Sidor

lördag 12 januari 2019

Musikåret!

Så har vi tagit oss igenom första jobb och skolveckan!
Utan att försova oss och utan något större haveri. Fördelen var ju att skolstarten var lite speciell nu iom helt ny skola!
Det är ingen dålig entré dom har nu! :-)
Barnen och vi är så nöjda med nya ytor och nya rutiner. Härligt!

Och det mysigaste av allt är ju just det vi längtat efter ända sen dom började i den här skolan, att det verkligen är gångavstånd nu.
Det som förut tog ca 40 minuter tar nu exakt 12 minuter! Skillnad!!
Och det är så mysigt, för minime börjar 8:30 varje dag (Lilleman börjar 8:45 fyra av fem dagar) och hon går lite långsammare så det tar drygt 15 minuter, så vi går tillsammans då det är rätt lagom för mig att gå då också. :-)
Så vi följs åt nu och jag går med halva vägen, där vägarna sedan bokstavligen skiljs åt går vi åt olika håll.
Det är så skönt att få den där morgonpromenaden! Få syre i skallen redan på morgonen!

Hem går hon ju själv och oftast är ju maken hemma då hon kommer. Plus att Lilleman ofta slutar samtidigt.
Men, i fredags, då slutade hon en dryg timmer innan Lilleman, jag jobbade och maken var iväg på ett möte.
Både han och jag visste ju att ingen skulle vara hemma, men vi glömde helt bort att säga det till henne.
Jag kunde inte gå med henne på morgonen för jag skulle iväg, så Lilleman gick lite tidigare än han hade behövt och gick med. (Det är ganska mörkt genom skogen fortfarande så hon tycker att det är lite läskigt..)
Men jag glömde helt bort att säga att ingen skulle vara hemma när hon kom.
Jag åkte på mitt möte som tog hela dagen och när jag sitter i bilen på väg hem, får jag upp en flasch på min klocka att Minime larmat av hemma!
Och jag tänkte "shit - det har vi inte övat på!" :-)

Och det hade vi inte! Hon fick ju nyckel och kod redan i höstas men sen blev det aldrig att hon var hemma först från gamla skolan.
Nu tänkte hon inte på att ingen bil var hemma utan låste upp, klev in, ställde ner väskan och hörde då plippet ifrån larmet.
Men hon får inte minsta panik, utan hon larmade bara av rakt upp och ner.
Så härligt! :-)
Precis då slutade jag ha småbarn! :-)
Nu kan hon komma och gå som hon behöver var vi än är. Vilket blir jättebra nu när maken börjar jobba igen ett par dagar i veckan.
Det är kanske svårt att fatta att det är så stort för mig, men att nu, efter 25 år som mamma, inte behöva känna stress över att fastna i ett möte eller vara iväg någonstans, det är stort.
Nu behöver jag inte längre passa DEN tiden!

Just fredagen var vi iväg på en heldag i grannkommunen.
Vi träffar ofta andra kommuners tjänstemän som jobbar med samma frågor som vi gör, för att lära oss och dela med oss av bra saker.
Och vi fick låna ett rum ute hos ett företag som var fasen magiskt!
Vi sitter alltså mitt i ett företagsområde, som inte är klart, utan det byggs och grävs överallt och många fastigheter är rätt....fyrkantiga.. :-)
Men här, ser huset ut som fören på en båt! Precis som när man står i fören på en Finlandsfärja och ser ut över vattnet!
Så fint!
 Efter mötet åkte vi till ett hotell som jag varit på förut för många år sedan. Då var det inte mycket att glädjas över, men nu är det nyrenoverat och upphottat!
Så fint!
Jag är ju lite lätt hucked på glas! Glastak älskar jag! :-)

 Väl hemma, fixade vi en god middag, tog varsitt glas vin och sen bara droppade i säng alla fyra!
Minime var nästan när att somna mitt i middagen, så trött var hon!

Det märktes på oss alla att vi varit igång en hel vecka, vänt tillbaks dygnet och liksom kommit igång.
Veckan kändes nästan som två, eftersom den innehållit rätt mycket och att barnen var lediga ett par dagar mer än mig.
Men, nu ÄR vi igång!

Och det sjuka är att jag dag 2 sökte ny semester! Två dagar på sportlovet och hela påsklovsveckan!
Sweet! :-)

Idag var det dags att lösa in döttrarnas julklapp! Dom fick nämligen biljetter, tillsammans med mig, till Nötknäpparen på Operan!
 Så idag drog vi iväg för att ha lite kvalitetstid! :-)
Maken och sönerna drog iväg på egna äventyr. Så kul att kunna göra det ibland.

Jag har aldrig varit på Operan! Och man måste ju skämmas efter att ha bott i Stockholmsområdet i 30 år och inte varit där!
Det är ju magiskt vackert!
Och först, fick vi lite svindel av att sitta så högt upp!

 Vi hade snofsat till oss, dagen till ära och hade klänning alla tre! :-)

Det var en både fin och rolig balett! Vackra kläder och helt magisk musik, förstås!
Som alltid är det lite speciellt att lyssna på "live" musik! Jag tittade lika mycket på de som spelade som de som dansade! :-)
Underbart på alla sätt!

Eftersom att jag inte varit där innan visste jag inte riktigt var som var bra att sitta. Nu bokade jag så pass sent, så det fanns inte så många platser att välja på, utan jag fick köpa ett par så kallade "lyssnar" biljetter, där man ser rätt dåligt.
Nu såg vi ganska bra ändå visade det sig, men vi såg ju också vart vi hade velat sitta! :-)

Och stora dottern och jag konstaterade att vi ju gillar balett, helt klart, men vi borde ju också gå på en riktig opera!
Vi surfade runt lite och såg att det ju faktiskt fanns en vi vill se! Dracula! :-)
Och att det fanns biljetter lagom till skolavslutningen!
Taget!
Jag har ju lovat henne att vi ska göra något skoj vid varje terminsavslutning och varje gång hon gjort en tenta.
Idag blev det lite mitt emellan, då hon hade en tenta i fredags och ska ha en på måndag!
Det ska bli jättekul!

Jag insåg när jag bokade, att det här året verkligen blir ett musikår!
Maken och jag ska ju på två konserter här i vår och vi har bokat Diggiloo i höst plus att vi köpte biljetter till hela storfamiljen till den!
Det är så kul att kunna göra sånt, som man sen bär med sig!
Jättehärligt att ha så mycket skoj att se fram emot denna vår.
Magiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar