, när det bokstavligen regnade is droppar i sidled.
Bläh!

Nåja. Jag var en vända till speciallist tandläkaren och var inte så pigg på det.
Det måste ju göras och jag gruvar mig egentligen inte för själva tandläkaren, men det är rätt jobbigt att ligga upp och nervänd i flera timmar medans man gräver runt i de där rötterna.
Man ska liksom vara lite upplagd för det.

Nu hade jag kort om tid och skulle direkt på ett annat möte och hade dagen fullmatad. Men, det visade sig att dom nu bara ville läsa journalerna, prata med mig, kika på tanden och ta en massa bilder.
Nu ska dom sen ha en konferens om tanden och hur de ska gå vidare. Den här tandläkaren var inte främmande för att dra ut den om den fortsätter att krångla.
Men, först ska man 3D röntga och även öppna den för att titta med mikroskop inifrån så att säga.
Dock var hon inte så sugen på att låta en inflammation pågå så länge till.
Jag har ju haft den i snart två år och jag har ju sökt för tanden flera gånger innan, då jag känt att något varit galet, men man inte trodde på mig.
Tänk om man öppnat tanden redan för 3 år sedan, då hade det inte blivit såhär.
Men, men...

Jag har också fixat presenter till barnens pedagoger den här veckan. Så skönt att ha det gjort. Ofta brukar jag komma på det dagen innan julavslutningen!

Det är inga dyra grejer, utan mer att  dom ska få lite uppskattning.

Det finns så mycket fint.
Jag gillar de här små änglarna... för naturligtvis är mina barn små änglar! ;-)
(eller inte!)
Sen var det ju Nobelkväll.
Jag tittar alltid. Både för att titta på alla fina klänningar, alla smycken men även för att lyssna på reportagen innan och under.
Min dröm är ju att jobba med nobelfesten. Inte vara där, utan vara bakom, i kulisserna.
Tänk att få jobba med denna härliga fest och njuta av allt vackert, från blommor till mat.
Och stressen innan! :-)
Det är alltid en härlig förväntansfull stress innan större event, som man kan gå i gång på om man är lagd så...

Nåja. Jag passade på att klä granen under tiden jag tittade.

Granen har gjort sitt nu känner jag.
Den har hängt med ganska länge och nu kommer den att åka när jag plockar ner julsakerna.

Man får hänga många dekorationer så syns det inte att den börjar bli lite tunn..

Sen, kom då onsdag kväll och vattenhaveriet.
Nu kan vi bara vänta och se hur eländigt det är och hoppas på det bästa.

Men jag kände i morse att jag inte bara behöver få julledighet utan gärna skulle gå i pension! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar